Hlavní obsah

Nostalgie táhne. Staré gramofony se stávají skvělým byznysem

Foto: Pixabay

Ilustrační snímek.

Obchody na celém světě nabízejí tu nejmodernější elektroniku pro poslech hudby. Přesto se stále více lidí snaží sehnat nebo opravit staré gramofony i s jejich retro kouzlem. Na tento trend se podrobněji podíval server BBC.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Mars Tapes v Manchesteru je podle spolumajitele Alexe Tadrosse asi posledním obchodem ve Velké Británii, který prodává hudbu pouze na kazetách. A obchod vzkvétá: „Když bylo oznámeno turné Oasis, vyprodali jsme prakticky všechno, co Oasis měli. Všechno letělo,“ říká v rozhovoru pro server BBC.

Populární jsou také kazety s hudbou 80. let, zejména s Kate Bush, což je podle Tadrosse zřejmě proto, že její hudba zazněla v populárním seriálu Stranger Things od Netflixu.

„Máme mix zákazníků,“ říká. „Hodně z nich jsou zákazníci ve věku 20 let a teenageři, kteří se k tomu dostávají poprvé, a pak pár lidí, kteří měli kazety ve svých 40 a 50 letech a kupují je z nostalgie. Ale většina je mladší třiceti let.“

Oblíbené jsou také značkové kazetové přehrávače, které si prodejna sama vyrábí. Čilý obchodní ruch společnosti Mars Tapes je součástí širšího trendu, kdy lidé kupují a opravují staré hudební vybavení, na kterém si mohou pouštět „asfalty“ i kazety, které se také vracejí do módy.

Podle údajů o trendech od softwarové společnosti SEMRush se v letech 2020 až 2024 zvýšil počet vyhledávání na Googlu pro „opravu CD přehrávačů v mém okolí“ o 23 %, zatímco „oprava audio zařízení v mém okolí“ vzrostla o 91 %.

Společnost Statista předpovídá, že celosvětový trh se službami na opravu elektroniky by se měl zdvojnásobit ze 122 miliard dolarů (téměř 2 biliony korun) v roce 2021 na 240 miliard dolarů (5,7 bilionu korun) v roce 2033.

Proč ale někteří milovníci hudby hledají alternativy k digitálním hudebním nosičům? „Trh je přesycen zařízeními, která nabízejí nízkou cenu a pohodlí, ale poskytují neosobní, sterilní zážitek,“ říká Sarah Dodgeová, manažerka strategického designu v nadaci Ellen MacArthurové, pro BBC.

„Při opravě předmětu k němu cítíte také větší náklonnost, takže lidi může přilákat silnější a uspokojivější zážitek,“ říká BCC Mark Maher, pro kterého byla oprava elektrických zařízení původně jen koníčkem. Prudce rostoucí poptávka ho ale přiměla v září opustit práci manažera v nadnárodní společnosti, aby se opravárenství věnoval na plný úvazek.

„Opravování historických audio zařízení je rostoucí trend,“ říká Maher, který nyní vlastní firmu Perton Electronics ve West Midlands. „Lidé chtějí restaurovat nejrůznější přístroje, jako jsou walkmany Sony, radiomagnetofony a přenosné přehrávače CD, které měli a milovali jako teenageři. Je v tom spousta nostalgie,“ dodává.

Říká, že lidé restaurují staré audio vybavení, které si koupili například na Ebay. „Věci byly tehdy určitě konstruovány lépe a jsou mnohem lépe opravitelné než ta nejnovější zařízení.“

Myslí si, že je po jeho službách poptávka, protože „lidí, kteří umí věci opravit, je nedostatek.“ Maher také provozuje kanál na YouTube, Mend it Mark, který má téměř 100 000 odběratelů.

Tržiště s repasovanou technikou Back Market pak uvádí, že jeho kategorie audio zařízení od svého uvedení na trh v roce 2016 meziročně vzrostla v průměru o 123 % a gramofony jsou jeho nejprodávanějšími produkty mezi retro audio technikou.

V opravárenském centru Fixing Factory v londýnském Camdenu Dermot Jones, manažer pro inovace a vývoj, zase popisuje, že audio zařízení tvoří vysoký podíl oprav, které přijímají přímo z ulice.

„Máme tu od všeho trochu,“ říká Jones pro BBC. „Staré kazety, CD přehrávače, sluchátka, reproduktory a gramofony. Na starých zařízeních je dobré, že vydrží déle, můžete zjistit jejich specifikaci a pro mnohé z nich jsou k dispozici servisní manuály až do 80. let. U některých audio zařízení můžete dokonce otevřít pouzdro a uvnitř je schéma, dokonce se šipkami ukazujícími na šroubek; jsou pěkně navržené.“

Dodgeová pak také tvrdí, že přechod k opravám podporuje přechod k oběhovému hospodářství, tedy systému, kde se materiály nikdy nestávají odpadem a příroda se regeneruje.

„Jednou ze zásad oběhového hospodářství je udržet výrobky v provozu co nejdéle, s jejich nejvyšší užitnou hodnotou. Vychází se z toho, že pokud vezmete výrobek, jako je CD přehrávač, a pošlete ho na skládku, stává se z něj odpad. “

Radost z půdy

V loňském roce těsně před Vánoci Mark Hammond připravil pro svou více než padesátiletou manželku speciální dárek. Na půdě se prášilo na gramofon, který jeho žena Ellen dostala od rodičů jako dárek v roce 1960, když jí bylo pouhých 10 let. Problém byl v tom, že byl rozbitý. „Nikdy jsem ho nechtěl vyhodit,“ říká pan Hammond, který žije v Seisdonu nedaleko Wolverhamptonu. „Bylo s ním spojeno příliš mnoho historie.“

Našel Mahera, který gramofon opravil právě včas, a na Štědrý den Hammond požádal Ellen, aby šla do technické místnosti. Zde našla gramofon, který přehrával jednu z jejich oblíbených desek, A Hard Day's Night od Beatles.

Na gramofon ale musíte něco položit a právě výroba klasických „asfaltů“, tedy gramofonových desek, zažívá možná ještě větší boom, na kterém má zásluhu i česká skupina GZ Media. Společnost sídlící v Loděnici na Berounsku je světovou jedničkou ve výrobě gramofonových desek, loni utržila 8,3 miliardy korun a vyrobila 84 milionů desek, z toho 48 milionů v ČR.

Skupina zaměstnává téměř 3000 lidí, z toho přes 2000 v Česku. Hlavní výrobní závod má v Loděnici na Berounsku a další provozy v Soběslavi, Hýskově a Příbrami. Dceřiné společnosti jsou i v Kanadě, Francii a ve Spojených státech, kde firma zažívá velký růst.

Žebříček nejhodnotnějších firem Česka

Česká elita 2024. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.

Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman.

Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.

Společnost GZ Media má více než sedmdesátiletou tradici. Kromě výroby gramofonových desek dodává klientům z celého světa polygrafické služby a produkty v mediálním, tiskovém a balicím průmyslu. Výroba vinylů se sice na začátku 90. let minulého století zhroutila, později ale začaly být opět populární a dnes na nich GZ Media staví své podnikání. Naopak výrobu CD a DVD v Česku již zastavila. Důvodem bylo mimo jiné to, že potřebovala víc místa pro výrobu gramodesek.

A jak si její generální ředitel Michal Štěrba vysvětluje takový úspěch?

„Hlavní důvod je, že i přes veškerou digitalizaci lidé prostě milují hudbu. A kvůli zmizení fyzického formátu, tedy CDček, jim začalo něco chybět. Můžou chodit na koncerty, poslouchat v autě, při běhání, všechno je k dispozici na jeden klik. Ale ten pocit, že mám doma, že si to můžu vystavit v pokoji, že si můžu prolistovat něco, co mi umožní mít bližší kontakt s mým oblíbeným umělcem, je něco, co spousta lidí vyhledává. Chceme vlastnit fyzické věci a dotýkat se jich. Desky splňují tuhle potřebu posluchače a pro umělce zase možnost se vyjádřit.“

Firma vyráběla desky vlastně všech umělců, na které si vzpomenete, a to díky tomu, že plní i ta nejbizarnější přání klientů.

„Dodnes si pamatuju, že po nás vydavatel chtěl desku pro Bruce Springsteena, která má vypadat jako cestovní kufr,“ říká Štěrba. A ano, i takovou desku česká firma vyrobila.

Doporučované