Hlavní obsah

Nike mění šéfa. Pokusí se značku vyvést z krize

Foto: Nike

Nový šéf Nike Elliott Hill.

Prodeje ikonických tenisek padají, firma musí propouštět, tržby stagnují a akcie padají. V takové situaci sáhla značka Nike k výměně na nejvyšším postu. Vsadila na muže, který ve firmě pracoval od roku 1988.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Známá sportovní značka Nike mění šéfa. Generálního ředitele Johna Donahoea vystřídá od 14. října zkušený šedesátiletý matador Elliott Hill.

Ten nastoupil do Nike jako stážista už v roce 1988, pracoval na různých pozicích, a když v roce 2020 oznámil odchod do penze, opouštěl firmu z pozice prezidenta pro spotřebitele a trh. Do důchodu však místo něj nyní zamíří čtyřiašedesátiletý Donahoe, který ještě několik měsíců zůstane poradcem. Napsala to agentura Bloomberg.

Zprávu o výměně na špici investoři přivítali, akcie Nike vyskočily o více než sedm procent. Jde o první dobrou zprávu, kterou si majitelé akcií mohli užít – jen během letoška totiž cenné papíry Nike ztratily čtvrtinu své hodnoty.

„Všichni si uvědomujeme, že jsme v uplynulém roce čelili výzvám, ale naše základy zůstávají velmi silné,“ uvedl ve čtvrtek předseda představenstva Nike Mark Parker ve zprávě pro zaměstnance. Všichni od nového šéfa očekávají, že urychlí vývoj produktů a uvede na trh více převratných technologií tenisek, které kdysi značku definovaly.

Fakt, že Nike vsadil na dlouholetého šéfa zvnitřku místo kandidátů zvenčí, podle Bloombergu ukazuje na zoufalou snahu vedení zvrátit propad prodejů, který poškodil akcie, morálku i celosvětovou pověst značky.

Ve zprávě zaměstnancům po oznámení Hill uvedl, že ví, že „to nebylo snadné“. Naléhal na ně, aby se semkli, a uvedl, že Nike musí nyní dosáhnout dobrých čísel a připravit se na budoucí úspěch. Někteří jeho podřízení na zprávy údajně reagovali s nadšením. Podle fotografie, kterou reportéři agentury Bloomberg viděli, oslavovala část zaměstnanců výměnu generálního ředitele proseccem, lahve byly poházené na stole v kanceláři.

„Zaměstnanci hledají nový začátek poté, co Donahoeovi vyčítali pandemické chyby,“ řekl Adam Calamar, portfolio manažer společnosti Jensen Investment Management, která drží akcie Nike od roku 2011. „Hill představuje naději na strategický reset a kulturní obrodu.“

Donahoe: expert na snižování nákladů

Za více než padesátiletou historii Nike přišel Donahoe do vedení firmy jako teprve druhý člověk zvenčí. Šéf představenstva Mark Parker, který sám firmu 14 let vedl, ho prosadil jako svého nástupce s vizí, že bývalý konzultant a šéf internetové aukční síně eBay pomůže značce zavedením lepších technologií a modernější digitální strategie.

Už samotné načasování výměny na nejvyšším postu však nebylo šťastné, trh drtila covidová pandemie. Navíc Donahoe o teniskách a streetwearovém oblečení moc nevěděl, ale zato uměl snižovat náklady.

Jeho loni oznámený plán na snížení nákladů o dvě miliardy dolarů spolu s propouštěním dvou procent zaměstnanců podlomil podle Bloombergu morálku a zanechal v nich pochybnosti, zda je tou správnou osobou pro vedení textilního gigantu. Postupné propouštění začalo v únoru a dotklo se jak mateřského Oregonu, tak i dalších poboček po celém světě. Loučit se museli dokonce i lidé z oddělení archivu tenisek neboli DNA, jak se interně označuje.

Na odstřel se Donahoe ocitl poté, co Nike v prosinci snížil prognózu tržeb a v červnu varoval, že tržby v novém fiskálním roce budou pod očekáváním. To spustilo výprodej akcií, které přišly o 20 procent, a tržní hodnota firmy se snížila o více než 28 miliard dolarů. Nejhorší den na burze v historii značky.

„Nike je v nepořádku a je vyčerpaný. Stejně vyčerpaná je i důvěra, kterou jsme mohli mít,“ napsal analytik firmy Williams Trading Sam Poser v neobvykle osobním a přímém dopise klientům. „Dnešní schopnosti Nike podle našeho názoru nedosahují úrovně schopností společnosti před sedmi lety.“

Spoluzakladatel Nike Phil Knight tehdy vydal prohlášení, v němž se generálního ředitele zastal: „Jsem optimistou ohledně budoucnosti Nike a John Donahoe má mou neochvějnou důvěru a plnou podporu,“ uvedl.

Tržby však neklesaly jen tak pro nic za nic, zákazníci ztráceli zájem o ikonické tenisky Nike Dunk, Air Force 1 a Air Jordan 1. A vzhledem k tomu, že si Nike schovával svoji produkci pro vlastní prodejní kanály, utrpěly i vztahy s maloobchodními partnery.

Donahoe se tuto zatáčku pokusil vybrat tím, že požádal o pomoc vysloužilé manažery Nike. A také se snažil zabodovat pomocí dodatečného marketingu během olympijských her v Paříži, ale zájem zákazníků se nevrátil. Tento měsíc firma vynechala každoroční oslavu „Just Do It Day“ ve svém sídle – akci pro zaměstnance, která se v minulosti pyšnila hosty, jako jsou Drake, Travis ScottSerena Williamsová.

Hill má jako generální ředitel pobírat základní plat ve výši 1,5 milionu dolarů, přičemž za splnění cílů by mohl získat roční bonusy ve výši 200 procent této částky, jak vyplývá z dokumentace pro regulační orgány. Společnost mu také nabídla roční cílovou dlouhodobou motivační odměnu ve výši 15,5 milionu dolarů a obdrží jednorázovou hotovostní platbu ve výši čtyř milionů dolarů a akcie v hodnotě tří milionů dolarů.

Ve čtvrtečním videoposelství Hill uvedl, že nastal čas, aby se všichni „spojili“. Oblékl si na to černé tričko s nápisem Swoosh, což je výraz pro typickou „fajfku“ Nike. Jedním z jeho klíčových poznatků bylo: „Naučil jsem se vždy stavět spotřebitele do středu všeho a každého rozhodnutí.“

Teď se uvidí, jestli na to spotřebitelé uslyší.

Související témata:

Doporučované