Hlavní obsah

Nic nevyhodí, zmenšili krabice a všechnu energii si vyrobí sami

Jak se firmy učí šetřit? Praxi výrobce reklamního textilu Malfini popisuje Radek Veselý.Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy

Martin Hausenblas platí mezi byznysmany za vizionáře. Firmu Malfini, která vyrábí reklamní textil, vystavěl tak, aby ustála krize. Vyrobí si všechnu energii, co letos spotřebují. A s materiálem pracují tak, aby skoro nic nezbylo.

Článek

„Celou firmu řídíme tak, abychom  se připravovali na možná rizika. Na energetickou krizi jsme byli nachystaní, teď se připravujeme na přicházející recesi,“ říká předseda správní rady společnosti Malfini Radek Veselý na střeše ústecké centrály.

Střechu hustě pokrývají solární panely, které objekt zásobují energií. Ještě mnohem větší solární park má Malfini na svém ostravském obřím skladu. „V roce 2019 jsme instalovali na našem skladu v Ostravě fotovoltaickou elektrárnu o výkonu necelých 300 kWp. Jsme soběstační. Spolu s plynovými kogeneračními jednotkami nám vyrobí tolik energie, kolik tam spotřebujeme,“ popisuje Veselý v letním seriálu SZ Byznys Halíře dělají talíře.

A solárů na skladu letos ještě přibude, aby mohli energii ve větším odprodávat do sítě. Jejich ekonomická návratnost se totiž s vysokou cenou energie radikálně zkrátila. Když soláry v Ostravě tehdy za 18 milionů instalovali, měla se investice vrátit za osm let. „Vzhledem k dnešním cenám energie se to může zkrátit na čtyři roky,“ počítá Veselý.

Superbedna, která šetří peníze

Přesto se v Malfini energií neplýtvá. Brány skladu, ze kterých denně kamiony odvážejí balíky s textilem, jsou vybavené tzv. vzduchovými límci. „Kamion se přistaví ke gatu, obepne ho vzduchem napuštěný límec, který zamezí úniku tepla z brány ven,“ popisuje Veselý.

Z ostravského skladu vyjíždí denně několik kamionů naplněných pracovním oblečením, mikinami či triky, některá z nich jsou vyrobená z PET lahví. Míří do 35 zemí Evropy. Pro dopravu využívá Malfini externí partnery, na palivech se prý moc ušetřit nedá. Zákazníky aspoň slevami motivuje k tomu, aby objednali více zboží najednou, a kamiony tak nejezdily poloprázdné.

Vše se vozí v kartonových krabicích, jejichž cenu vyhnala nahoru už pandemie. A papírová výplň, díky které se náklad neponičí, je další položka, kterou se firma snaží minimalizovat.  „Bavíme se v řádech stovek tun, jakákoli úspora je velmi ekonomicky zajímavá,“ říká Veselý.

Proto v ostravském skladu balí co nejúsporněji. „Nejlepší odpad je ten, který nevznikne,“ myslí si jeden ze šéfů firmy.  „Velkou úsporu výplňových materiálů přinesla systémová bedna. Máme jich 15 a systém nabídne pickerům optimální bednu tak, aby se nemusela vyplňovat žádným výplňovým materiálem. Drobnost. Ale v rámci roku uspoří nemalé množství odpadu,“ popisuje jeden ze šéfů výrobce.

Malfini

  • přední výrobce reklamního textilu a pracovních oděvů
  • exportuje do 35 zemí Evropy
  • loni měla firma obrat ve výši 1,8 mld. Kč a prodala více než 20 milionů kusů reklamního textilu a pracovních oděvů
  • v roce 1999 firmu pod původním názvem Adler založil Martin Hausenblas dohromady se svým spolužákem ze střední školy, kteří jsou dodnes akcionáři firmy s podílem 50:50.

Doporučované