Článek
S ohledem na současnou ekonomickou situaci analytici odhadovali, že by Netflixu ke konci roku mohlo přibýt zhruba čtyři a půl milionu nových uživatelů. Nově zveřejněná data však výrazně předčila očekávání.
Za poslední čtvrtletí totiž streamovací služba získala přes sedm a půl milionu nových odběratelů, celkově si ho nyní předplácí 230,75 milionu domácností. Nárůst zaznamenaly také akcie společnosti, po zveřejnění dat se zvedly o 6,1 procenta. Minulý rok naopak zaznamenaly propad o téměř 38 procent.
Tento úspěch lze připsat především populárním pořadům a nově zavedené možnosti předplatit si levnější streamovací plán, v rámci kterého jsou na Netflixu reklamy. Tato možnost je však dostupná pouze v některých zemích, mezi které Česko nepatří.
Královská rodina i Wednesday
Velký úspěch zaznamenal dokument o princi Harrym a jeho manželce Meghan, ve kterém přibližují svůj život v královské rodině. Diváky bavil také nový seriál režiséra Tima Burtona Wednesday, který ve sledovanosti porazil dokonce i jeden z nejpopulárnějších seriálů Netflixu Stranger Things. Úspěch i přes (nebo díky) kontroverzi zaznamenal také seriál o americkém sériovém vrahovi Jeffrey Dahmerovi.
Společně s novými daty oznámil Netflix také změny ve vedení. Spoluzakladatel společnosti Reed Hastings se rozhodl přenechat svou pozici výkonného ředitele dvěma následníkům, Tedovi Sarandosovi a Gregovi Petersovi. Ti získali vysoké pozice již v roce 2020, kdy Netflix zažíval problémy spojené s pandemií a vzrůstající konkurencí.
„Byl to křest ohněm, vezmeme-li v potaz covid a ostatní výzvy spojené s naší společností. Ale oba to zvládli neuvěřitelně dobře, zajistili, že se Netflix bude nadále zlepšovat, a vypracovali jasnou cestu k opětovnému zrychlení tempa růstu našich zisků,“ komentuje situaci Hastings. Ten nyní přijme pozici výkonného předsedy.
Nové výkonné ředitele čeká i přes současný úspěch řada problémů – především sdílení hesel mezi domácnostmi a narůstající náklady.
Reed Hastings Netflix založil společně s Marcem Randolphem v roce 1997, tedy před dvaceti pěti lety. Rychle se rozrostl do celého světa a zaplnil díru na trhu s půjčováním filmů, na který uvedl koncept měsíčního předplatného. O deset let později pak společnost představila koncept online streamování filmů, který ji následně proslavil.
Tržby jsou nižší než rok předtím
Tržby Netflixu v posledním čtvrtletí roku 2022 vzrostly na 7,9 miliardy dolarů (174,5 miliardy Kč), zisk byl však nižší než ve stejném období v roce 2021.
Celkové tržby za rok 2022 jsou také nižší než za rok předchozí, čistý zisk se meziročně propadl z 607 milionů dolarů na 55 milionů dolarů (z 13,4 miliardy Kč na 1,2 miliardy Kč). I přesto však na trhu streamovacích služeb Netflix v ziskovosti vede, pro BBC to uvedla Alicia Reeseová z investiční firmy Wedbush Securities.
Konkurenti jsou však Netflixu v patách. Například streamovací platforma Disney Plus, která vznikla teprve koncem roku 2019, získala za poslední čtvrtletí roku 2022 12 milionů nových předplatitelů. Celkově jich má zhruba 164 milionů, růst zaznamenaly také platformy jako HBO Max nebo Apple TV.