Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Index spotřebitelské důvěry na listopad podle institutu GfK vzrostl na minus 18,3 bodu z revidované hodnoty minus 21 bodů v předchozím měsíci. Nárůst tak vykázal druhý měsíc za sebou a dostal se na nejvyšší úroveň od dubna 2022. Zároveň překonal očekávání analytiků, kteří jeho listopadovou hodnotu v průzkumu agentury Reuters odhadovali v průměru na minus 20,5 bodu.
Německá průmyslová a obchodní komora (DIHK) nicméně zhoršila výhled německé ekonomiky na letošní rok. Nyní stejně jako německá vláda očekává pokles o 0,2 procenta, zatímco dříve počítala se stagnací.
Němečtí spotřebitelé podle průzkumu optimističtěji hodnotí budoucí vývoj příjmů, na jejich náladu však stále mají negativní vliv vysoké ceny a nepříznivé zprávy z trhu práce.
„Nejistota vyvolaná krizemi, válkami a rostoucími cenami je stále velmi výrazná a brání tomu, aby se plně projevily příznivé faktory pro spotřebu, například výrazný růst reálných příjmů,“ uvedl analytik Rolf Bürkl z institutu NIM. Poukázal rovněž na negativní vliv zpráv o rostoucím počtu bankrotů a plánech na rušení pracovních míst či přesun výroby do zahraničí.
„V Německu se nepotýkáme jen s cyklickou krizí, ale s hlubokou krizí strukturální,“ uvedl na prezentaci nového hospodářského výhledu šéf DIHK Martin Wansleben. Téměř třetina německých podniků podle DIHK očekává zhoršující se podnikatelské podmínky. „Velmi nás znepokojuje, jak se z Německa stává ekonomická zátěž Evropy,“ prohlásil Wansleben a vyzval k rozsáhlým hospodářským reformám. „Potřebujeme vládu, která je schopna konat,“ dodal.
Německo je největší ekonomikou v Evropě a největším obchodním partnerem České republiky. Řada českých firem je na výkonu německého hospodářství závislá.