Hlavní obsah

Jak to bude dál s TikTokem. A kdo si ho může koupit

Foto: koláž: Pavel Kasík, Seznam Zprávy, AI vizualizace

ilustrační snímek.

Čínská Firma ByteDance stojí před rozhodnutím, zda prodat své zlaté vejce – aplikaci TikTok. To je podmínka, aby mohla fungovat v USA. Může v USA nefungovat a obětovat část zisků, nebo tlaku vyhovět. Kdo by ale mohl TikTok koupit?

Článek

Společnost TikTok podala žalobu, která má zabránit zákazu ze strany USA, pokud její čínská mateřská společnost neprodá svůj podíl v populární aplikaci pro sociální média. Obavy, že by se údaje o milionech Američanů mohly dostat do čínských rukou, totiž vedly Kongres ke snaze oddělit TikTok od pekingské společnosti ByteDance. Právní spor ale vede k řadě dalších otázek, na které se zaměřil server BBC.

Společnost TikTok uvedla, že ByteDance „není agentem Číny ani žádné jiné země“. A samotná ByteDance trvá na tom, že není čínskou firmou, a poukazuje na mnoho globálních investičních firem, které v ní vlastní 60 %.

Mimořádný úspěch aplikace v USA z ní však udělal další ohnisko sporu mezi Washingtonem a Pekingem.

TikTok používá každý měsíc přibližně 170 milionů Američanů. Z toho je asi šest z deseti teenagerů, z nichž pětina uvádí, že je na něm „téměř neustále“, uvádí Pew Research Center. Více než 40 % amerických uživatelů uvádí, že je to jejich pravidelný zdroj zpráv.

Společnost v žalobě označila pokus o zákaz za „mimořádný zásah do práv na svobodu projevu“ a do práv milionů amerických uživatelů. Úplný zákaz by bylo obtížné kontrolovat. Přinutit ByteDance k prodeji aplikace je sice zdánlivě jednodušší, ale i tato možnost naráží na překážky.

Podle slov analytiků pro BBC se Peking bude snažit prodej zmařit, jak jen to půjde. Ale kdo koupí americké operace TikToku, které by podle některých odhadů mohly vynést až 100 miliard dolarů (2,3 bilionu korun)?

Co je na TikToku problematického?

Kontroverzní síť TikTok vyvíjená čínskou společností ByteDance čelí mnohým obviněním, přičemž tím nejčastěji zmiňovaným je shromažďování nadměrného množství dat o jejích uživatelích.

Dalším bodem je například to, že by platformu mohla čínská vláda využívat ke špehování uživatelů. To TikTok odmítá a tvrdí, že je plně nezávislý, což dokládají i důkazy, které zatím ukázaly jen to, že v tomto případě jde pouze o teoretické riziko.

Prodá ByteDance svou nejúspěšnější aplikaci?

Společnost ByteDance, kterou v roce 2012 založili čínští podnikatelé, poprvé uspěla v Číně s aplikací pro krátká videa Douyin. O rok později spustila mezinárodní verzi TikTok, ten byl v Číně zakázán, ale za pět let získal miliardu uživatelů.

Nyní ji provozuje společnost s ručením omezeným se sídlem v Los Angeles a Singapuru, ale v podstatě ji vlastní společnost ByteDance. Její zakladatelé sice vlastní pouze 20 % ByteDance, ale jde o kontrolní podíl ve společnosti. Přibližně 60 % pak drží institucionální investoři, včetně velkých amerických investičních firem, jako jsou General Atlantic, Susquehanna a Sequoia Capital. Zbývajících 20 % vlastní zaměstnanci z celého světa. Tři z pěti členů správní rady jsou Američané.

Ovládnutí soukromých společností Pekingem v posledních letech však v USA vyvolává otázky, jak velkou kontrolu má čínská komunistická strana nad společností ByteDance a nad daty, která má k dispozici. Tyto obavy nejsou neopodstatněné. Loni jeden z bývalých zaměstnanců společnosti ByteDance v žalobě tvrdil, že Peking v roce 2018 získal přístup k údajům uživatelů TikToku, aby mohl špehovat prodemokratické demonstranty v Hongkongu - společnost ByteDance to ale odmítla jako „nepodložené“.

Spojené státy se snaží potlačit masivní čínskou stopu na svém území, protože představitelé zpravodajských služeb stále častěji varují před špionáží, sledováním a hackerskými útoky. BBC připomíná, že v roce 2022 Washington zakázal prodej a dovoz komunikačních zařízení od pěti čínských společností, včetně Huawei a ZTE. Nyní se podezření rozšířilo na oblasti, jako jsou jeřáby čínské výroby, které jsou běžné v amerických přístavech, a to včetně těch, které používá armáda.

Peking tyto obavy odmítl jako americkou paranoiu a varoval, že zákaz TikToku se USA „nevyhnutelně vymstí“.

Aby vyvrátil obavy o bezpečnost, TikTok od roku 2022 směruje data všech amerických uživatelů přes texaského technologického giganta Oracle. Firma také neustále zdůrazňuje, že data z USA budou oddělena a uložena právě na serverech Oracle v USA.

Podezření ale přetrvává a singapurský generální ředitel TikToku Shou Zi Chew byl během necelého roku už dvakrát grilován v Kongresu.

Zde ale spojení aplikace - a své osobní vazby - s čínskými úřady bagatelizoval. Jeho opakované připomínky, že je Singapurec, a ne Číňan, se už staly virálními. A po hlasování ve sněmovně prohlásil, že TikTok „bude i nadále dělat vše, co je v jeho silách, včetně uplatňování svých zákonných práv“, aby ochránil přístup amerických uživatelů k aplikaci. TikTok v odpovědi na dotazy BBC poukázal právě na tato prohlášení.

Přestože se společnost ByteDance snažila Washington uklidnit, americká Sněmovna reprezentantů v březnu odhlasovala, že společnost ByteDance má šest měsíců na to, aby TikTok prodala jiným než čínským vlastníkům, jinak bude aplikace v USA zablokována. Minulý měsíc Sněmovna reprezentantů a Senát schválily stejné opatření – jenže tentokrát je spojeno s dalšími návrhy zákonů, které slibují pomoc Ukrajině, Izraeli a Tchaj-wanu. Prezident Joe Biden později zákon podepsal.

Novější podoba zákona dává společnosti ByteDance devět měsíců na rozhodnutí o osudu TikToku - pokud budou šance na prodej vypadat slibně, může Biden lhůtu dále prodloužit o dalších 90 dní.

Ocenit TikTok pro účely prodeje je složité

Jako soukromá společnost TikTok nezveřejňuje finanční údaje, ale podle zpráv se její tržby v USA v roce 2023 pohybovaly mezi 16 a 20 miliardami dolarů, což představuje až 16 % tržeb společnosti ByteDance.

„Na normálním trhu nebude těžké dosáhnout ocenění 100 miliard dolarů. Za současných politických rizik a nedostatku likvidity by však takové ocenění dostalo velkou ránu, pokud by k transakci opravdu došlo,“ uvedl pro zpravodajský server Li Jianggan, který vede singapurskou společnost rizikového kapitálu Momentum Works.

Jinými slovy, jednalo by se o prodej v nouzi, což by znamenalo další ránu pro hospodářský výsledek společnosti ByteDance.

„Spíš se prostě v USA zavře, než aby vydělala pár miliard dolarů,“ řekl Ling Vey-Sern, poradce pro technologie v Asii ve švýcarské soukromé bance Union Bancaire Privée.

Zákaz by jí totiž stále umožnil návrat, „když se změní okolnosti, zatímco prodej znamená definitivnější výsledek“, řekl Li.

USA by přitom nebyly první zemí, která by aplikaci TikTok zablokovala – Indie ji zakázala v roce 2020 s odkazem na bezpečnostní obavy. TikTok však tento zákaz přežil, protože indický trh, který byl tehdy přibližně stejně velký jako nyní v USA, nebyl tak ziskový, uvedl Jayanth N Kolla, zakladatel technologické poradenské společnosti Convergence Catalyst.

Spojené státy jsou nyní ale největším trhem TikToku, který tvoří asi 17 % všech jeho uživatelů, a také tím nejlukrativnějším. „Pokud by TikTok přišel o své aktivity v USA, nepřišel by jen o uživatelskou základnu, ale i o velkou část koláče svých příjmů. To je obrovská ztráta,“ řekl Kolla BBC.

Kdo chce TikTok?

Je tu ale zásadní problém, protože málokterá společnost si může dovolit koupit TikTok. A těm, které mají dostatečně hluboko do kapsy, jako je Meta nebo Alphabet, by mohly bránit zákony proti hospodářské soutěži.

Další velkou překážkou je otázka, zda bude součástí transakce i takzvaný doporučovací engine TikToku. Tajná omáčka poháněná umělou inteligencí, která uživatelům dodává obsah, je přitom pro úspěch aplikace klíčová.

Když se USA naposledy pokoušely vynutit prodej aplikace v roce 2020, společnost ByteDance uvedla, že návykový algoritmus, který vlastní, není na stole. Prodej TikToku bez algoritmu by však nerozptýlil obavy Washingtonu ani nepřilákal kupce.

Algoritmus je „nejspornější“ součástí jakékoli transakce, řekl BBC Li. „Každý potenciální nabyvatel, který by si koupil pouze uživatelskou základnu a obsah TikToku, by pravděpodobně chtěl velkou slevu.“

Replikovat tento software je přitom velice těžké, protože podle analytiků jsou společnosti působící v Číně mnohem lepší v cílení na uživatele. Mají k dispozici obrovský trh, což znamená, že modely umělé inteligence mají více informací a praxe, aby se zlepšily. Společnosti také mohou těžit více dat, protože regulace je slabá a samotná komunistická strana provozuje sofistikovaný státní dohled.

Prodej také ponechává otevřenou otázku, jak bude TikTok vlastněný USA spolupracovat s aplikací jinde. „Představte si, že by TikTok (myšleno uživatelé ze zemí mimo USA) chtěli posílat TikTok do USA,“ řekl Anupam Chander, profesor práva specializující se na globální technologickou regulaci na Georgetown Law.

„Jak můžeme vědět, že to není čínská propaganda? Musíme nyní zabránit tomu, aby zahraniční účty viděli Američané? To začíná znít mnohem více jako to, co dělala Čína před čtvrt stoletím.“

Doporučované