Článek
Poslední dva roky neznají výrobci kvůli pandemii covidu nic jiného než boj o materiál. Nejdřív zda vůbec přijde a zda jim někdo z dodavatelů nevystaví stopku, a pak za jakou vlastně cenu.
Letos se už výrobci napříč sektory shodovali, že rozkolísané a velmi narušené dodavatelské vztahy se začnou narovnávat, hlavně pak ve druhé polovině roku.
Vše se ale změnilo ve chvíli, kdy Rusko napadlo Ukrajinu. Teď se opět obávají, že dodávky materiálu budou zase nabírat velká zpoždění a potíže se potáhnou další roky.
Dojde opravdu k dalšímu rozkolísání, suroviny a energie mají velký vliv na výrobu dalších materiálů.
„Dojde opravdu k dalšímu rozkolísání, suroviny a energie mají velký vliv na výrobu dalších materiálů. Včera jsem dostal na stůl zrušení dodávky kamionu s překližkou, která jde z Ukrajiny. Je to zastaveno a nefunguje, já jsem vlastně ani nevěděl, že původ od našeho dodavatele je přímo z Ukrajiny,“ vypráví pro SZ Byznys například Stanislav Martinec, majitel Komy Modular z Vizovic, výrobce modulárních staveb pro celý svět.
„Musíme to rychle nahradit něčím jiným, je třeba teď hledat v jiné zemi. Už tak byly lhůty dodání dlouhé až šest i osm týdnů. Už jsme čekali, že se vše začne uklidňovat,“ popisuje stav majitel firmy, která cílí na miliardový obrat.
Materiál zdraží. Zase
Materiál číslo jedna je pro jeho firmu železo, což může být komplikace. „Pokud vím, hutě jsou hodně závislé na dodávkách železné rudy z Ukrajiny. Už jsme viděli, že ceny šly dolů, už se to uklidňovalo. Tady se obávám zásadního zdražení. Je to další rána, kterou fakt nepodceňujeme,“ dodává Stanislav Martinec.
Zvýšení cen a rozkolísání trhu se obává i výrobce plastových polotovarů nejen pro automobilky Titan – Multiplast ze Smržovky.
Ceny půjdou nahoru, tak to zas přilije olej do ohně inflace. Jde jen o to, jak se situace rychle uklidní, nebo ne.
„Máme na východě záložní dodavatele, takže teď jsme je stopli, prostě je teď nebudeme využívat. Spíš se nás to týká zprostředkovaně, ohledně cen hliníku třeba. Ceny půjdou nahoru, tak to zas přilije olej do ohně inflace. Jde jen o to, jak se situace rychle uklidní, nebo ne,“ vypráví majitel firmy Titan – Multiplast Lukáš Horn.
„S napětím koukáme, co se děje. Máme rozjetých spoustu investic a každá z nich je postavena na základě nějakého předpokladu budoucího vývoje, teď je zase všechno jinak a zase se mění situace,“ doplňuje výrobce ze Smržovky. Jeden z těch, které v minulosti postihl globální výpadek plastového granulátu a několikrát byla ohrožena výroba.
Podobně to vnímá i viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. I on vidí rozkolísání dodávek na trhu a další zdražování surovin jako reálný problém.
Do už tak roztočené inflace přijdou ještě vyšší inflační tlaky na firmy, budou to mít velmi těžké.
„Když se ptáte českých firem, co je nejvíc trápí, tak po nárůstu cen energií jsou to dodavatelské řetězce. Zboží chodí hodně pozdě anebo se zdražilo. Dovoz bude komplikovaný, jestli někdo bere železnou rudu z Ukrajiny, tak se k ní nedostane vůbec, nebo si ji zajistí jinde a mnohem dražší. Takže do už tak roztočené inflace přijdou ještě vyšší inflační tlaky na firmy, budou to mít velmi těžké,“ říká Radek Špicar.
Válka na Ukrajině
Podívejte se, jak pomoci Ukrajině. Reportéři Seznam Zpráv se už pošesté vydali na Ukrajinu, podívejte se na jejich očitá svědectví z válkou zmítané Ukrajiny. Seznam Zprávy v ukrajinštině (praktické informace, zprávy, příběhy) – Українські новини.
- Jak postupuje ruská armáda: VÁLKA V MAPÁCH
- Podívejte se, kolik lidí našlo azyl ve vaší obci: UPRCHLÍCI V DATECH
- Satelitní záběry odhalují kulturní zkázu na Ukrajině: FOTKY
- Záběry ze sabotáže dvou bitevních vrtulníků v Rusku: VIDEO
- Rusko maří ukrajinskou ofenzivu vlastním útokem jinde: ZPRÁVY Z BOJIŠTĚ
- Proč je Ukrajina pro Rusko tak důležitá: UKRAJINA V DATECH
To nejdůležitější k dění na Ukrajině shrnujeme každý všední den v newsletteru Tečka. Přihlaste se k odběru.
Výrobci zatím vyčkávají, co přijde
Koncern Continental vyrábějící pneumatiky k automobilům má v Rusku celkem 1 300 zaměstnanců v závodě ContiTech a pneumatikárně v Kaluze. Situaci posledních dnů tak pečlivě analyzuje.
„Společnost Continental velmi pečlivě sleduje toky dodávek surovin. To platí i pro naše dodací vztahy s Ruskem a Ukrajinou, zejména s ohledem na současnou situaci. Doposud jsme nezaznamenali žádné dopady na náš dodavatelský řetězec. Pro pneumatikářskou výrobu nejsou dodávány žádné suroviny z Ukrajiny,“ komentuje vývoj pro SZ Byznys Libor Láznička, jednatel společnosti Continental Barum Otrokovice.
Jako preventivní opatření jsme vytvořili nouzové plány, které zahrnují preventivní opatření, jako jsou bezpečnostní zásoby a alternativní dodavatelé. Naše havarijní plány jsou navrženy tak, aby zajistily dodávky surovin.
„Jako preventivní opatření jsme vytvořili nouzové plány, které zahrnují preventivní opatření, jako jsou bezpečnostní zásoby a alternativní dodavatelé. Naše havarijní plány jsou navrženy tak, aby zajistily dodávky surovin, abychom mohli splnit naše dodací povinnosti,“ dodává k tomu jednatel firmy, která má část výroby podobně jako Škoda Auto v Ruské federaci.
V Mladé Boleslavi jsou k hodnocení situace také velmi opatrní. O případných problémech v závodech v Nižním Novgorodu a v Kaluze, kde loni společnost vyrobila více než 87 tisíc vozů, zatím mluvit nechtějí.
„Velikost dopadu na naše obchodní aktivity v dotčených zemích průběžně zjišťuje krizový tým. Co se týče veškeré činnosti v místě dění, je bezpečnost a integrita našich zaměstnanců naší nejvyšší prioritou,“ omezila se na toto vyjádření Martina Špittová, mluvčí Škody Auto.
„Výmluvu covid nahradí výmluva Ukrajina“
To, co se teď děje, je podle majitele Komy Modular vážný problém. Bojí se ale, že některé firmy a dodavatelé mohou situace zneužít.
„Doteď se všichni vymlouvali na covid a mám obrovský strach, že se začnou všichni pro změnu vymlouvat na Ukrajinu. Ať už v dodávkách, tak i v ceně,“ obává se dalšího vývoje Martinec z vizovické společnosti s tím, že firmy se budou muset znovu porozhlédnout a najít nové dodavatele. „Půjdeme do západních zemí, ale bude to tam dražší,“ je přesvědčen.
Snaha najít si nové a bližší dodavatele ze stabilnějších teritorií podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy už nějakou dobu trvá. „Pomáhá tomu i 4. průmyslová revoluce, robotizace a automatizace provozů, kdy už nepotřebujete dovážet všechny díly zdaleka, ale zkrátka si je vytisknete z plastu. Jenže zdaleka ne všechny firmy jsou schopny do toho investovat, tohle se týká menšiny firem,“ upřesňuje Radek Špicar ze svazu.
Podle něj po uvalení sankcí na Rusko přijde jako v minulosti protireakce ze strany Moskvy. „Rusové v minulosti reagovali tak, že začali mnohem více lokalizovat, vytvářeli si domácí ruskou kapacitu, kterou nahrazovali české exportéry a nahrazovali je čínskými, přestože šlo o zboží méně kvalitní. To je trend, který je pro český export nepříjemný,“ říká Radek Špicar pro SZ Byznys.
Přesto, že celkově náš export do Ruské federace tvoří dvě procenta, z pohledu samotných českých firem, které tam vyvážejí, může být výpadek naprosto fatální. „Je to samozřejmě jiné, než kdyby se to stalo s Německem, kam vyvážíme 30 %, ale třeba pro strojírenské firmy, které tam vyvážejí i přes 50 procent své produkce, může být další vývoj naprosto kritický,“ doplňuje viceprezident SP ČR.