Článek
Podnikatel Libor Malý, který si v roce 1996 zaregistroval v podobě Jobs.cz první komerční doménu v Česku, rozšiřuje svůj byznys kolem vína. Po investici do jihomoravského Vinařství Šílová nyní startuje i vlastní e-shop s vínem.
„Sortiment e-shopu Umění vína tvoří vybraní čeští a moravští vinaři. V tuto chvíli je jich přes 30 a jedná se o menší a středně velká vinařství,“ řekl Malý. Investice do obchodu bude v desítkách milionů korun.
Logistické a obchodní zázemí má e-shop v areálu bývalého Branického pivovaru v Praze. „Jeho původně pivní sklepy jsou totiž ideálním místem pro skladování vína,“ dodal Malý.
Malý chce pomoci s distribucí mimo jiné vinařům, kteří dosud neměli svůj e-shop. Zatímco ale před čtvrt stoletím byl byznys na internetu pole neorané, není v současnosti na webu nouze o konkurenci ani v takových oblastech, jako je právě prodej vína z rodinných vinic.
E-shop je nutnost
„Prodej vína přes internet je v současné, covidové době nutnost. I nejzatvrzelejším vinařům, kteří se e-shopům dlouho bránili, přináší internet skokové nárůsty prodejů,“ komentoval Martin Půček, výkonný ředitel Svazu vinařů České republiky.
Je běžné, že malá a středně velká vinařství nejen využívají externí e-shopy, ale mají přímo svůj online prodej. Obchod přes internet provozuje například Vinařství Tichý z Dolních Dunajovic na Mikulovsku, Vinařství Volařík ze stejné oblasti nebo Vinařství U Vrbů z Hustopečí u Brna. Přes internet prodávají i producenti vína z opačné strany republiky, například rodinné Vinařství svatého Tomáše z Malých Žernosek na Litoměřicku.
Libor Malý podnikatelsky vyrostl díky portálům Jobs.cz a Práce.cz, zastřešeným společností LMC. Ta je jednou z nejstarších internetových firem v Česku. Před deseti lety Malý weby prodal finské mediální skupině Alma Media za téměř jednu miliardu korun.
Po prodeji internetového byznysu se Malý věnoval mimo jiné dobročinnosti. Založil nadační fond Via Clarita, který podporuje filantropii. Byl rovněž u zrodu online projektu Hearth, který je internetovým tržištěm pro darování věcí a služeb. V neposlední řadě byl Malý mezi skupinou podnikatelů, jež zafinancovala rozjezd Deníku N.