Článek
Méně hostů, ale vyšší průměrná útrata na účtenku. Takový byl advent pro gastrobyznys.
Tržby podnikům klesly v loňském prosinci v průměru o desetinu, spočítala pro SZ Byznys Jana Kohoutová, mluvčí společnosti SaltPay, která stojí za pokladním systémem Storyous.
Nejúspěšnější dny z pohledu návštěvnosti tvořil 22., 21. a 17. prosinec, nejméně úspěšné dny byly naopak o Vánocích, tedy 24. až 26. prosince 2021.
Také data společnosti Dotykačka potvrzují, že tržby v restauracích a hospodách ve vánočním týdnu (20. až 26. 12. 2021) klesly oproti předchozímu týdnu o 30 procent.
To však podle ředitele Dotykačky nepřekvapilo. „Odpovídá to standardnímu trendu, kdy vánoční svátky lidé obvykle tráví doma v rodinném kruhu a do gastropodniků tolik nechodí. Část podniků proto v tomto týdnu pravidelně zavírá,“ uvedl Petr Menclík, šéf společnosti Dotykačka.
Jeden z tradičních vrcholů sezony, silvestr, nakonec přinesl 12% pokles návštěvnosti. „Pozitivní zprávou je nicméně to, že průměrné tržby restauratérům na silvestra ve srovnání s rokem 2019 vzrostly o více než osm procent,“ upřesnila Jana Kohoutová za Storyous. V roce 2020 se hospody musely kvůli přísným omezením spokojit jen s výdejními okénky.
Lidé však za jídlo a pití platí víc. Důvod je ale jiný než ten, že by si chtěli více dopřát.
„Restaurace byly nuceny zvedat ceny. Ať už kvůli zvyšujícím se cenám potravin, dodavatelských služeb a energií, či pokrytí ztrát, ale i proto, aby vůbec byly schopné přežít. Zatímco v roce 2019 hosté v průměru na účtenku zaplatili 250 Kč, v roce 2021 to bylo už 293 Kč,“ uvedla Jana Kohoutová.
„Jinak letošní souhrnné tržby v předcházejícím adventním období nebyly nijak špatné, platná omezení se do nich však nepochybně promítla. Za normálních okolností by výdělky díky vánočním večírkům určitě byly vyšší,“ připomněl Petr Menclík.