Hlavní obsah

Navzdory inflaci odmítá Baťa zdražovat. Během krize šila jen továrna v Česku

Rozhovor s Martinem Horsákem, finančním ředitelem firmy Baťa.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

Tradiční výrobce obuvi Baťa loni zavíral pobočky a skončil ve ztrátě 127,6 milionu korun. Letos čeká obrat k jedné a půl miliardě a kladný výsledek hospodaření, potvrdil v rozhovoru pro SZ Byznys finanční ředitel firmy.

Článek

V koronakrizi několik poboček Baťa zavřeli. Mezi jinými tu na letišti, kde byla prodejna prakticky bez jakéhokoliv pohybu. Jiné přesunuli, pečlivěji si totiž vyhodnocují, kde se jim pobočka vyplatí a kde už ne.

„Reagovali jsme na nové výzvy, které přinesl i realitní trh, podařilo se nám vyjednat levnější nové nájmy a některé stále vyjednáváme, protože – musíme si to přiznat – obchodní centra už nejsou to, co bývala,“ přiznává Martin Horsák, finanční ředitel firmy Baťa.

Ze stejných důvodů zavřou dvě další prodejny a přesunou jinam – do prostor s levnějším nájmem. Čtyři nové pobočky naopak plánují do konce zimy otevřít, a to v Česku a další tři na Slovensku.

Zdražit si netroufají

Firma šetří, kde se dá, přesto na rozdíl od ostatních hlásí, že vyšší ceny výrobků ani přes stále dražší náklady neplánuje.

Firma Baťa

Počet továren na světě: 23

(v ČR Dolním Němčí, další v Nizozemsku, v Latinské Americe, Africe, Asii)

Počet obchodů: 5 300

Počet spolupracovníků ve světě: 36 tisíc

Počet pracovníků ve střední Evropě: 1 000

Počet zemí, ve kterých působí: 70

Vlastníci: čtyři vnuci a vnučky zakladatele Tomáše Bati, děti Tomáše Bati mladšího

Hospodaření

2019: ztráta 37,8 milionu Kč

2020: ztráta 127,6 milionu Kč

2021: zisk (odhad) 5 až 6 milionů Kč

Zdroj: Baťa, akciová společnost

„Samozřejmě, že energie nás trápí velmi silně. Také inflace u některých materiálů. Ale my věříme, že tento ekonomický jev je tažen pouze krátkodobým nebo střednědobým nedostatkem a vzácností některých produktů,“ vysvětluje Martin Horsák, proč alespoň prozatím odmítají zvyšovat ceny obuvi. Přestože jiné firmy přiznávají, že už zdražily a ještě zdražovat budou.

Zdražovat nebudeme, nevíme, co by nám to přineslo.
Martin Horsák, finanční ředitel firmy Baťa

„Zdražovat nebudeme, nevíme, co by nám to přineslo. Růstu chceme dosáhnout spíš zaměřením se na on-line prodej našich výrobků. Máme připravené nové technologie, které spouštíme. E-shopový kanál byl v covidu důležitým zdrojem našich příjmů,“ vysvětluje finanční ředitel s tím, že prodeje přes e-shop se pohybují kolem 20 procent. Firma patřící vnukům někdejšího zakladatele firmy, Tomáše Bati, plánuje v oblasti e-commerce růst.

Roky se finančně nedaří

Zatímco loni postihla společnost velmi citelná ztráta převyšující 127,5 milionu korun a o rok dřív hospodaření také skončilo ztrátou desítek milionů, letos poprvé bude v mírném zisku. Pět až šest milionů korun – podle odhadu muže, který drží ve firmě „kasu“.

Stále tady zaplaťpánbůh jsme, stále šijeme boty a nikoho jsme nepropustili.
Martin Horsák, finanční ředitel firmy Baťa

„Stále tady zaplaťpánbůh jsme, stále šijeme boty a nikoho jsme nepropustili,“ uvádí Martin Horsák.

Právě česká továrna v Dolním Němčí zůstala po celou dobu koronakrize otevřená. Jako jediná Baťova továrna na světě. Novou továrnu k těm 23 už existujícím otevírat neplánují. Přestože zaznamenali velký nárůst poptávky po šití obuvi v Evropě.

Chystají ale rozšíření výroby. „Chtěli bychom otevřít druhou směnu a modernizujeme stroje. Máme tam 140 ševců a šiček a další spolupracovníky, kteří se starají o technickou část i design obuvi,“ vypráví pro SZ Byznys Martin Horsák s tím, že šiček je málo a zájem o obor žalostně malý.

Máme velký hlad po nových pracovnících ve střední Evropě.
Martin Horsák, finanční ředitel firmy Baťa.

„Někdy je plánování velmi složité, abychom nemuseli zastavit výrobu. Lidé v naší továrně totiž nešijí jen pro Baťu, ale i pro jiné firmy. Nabíráme do továrny i do prodejní sítě, ale i na centrálu. Máme velký hlad po nových pracovnících ve střední Evropě, kde zaměstnáváme tisícovku lidí. Nabereme tak o pět procent víc,“ upřesňuje.

Doporučované