Hlavní obsah

Nastaly žně pro energošmejdy. Podvodné případy se množí, varují dodavatelé

Foto: Seznam Zprávy

Zprostředkovatelé často zákazníky nutí k podpisu nevýhodné smlouvy, varují dodavatelé.

Tzv. energošmejdi útočí, a to víc než dřív. Tvrdí to dodavatelé energií. Jde například o podvodné SMS zprávy, falešné žádosti o zaplacení nedoplatků a další.

Článek

Článek si můžete pustit také v audioverzi.

Někteří dodavatelé energií v posledních dnech zaznamenali zvýšený počet podvodných případů, které cílily na jejich zákazníky.

Před falešnými SMS zprávami například varuje společnost Innogy. Útočníci se snažili z lidí neoprávněně vylákat peníze. „V posledních dnech zajistila Innogy několik pokusů o podvodné jednání formou rozesílání SMS a následné vymáhání falešných nedoplatků za dodávky energií,“ říká mluvčí společnosti Martin Chalupský.

Přestože zaznamenali zatím pouze několik případů, zprávy působí věrohodně a napodobují grafiku i komunikační styl skupiny Innogy. Ta však s těmito zprávami nemá nic společného.

Falešné SMS a vymáhání nedoplatků je rozpoznatelné podle koncovky kontaktní emailové adresy outlook.cz. Zároveň číslo účtu ani kód banky neodpovídají standardním účtům společnosti, které zákazníci běžně používají při platbách za energie.

„Takové pokračující jednání by mohlo být velmi nebezpečné a mohlo by se jednat o podvod velkého rozsahu. Zprávy SMS totiž dostávají jak zákazníci Innogy, tak i lidé, kteří nemají a ani neměli smlouvy na dodávky elektřiny nebo zemního plynu od naší společnosti,“ říká Chalupský.

Skupina Innogy proto v úterý podala trestní oznámení na neznámého pachatele. „Podle našich právních analýz se dopouští jednoznačně trestného činu podvodu,“ uvádí Chalupský. V případě, že se veřejnost s tímto typem jednání setká, měla by to ohlásit společnosti nebo rovnou policii.

Innogy však není jedinou firmou, která v současné době čelí problémům s podvodníky. V posledních několika dnech totiž navštěvují klienty Pražské plynárenské tzv. zprostředkovatelé, kteří se jim snaží namluvit, že jejich dodavatel ukončuje činnost a slučuje se jinou firmou.

Podvodníci po lidech požadují předložení smluv a faktur. „Následně se snaží návazně přimět zákazníky k podpisu určitých předložených dokumentů. V minulých dnech se uvedené vyskytovalo např. na Praze 7,“ popisuje případ mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek.

Zákazníci si však mohou ověřit například na zákaznické lince, zda je osoba opravdu z Pražské plynárenské. „Základní rada je jednoduchá: nepodlehnout jejich tlaku a hlavně jim nic bez podrobného prostudování a ověření všech informací nepodepisovat,“ radí Vránek.

Na společnost E.ON Energie se každoročně obrací několik tisíc lidí s tím, že mají podezření na jednání tzv. energošmejdů. Dodavatel však předpokládá, že se o většině problémů ani nedozví.

„Setkali jsme se s případy, kdy se nekalí zprostředkovatelé vydávali za naše pracovníky a přesvědčovali zákazníky, že jsou jejich nový dodavatel poslední instance a že s nimi přišli uzavřít smlouvu,“ popisuje jeden z posledních případů mluvčí společnosti Roman Šperňák.

S podobnými případy se čas od času setkává i ČEZ nebo PRE, i když v posledních dnech zvýšený počet podvodů neevidují.

„Příklady podvodných reklam, případně falešných SMS zpráv, zneužívajících dobré jméno společnosti ČEZ se bohužel objevují. Týká se to i SMS zpráv, které požadují po zákazníkovi zaplacení smyšlených nedoplatků z důvodů odstávky,“ popisuje mluvčí ČEZ Alice Horáková. Těchto případů se však objevují jen jednotky a všechny společnost předává k řešení právnímu oddělení.

„V minulosti jsme také zaznamenali případy, kdy se pracovníci jistého alternativního dodavatele energií při domovním prodeji vydávali za naše zaměstnance. Dokonce používali papírové složky s logem PRE,“ říká Karel Hanzelka, mluvčí PRE.

Zvýšený počet podobných případů zaznamenal také Energetický regulační úřad (ERÚ). Podle mluvčího Michala Keborta to má dva hlavní důvody. Od poloviny roku totiž vstoupí v platnost opatření podle novely energetického zákona, které po zprostředkovatelích smluv žádá registraci na ERÚ. „Regulace se blíží, proto se mohou snažit ještě rychle utrhnout svůj díl toho koláče,“ vysvětluje Kebort.

Zprostředkovatelé mají vždy žně, když rostou ceny.
Michal Kebort, mluvčí ERÚ

Zároveň energošmejdi využívají neobvyklých situací, například když stovky tisíc lidí skončily v režimu dodávek poslední instance a zároveň většina obchodníků musela zdražovat.

„Zprostředkovatelé mají vždy žně, když rostou ceny. Při poklesu cen energií dodavatelé nezlevňují tak rychle, ale při růstu cen máte jistotu, že nezdraží jen jeden dodavatel, ale všichni, i když ne stejným tempem,“ popisuje Kebort.

Dodavatelé proto lidem doporučují maximální opatrnost. „Každý domovní prodej je ze své podstaty podezřelý. Totéž se týká i SMS vyzývajících k mimořádné platbě či uhrazení dluhu,“ varuje Hanzelka. Pokud v ročním vyúčtování vznikne nedoplatek, společnosti většinou zasílají fakturu e-mailem či poštou. „Většina zákazníků platí zálohy inkasem či trvalým příkazem k úhradě. Zde není důvod k jakýmkoli mimořádným platbám mimo pravidelné měsíční zálohy,“ dodává Hanzelka.

„Mezi podezřelé znaky patří například gramatické a stylistické chyby v textu, případně výskyt slov v jiném jazyce (např. polština, ruština apod.), odkaz vedoucí na stránky registrované s jinou než českou doménou, výzvy k registraci a poskytnutí bankovních údajů apod.,“ popisuje Horáková.

Energošmejdi také lidi často nutí k okamžitému podpisu mnohdy nevýhodných smluv. Dodavatelé proto klientům radí, aby nic nepodepisovali pod nátlakem a bez důkladného prostudování smlouvy.

Doporučované