Článek
Balíky Zásilkovny potažmo Packety, která ji vlastní, rozváží flotila čítající 800 dodávek a osobních vozů a také 110 kamionů. Během pár let mají podle její šéfky jezdit všechny vozy na alternativní pohon. Nejvíc nakloněna je Simona Kijonková vodíku.
„Dojezd na vodík je zhruba 300 kilometrů, versus elektrika 120. A stejně tak, jako tankujete benzin pár minut, tak úplně stejně u vodíku jde také jen o pár minut. Versus elektrika. Já nabíjím celou noc, protože nabíjím doma, když jdu na stanici, tak jsem tam 20 minut. Čas jsou pro všechny z nás peníze,“ vypočítává výhody aut na vodík zakladatelka Zásilkovny, která na rozhovor pro Ženský byznys přijela v elektromobilu.
Tváříme se, že jezdíme ekologicky, ale vždycky to tak úplně není.
„Nespočívá to jen v pohonech. Elektromobily nabíjíte dlouho, je tady nedostatečná infrastruktura. Jak jsem uvedla, já třeba nabíjím doma přes noc – a odkud se bere elektřina doma? No samozřejmě jsou to fosilní paliva. Takže on je to trošku kočkopes, tváříme se, že jezdíme ekologicky, ale vždycky to tak úplně není,“ vysvětluje zakladatelka úspěšné firmy, proč má blíž k jinému řešení.
Packeta vlastnící Zásilkovnu
Počet zásilek 2021: 73,2 mil., + 80 %
Obrat 2021: 4,9 mld. korun, + 86 %
Počet vozů: 800 dodávek a aut / 110 kamiónů
Počet vlastních výdejních míst: 10 238 (ČR 7 150, Slovensko: 1 770, Maďarsko: 806, Rumunsko: 512)
Počet Z-BOXů: 2 240 (1 900 ČR, 300 Slovensko, 40 Maďarsko)
Počet dep: 56 o celkové ploše 100 000 m2
První vůz na vodík spustí ještě letos, na přelomu prvního a druhého čtvrtletí. Nejdřív ho ale musí testovat a analyzovat výhody a možnosti dalšího spuštění.
Postupně nevylučuje, že budou všechna typická červená auta s bílým logem této přední české logisticko-technologické firmy jezdit právě na tento pohon. K tomu ale chybí zázemí a potřebná infrastruktura. Do dvou let proto žena, která během pár let vybudovala miliardový byznys, plánuje vlastní vodíkové stanice.
Vodíková soběstačnost
Postavení jedné vodíkové stanice přijde podle Kijonkové na jeden až dva miliony euro. „Samozřejmě běžný podnikatel na to nemá, není to vůbec nic levného, takže je potřeba, abychom se spojovali,“ říká Simona Kijonková.
Zásilkovna se proto v září stala členem HYTEP, České vodíkové technologické platformy. Spolu s ostatními členy diskutují možnosti využití vodíku.
Co je HYTEP
Je Česká vodíková technologická platforma.
Vznikla v roce 2007.
Posláním je podpora vývoje vodíkových technologií a zavádění vodíkového hospodářství v ČR.
Dále přispívá ke koordinaci aktivit subjektů vývoje vodíkových technologií a vodíkového hospodářství mezi sebou a v návaznosti na programy a finanční zdroje domácí i zahraniční.
Zdroj: HYTEP
„Potřebujeme partnery, kteří sítě vybudují. U vodíkové stanice probíhá v současné době studie proveditelnosti. Projekt je v běhu, není to vůbec nic jednoduchého,“ přiznává Simona Kijonková.
„Pokud bychom se ji rozhodli vybudovat, stavěli bychom ji jako Zásilkovna – Packeta Group. Společnost PKN Orlen, jakož i další firmy, které ve využívání vodíku vidí budoucnost, je pro nás partnerem, se kterým společně můžeme lépe šířit rozvoj využívání vodíku v Česku,“ dodává pro SZ Byznys.
Právě polská petrochemická skupina PKN Orlen by se mohla stát středoevropským lídrem na trhu vodíkových paliv. Společnost plánuje postavit v Polsku, Česku a na Slovensku síť vodíkových center.
První stanice má vzniknout na vlastním pozemku české logistické společnosti, která loni zvýšila obrat o 86 procent na rekordních 4,9 miliardy korun.
Máme k dispozici pozemek v Praze, na kterém lze vodíkovou stanici postavit.
„Máme k dispozici pozemek v Praze, na kterém lze vodíkovou stanici postavit. Máme špičkové lidi, kteří kreslí plány, spolupracujeme například s ÚJV Řež. Říkám si – buďme první, ukažme tu cestu, stavme i s partnery. Jsem připravena ty informace, které nabydeme jako pionýři, pustit do světa a sdílet,“ vysvětluje šéfka holdingu, který má pod sebou 14 firem včetně Zásilkovny. Záleží prý jen na rychlosti úřadů, kdy vydají potřebná povolení.
„Když budeme pracovat s tankovacími stanicemi Praha, Brno, Slovensko, tak v okruhu dojezdu 300 kilometrů budeme moct přesunout auta ze 100 procent na vodík,“ doplňuje plány na příští roky.
Miliardu a půl zpátky do firmy
Celkově letos společnost plánuje investovat miliardu a půl. Vzniknou například další depa, jedno u Prahy a další významné u Varšavy.
Packeta také jedná o nákupu dalších tří firem. O které jde a z jakého oboru, zatím tají. „Jedna je v Čechách a dvě v zahraničí, jednání probíhají. Je tady projekt, který funguje, rychle rostoucí, menší oproti nám. Zná zákazníka a rozumí byznysu,“ řekla k tomu stručně Simona Kijonková.