Článek
„Zatím nevidíme, že by lidé začínali šetřit. Platilo to i v době covidu, kdy spotřebitelé a firmy nevěděli, co bude. Opět se potvrdilo, že na dětech šetřit nechcete. Raději ušetříte na oblečení,“ hodnotí ředitelka Lega pro český a slovenský trh Adriana Jahňáková první měsíce tohoto roku.
Také nedávný průzkum Seznam Zpráv ukázal, že Češi v první řadě začnou šetřit na návštěvě restaurací, kultuře a výdajích na cestování (52 procent), druhá nejpočetnější skupina nejprve sáhne na své útraty za nákup oblečení a vybavení domácnosti (46 procent) a velká část populace plánuje především omezit výdaje za nákup potravin (41 procent).
Loňský rok pro dánskou skupinu Lego Group dopadl výborně. Tržby meziročně vzrostly o 27 procent na rekordních 55,3 miliardy dánských korun (zhruba 190 miliard českých korun).
Čísla za jednotlivé trhy společnost neuvádí. „V Česku byl růst také velice pozitivní, i když ne tak dramatický,“ řekla ředitelka. Rostly stavebnice určené dětem, ale i segment kostek pro dospělé, kde firma vidí potenciál k dalšímu růstu.
„Růst dospěláckých sad pokračoval dvouciferně všude na světě. Je skvělé, že jsme našli nové zákazníky, které zajímá Lego,“ popsala trend, který se objevil už v prvním roce pandemie a souvisel s restrikcemi volného pohybu a obavami lidí z nákazy koronavirem.
Zpožděné vlaky
Pokračuje také trend nárůstu obliby interaktivních hraček. Tady však Lego naráží na své limity kvůli nedostatku čipů.
„S nedostupností materiálů nemáme zásadní problém. Asi náš největší výrobní problém jsou chybějící elektronické součástky. Na některé stavebnice proto musí zákazníci déle čekat,“ řekla Jahňáková. Na skladě nejsou například některé vlaky z řady City a Duplo nebo některá auta na dálkové ovládání z řady Technic. Zpoždění může být v řádu týdnů, maximálně měsíců.
Lego už zhruba dvacet let v rámci své globální strategie každoročně vymění polovinu stavebnic v nabídce za nové. Kostičky vyráběné v Dánsku, ale také Asii se kompletují do krabic v závodě v Kladně, kde se zároveň dekorují minifigurky. Strategie firmy, založená na obměně velké části portfolia, byla impulsem k obchodování na druhotném trhu. Investoři skupují sety, které časem nabývají na hodnotě.
„Nevadí nám to, protože je to udržitelné. Nikdy jsem neviděla, že by někdo vyhazoval Lego do koše,“ uvedla Jahňáková.
Zkušenost ze zahraničí nám potvrdila, že tato show, zaměřená na rodiny, krásně zvyšuje prodeje.
Největším krokem na cestě k udržitelnosti je závazek vyrábět v roce 2030 veškeré stavebnice pouze z recyklovatelného materiálu. V praxi zatím Lego používá alternativní materiál z cukrové třtiny k výrobě asi 80 druhů krajinných prvků, jako jsou stromy a květiny. Loni firma oznámila, že se jí podařilo vyrobit první prototyp kostky z recyklovaných PET lahví. Teď hledá způsob, jak šedivé kostky nabarvit, aby neztratily vlastnosti klasického plastu. Jahňáková nicméně tvrdí, že zákazníci si stavebnice nekupují cíleně proto, že mají nižší ekologickou stopu.
Do roku 2025 firma plánuje nahradit veškeré plastové sáčky v krabicích za papírové. Lego se už před sedmi lety pokoušelo zmenšit objem boxů. Další krok v tomto směru už prý nedává smysl.
„Zjistili jsme, že víc už boxy zmenšit nejdou. Testy nám potvrdily, že kostičky by se o sebe otlačily. A pokud má krabice sedět v regále a nepadat, musí být stabilní,“ vysvětluje ředitelka.
Letos slaví dánský výrobce, který je největším výrobcem hraček na světě, 90 let od svého vzniku. Na úplném začátku vyráběl dřevěné hračky, až později přešel na stavebnice z plastu. Kostičky se na sebe pouze pokládaly a nedaly se zacvaknout.
Devadesátiny oslaví firma další aktivitou zaměřenou na všechny věkové kategorie. Od června spustí v exponovaných večerních hodinách úspěšnou televizní reality show Lego Masters, kterou už odvysílala v 17 zemích. Utkají se proti sobě stavitelé, kteří mají za úkol za šest hodin postavit něco podle zadání. Každý má k dispozici milion kostek. „Zkušenost ze zahraničí nám potvrdila, že tato show, zaměřená na rodiny, krásně zvyšuje prodeje,“ říká Jahňáková.