Hlavní obsah

Na milimetrech záleží. Luxusní šátky pro Hermès se šijí v Hradci

Téměř neznámá hradecká textilka vyrábí pro francouzskou módní ikonu.Video: Filip Horáček, Seznam Zprávy

Šátky za dvacet tisíc pro pařížskou módní značku Hermès mají zásadní českou stopu. Z hedvábných látek je šije málo známá firma N.Ties Classic.

Článek

„Pěkné to tu není, ale šijete dobře,“ reagovali před lety zástupci značky Hermès, když se přijeli podívat do areálu v Hradci Králové, kde sídlí firma N.Ties Classic. Prostory, kde se opravovala armádní auta, nejsou zrovna výstavní. Ale módní doplňky, které firma vyrábí na třech místech, naopak výstavní být musí.

Ve výběrovém řízení pařížské módní ikony, kterého se zúčastnily firmy z východní Evropy, uspěla malá textilka z Čech v roce 2013. Od té doby šije pro svého nejprestižnějšího klienta stovky šátků měsíčně.

Šikovné švadleny a krejčové musí u šátků vyrobit především takzvanou zaválku. Znamená to s přesností na milimetry prošít okraj šátku. Na to, aby ženy zvládly srolovat patnáct milimetrů okraje šátku a precizně jej ručně prošít jehlou, se školí půl až tři čtvrtě roku.

„Zaválka musí být přišita velmi pevně, tak aby nebyla měkká a aby jednotlivé stehy byly od sebe vzdálené maximálně 5-6 milimetrů. Pokud je to víc, už by byl šátek špatně ušitý a musí se opravit,“ říká jednatel N.Ties Classic Martin Tomeš.

Do dílny, kde se šátky šijí, jsme se nepodívali. Prostor je přísně střežen kamerami, skrze které mohou zástupci francouzské firmy kdykoliv sledovat provoz. Ve specializovaném prostoru ale hradecká manufaktura vyrábí módní doplňky také pro jiné zahraniční firmy.

Důvodem, proč prestižní francouzská značka přesunula část výroby do zahraničí, byl nedostatek švadlen a krejčových. V poslední době už se však i český trh dostává do svízelné situace.

„V současné době sehnat zaměstnance, který by byl loajální a manuálně zručný, aby práci mohl vykonávat, v podstatě není možné,“ uvedl jednatel.

Asi dvacet zaměstnanců nicméně nepracuje jen pro zahraniční firmy. Zákazníky jsou i tuzemské oděvní značky jako Blažek Praha nebo společnost Koutný Prostějov.

Značka N.Ties je na trhu od roku 1991, ale není moc vidět. Logo má vyšité jen na malé části produktů, mezi které patří motýlky a kravaty, které se spíš dodávají do malých prodejen. Větší řetězce a také korporace chtějí zviditelnit svůj vlastní brand.

Objednávky koncem roku kvůli omezení pohybu lidí poklesly, ale po ukončení jarního lockdownu se situace v textilním průmyslu zlepšila. Před covidem firma měsíčně vyrobila kravaty, šátky, společenské pásy, kapesníčky, šle a další pánské módní doplňky za 1,5 milionu korun. Během letošního léta a podzimu objem díky odložené poptávce stoupl o 30 až 40 procent.

Díky zahraničním zakázkám pro prestižní značky může N.Ties udržet výrobu v Evropě, kde už mnoho menších textilních firem padlo za oběť levné konkurenci z Asie.

Nezanedbatelnou část výroby tvoří módní doplňky s firemním logem. Korporace a také instituce si objednávají kravaty nebo šátky s vlastní značkou. Hradecká firma šila módní doplňky třeba pro Coca-Colu, Shell nebo British Petroleum (nyní BP).

„Největší zakázka, kterou jsme měli, souvisela v roce 2016 s předsednictvím Slovenské republiky v EU na zhruba 40 tisíc položek, hedvábných kravat a šátků přibližně za osm milionů korun,“ řekl Tomeš. Firma šila také pro Škodu Auto.

Související témata:

Doporučované