Hlavní obsah

Na luxus z letiště sedl prach. Obchody prodělaly přes sto milionů

Foto: Lagardere Travel Retail

Duty free obchody na pražském letišti propadly do hluboké ztráty.

Duty free obchody na pražském letišti se propadly do hluboké ztráty. Provozovatel desítek prodejen s kosmetikou, módou nebo doplňky, společnost Lagardère Duty Free, loni prodělala 161 milionů korun.

Článek

Luxusní kosmetika, parfémy, alkohol, cukrovinky nebo móda, kterou neměl kdo kupovat. Dvacet sedm duty free obchodů na letišti v Praze loni zůstalo poloprázdných.

Jejich provozovatel, společnost Lagardère Duty Free, proto kvůli pandemii loni prodělala přes 161 milionů korun po zisku 101 milionů korun v roce 2019. Vyplývá to z výroční zprávy, zveřejněné v obchodním rejstříku.

Tržby se propadly z 2,02 miliardy korun na přibližně 454,2 milionu korun. Propad o více než 1,5 miliardy (78 procent) téměř přesně kopíruje pokles cestujících na pražském letišti (79 procent). Hlavní letecký přístav odbavil v minulém roce 3,7 milionu cestujících. Předešlý rok byl rekordní, letištěm prošlo téměř 18 milionů cestujících.

Podle Richarda Procházky, ředitele sesterské společnosti Lagardère Travel Retail, která v tuzemsku provozuje přes tři sta obchodů (většinu z nich tvoří trafiky Relay), se letecký byznys zotaví možná až za čtyři roky.

Úplné zotavení předpokládáme kolem roku 2024 až 2025.
Richard Procházka, ředitel Lagardère Travel Retail

„V příštím roce očekáváme na letišti osm milionů pasažérů, další rok kolem dvanácti milionů. Úplné zotavení předpokládáme kolem roku 2024 až 2025,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys.

Firmě se podařilo dohodnout s vedením Letiště Václava Havla na úpravě podmínek nájemních smluv. „Bez toho bychom nemohli koncepty dál provozovat. Nájemní podmínky byly skutečně tvrdé. Byly nastaveny na 17 až 18 milionů pasažérů na rok,“ dodal Procházka.

Lagardère Duty Free provozovala také dva obchody na letišti v Ostravě, letos na jaře však skončila nájemní smlouva a maloobchodní skupina neměla o prodloužení zájem. Prostory na letišti v Praze vysoutěžila v roce 2019 na sedm až deset let. Všechny prodejny loni prošly nákladnou rekonstrukcí, která vyšla na více než 240 milionů korun.

Podle Procházky nejsou cílovou skupinou letištních obchodů jen zahraniční turisté, ale i Češi, kteří si pořizují například parfémy nebo módní doplňky cestou na dovolené. „Ceny v duty free jsou nižší než v centru Prahy a některé novinky představujeme jako první,“ řekl.

V reakci na pandemii společnost propustila 59 z 315 zaměstnanců. Na mzdových nákladech tím ušetřila přes 33 milionů korun.

Ztráta se blíží půl miliardě

Ve ztrátě skončila také zmíněná společnost Lagardère Travel Retail, která má v Česku 350 prodejních míst. Patří k nim trafiky Relay, pekařství Mr. Baker, Hello a také partnerské koncepty kavárenského řetězce Costa Coffee, pekáren Paul, barů s čerstvými šťávami UGO, restaurace Pilsner Urquell Original Restaurant a pobočky Burger King.

„Hospodářský výsledek Lagardère Travel Retail v roce 2020 byl v důsledku koronavirové krize mínus 409 milionů při tržbách 2,04 miliardy korun. Provozní prostředky byly poskytnuty mateřskou společností z Francie,“ řekl Procházka SZ Byznys.

V předchozím roce 2019 společnost utržila 3 855 milionů korun a byla v zisku 615 milionů korun.

Lagardère Travel Retail je součástí francouzské skupiny Lagardère Group, která provozuje 4850 prodejen různých značek ve 39 zemích světa. Zaměřuje se na oblast cestovního obchodu. Prodejny umísťuje především na strategických dopravních uzlech, jako jsou nádraží a stanice metra.

Rozhovor s Richardem Procházkou o situaci v maloobchodu zveřejníme v dalších dnech.

Doporučované