Článek
„Tesla na dvou kolech“, tedy český výrobce elektromotocyklů Kuberg, mění vlastníky. Kontrolní podíl 89 procent získává zpět zakladatel firmy Michal Kubánek.
Z majetkových struktur Kuberg naopak odchází Josef Jeleček, který do firmy v roce 2015 vstoupil jako strategický investor a pomohl s financováním i expanzí do zahraničí. Finanční podmínky transakce ani jedna strana nekomentuje.
Elektrické motocykly Kuberg začal Michal Kubánek vyrábět před jedenácti lety v bývalém vepříně a tu úplně první sestavil pro svou tříletou dceru. Zpočátku se zaměřoval zejména na dětské sportovní elektromotocykly, brzy ale přidal i lehké terénní elektromotorky pro dospělé.
Rychlý rozvoj a mezinárodní úspěch si však vyžádaly nutnost finanční injekce a vstup investora a Kubánkův podíl se zmenšil na 44,5 procenta. „V roce 2015 procházela firma zásadním byznysovým předělem, a abychom zvládli navýšit náš tržní podíl na rozvinutých trzích v USA a Evropě, museli jsme najít silného investora. To se nám nakonec povedlo a z několika možných partnerů jsme si nejvíce porozuměli s panem Josefem Jelečkem, tehdy spolumajitelem třebíčské společnosti Tedom,“ říká Michal Kubánek.
Dnes Kuberg patří mezi pět největších výrobců na světě a na jejích strojích jezdí hollywoodské hvězdy i byznysová esa. Jednu z motorek má například i raper Kanye West, pro něhož ji před Vánocemi zakoupila jeho tehdejší manželka Kim Kardashian.
Atraktivní firma pro investora
„V době, kdy Michal Kubánek hledal pro další růst a expanzi vhodného investora, jsme se domluvili na spolupráci. V Kubergu jsem viděl velký potenciál, měl atraktivní finální výrobek, zahraniční trhy, což mě obecně zajímá. Firma za poslední roky udělala obrovský pokrok, a to jak v technologické oblasti, tak i obchodně,“ říká Jeleček.
„Nyní se však chci naplno věnovat dalším investičním projektům, a proto jsme se s Michalem Kubánkem dohodli na mém exitu ze společnosti. Kuberg je nyní plně v jeho rukou a já věřím, že se může dále rozvíjet. Nebude to mít snadné, protože současná situace na globálním trhu je obtížně predikovatelná. Výhodou Kubergu je ale silná orientace na zahraniční trhy, které tvoří přes 90 procent jeho tržeb,“ dodává Jeleček.
Nejsou díly, nejsou motorky
Doba je teď pro firmy skutečně složitá. Zájem o elektromotorky z Mankovic je sice i v dnešní době velký, firma však bojuje s nedostatkem dílů a narušením dodavatelsko-odběratelských řetězců. Stejně jako další firmy je tak i Kuberg s výrobou ve skluzu. Objednávky má letos na tři tisíce strojů, vyrobit zvládne zhruba polovinu.
Na některé klíčové díly dodavatelé garantují dodací lhůty delší než jeden rok, některé díly nejsou dostupné vůbec a například o polovodiče je podle Kubánka doslova boj na celém globálním trhu.
V roce 2020 firma prodala 868 elektromotorek zhruba za padesát milionů s obratem přes 60 milionů korun, loni 80 milionů. Nejvýznamnějším exportním trhem Kubergu jsou USA, ale jejich motocykly jsou oblíbené také na Novém Zélandu nebo v Ekvádoru.