Hlavní obsah

„Na horách není co dělat.“ Bazény si pochvalují rozjezd sezony

Bazény si pochvalují rozjezd sezony. Rozhovor s Pavlem Košnarem, šéfem Asociace bazénů a saun ČR.Video: Silvie Friedmannová, Seznam Zprávy

Zatímco podnikatelé v horských střediscích počítají ztráty, bazény a akvaparky si rozjezd sezony pochvalují. Návštěvníky, kterých mají dost, zatím neodrazuje ani fakt, že některé bazény zdražily o více než třetinu.

Článek

Místo na svah do bazénu. Chybějící sníh a nižší kvalita běžeckých tratí nutí návštěvníky hor měnit plány.

„Leden se z pohledu návštěvnosti jeví dobře. Na horách není co dělat, lyžařské kurzy tak navštěvují bazény a akvaparky, které jsou poblíž horských středisek,“ říká Pavel Košnar, předseda představenstva Asociace bazénů a saun ČR.

Podle čerstvých údajů asociace nakonec ani loňský rok, kdy se provozovatelé děsili nárůstu cen energií, nekončí ztrátami. „Výrazně tomu pomohla letní sezona, kdy si bazény a koupaliště dokázaly najít návštěvníky. A teď po zastropování cen energií se situace stala zvladatelnější,“ uvedl Pavel Košnar pro SZ Byznys.

Velmi úspěšnou sezonu za sebou mají například v Plzni, jak říká ředitel tamních bazénů Slovany a Lochotín Tomáš Kotora. „Vzhledem k tomu, že ceny elektrické energie jsem zastropoval již v roce 2021, a to až do konce letošního roku, navíc vodu a teplo nám dodávají městské podniky, které nezdražují, zatím se nás zvyšování nákladů nedotýká,“ popsal. Tamní návštěvníci tak chodí plavat za stejné ceny jako v minulém roce.

Plzeňským areálům pomohlo i to, že během covidu stihly částečnou modernizaci. Návštěvnost si tak vylepšily o 200 tisíc lidí na 750 tisíc ročně. A s tím i příjmy.

Ani na druhém konci republiky, v Aqualandu Moravia v Pasohlávkách, se v ceníku nic nemění.

„K posledním drobným korekcím cen došlo na jaře roku 2022. Zdražování neplánujeme,“ uvedl marketingový manažer Aqualandu Moravia Tomáš Svoboda. Společnost během loňska investovala 30 milionů korun. „Investice do vnitřní části areálu právě dokončujeme, v čele s novým dětským bazénem Tutti Frutti s dvěma tobogány a dvojskluzavkou,“ popsal Svoboda.

Těch, kteří drží ceny, je však v republice spíše menšina. Důvod je podle asociace jednoznačný – strmý růst nákladů. „Meziročně náklady provozovatelů vzrostly o 35 až 40 procent, řada z nich proto od ledna zdražuje, a to v rozmezí 10 až 35 procent,“ představil čerstvá data šéf asociace Pavel Košnar.

K výraznému zdražení tak museli přistoupit například v Plaveckém stadionu Podolí, jednom z nejznámějších v zemi. Areál, stejně jako Sportovní centrum Strahov nebo Lyžařský areál Zadov na Šumavě, provozuje Česká unie sportu.

„Pokud bychom neměli zastropováno, v minusu bychom byli o několik desítek milionů korun kvůli výdajům za energie. I tak jsme od Nového roku zvedli kompletní ceník, a to jak pro návštěvníky, tak i pro sportovní kluby. V průměru jde o navýšení o 35 procent. Přesto se snažíme šetřit, kde je to jen možné a kde se to nepodepíše na komfortu zákazníků,“ popsal pro SZ Byznys Jiří Uhlíř, manažer komunikace České unie sportu.

O 30 procent pak zdražil například sportovní areál Kraví hora v Brně a také Plovárna Hranice. O 20 procent více si připlatí například návštěvníci Wellness centra v Bruntálu, stejně zdraží i Koupaliště Havířov, aquapark ve Frýdku-Místku nebo krytý bazén v Sokolově.

Doporučované