Hlavní obsah

Bez obalu = bez zákazníků. Velké drogerie se pokoušejí toto prokletí zlomit

Foto: dm drogerie markt, Seznam Zprávy

O bezobalovou drogerii je zájem, tvrdí síť dm.

Nákupy drogerie bez obalu rostou, hlásí dm drogerie, zatímco nezávislý trh se propadá. Rakouský řetězec také začal zavádět samoobslužné pokladny.

Článek

Poslední tři roky byly smrtící pro obchody, které fungují jako bezobalové. Jsou založeny na tom, že zboží, jako některé potraviny, luštěniny, ale i drogistické zboží, mají v obchodech v co největším balení a lidé si ho odsypávají nebo odlévají do vlastních nádob, sáčků či tašek. Tím se radikálně šetří na neekologických obalech. Takové obchody navštěvují hlavně zákazníci s ekologickým cítěním, a prodejci se proto specializují na kvalitní biopotraviny.

Pandemie nejprve v části zákazníků vyvolala strach z přenosu koronaviru při bezobalovém nakupování. A další část zákazníků odpadla během inflační vlny, protože pro ně bylo neúnosné připlácet o tolik víc za zboží v biokvalitě.

Během předchozích 12 měsíců do srpna 2022 zavřela v Česku téměř pětina bezobalových prodejen, které neunesly ztrátu, napsal dříve SZ Byznys.

Rakouské síti dm drogerie se však v Česku se stejným sortimentem daří, řekla v rozhovoru jednatelka firmy Martina Horká. „Od ledna do srpna 2023 došlo v meziročním srovnání k nárůstu odprodejů o téměř 26 procent,“ uvedla. Například v červnu se prodalo 1749 litrů stáčené drogerie, což je o 29 procent víc než před rokem.

Společnost dm drogerie se do nového sortimentu pustila už v roce 2019. Do opakovaně plnitelných lahví, které si zákazníci zakoupí a poté opakovaně plní, aby ušetřili obal, si stáčejí například prací gel, máchadlo, gel a univerzální čistič nádobí. Obsah lahve plnicí stanice identifikuje pomocí čipu pod etiketou. Bezobalové systémy má dm drogerie na 26 z 255 prodejen.

Předzásobování opadlo, zákazníci se naopak vracejí do kamenných prodejen a nakupují častěji než v uplynulých letech.
Martina Horká, jednatelka dm drogerie

Podle Horké se zákazníci při nákupu drogerie chovají jinak než při nákupu běžných potravin v obchodních řetězcích. „Obecně se nedá říct, že by šetřili, jen se změnila struktura nakupovaného sortimentu. Dlouhodobě nám rostou privátní značky a pokračuje to i v době vysoké inflace,“ uvedla. Celkový nákupní koš se nezmenšuje.

Dodala, že snaha šetřit se částečně může projevovat v přechodu na privátní značky, ale není to nic dramatického. Mezi zákazníky také roste zájem o výrobky šetrnější vůči životnímu prostředí.

Jedna změna v nákupním chování z poslední doby souvisí spíš s covidem. Během pandemie si lidé zvykli chodit do obchodů méně často a dělali výrazně větší nákupy. „Toto předzásobování opadlo, zákazníci se naopak vracejí do kamenných prodejen a nakupují častěji než v uplynulých letech,“ řekla jednatelka.

Síť dm drogerie za rok do září 2022 zdražila produkty v průměru o 0,67 procenta. „Do cen jsme nepromítali celé navýšení cen od dodavatelů, ale část jsme absorbovali do marže,“ dodala.

Trendem na drogistickém trhu jsou také samoobslužné pokladny, které běžně fungují v řetězcích prodejců potravin a v posledních měsících se objevily na prvních prodejnách dm drogerie. „Ukazuje se, že někteří zákazníci záměrně volí samoobslužnou pokladnu, i když zrovna u pokladny s obsluhou není žádná fronta zákazníků,“ říká jednatelka.

Obsloužím se sám

Aktuálně má síť dm drogerie samoobslužné pokladny ve čtyřech prodejnách, dvě se nachází v Brně, jedna v Praze a jedna v Českých Budějovicích. Připravuje se jejich rozšíření do dalších obchodů. Jejich nasazení však nebude plošné. V příštím roce plánuje firma zavést automatické pokladny jen do několika prodejen. Umístěny budou v prostornějších prodejnách, kde se předpokládá jejich vyšší využití.

Firma mluví o zprostředkování nového nákupního zážitku. Cílem je však také usnadnit práci personálu. „Samozřejmě tím současně uvolníme ruce spolupracovníkům, aby se mohli ve větší míře věnovat poradenství pro zákaznice a zákazníky, jejichž spokojenost je pro nás prioritou, a dalším úkonům,“ řekla Horká.

Mastercard Obchodník roku 2022

  • Seznam Zprávy jsou mediálním partnerem soutěže Mastercard Obchodník roku 2022.
  • Absolutním vítězem 20. ročníku soutěže se na jaře stala síť dm drogerie markt. Firma zároveň ovládla sortimentní kategorii – pro 63 procent lidí je první volbou při nákupu drogerie.
  • Stříbrnou pozici v kategorii Absolutní vítěz obsadila síť lékáren Dr.Max, bronzovou nábytkář IKEA, který zabodoval i u generace do 27 let a odnesl si titul Obchodník roku generace Z.
  • Cenu veřejnosti získal řetězec Lidl.

První samoobslužné pokladny se objevily v tuzemských drogeriích v roce 2020 v rámci několika poboček značky Rossmann. Firma to prezentovala jako projekt, který zkvalitní služby kvůli protipandemickým opatřením. Teď už má technologie na více než polovině prodejen.

„Implementace neustále probíhá a do konce příštího roku máme v plánu nabídnout tuto službu v rámci celé naší pobočkové sítě,“ uvedla mluvčí Olga Stanley a dodala: „Hlavní motivací zavedení této služby bylo snížení čekací doby u pokladen pro zákazníky a nabídka zcela odlišného nákupního zážitku s pocitem nezávislosti.“ Připustila však, že důvodem je i získání času pro personál, který se může věnovat zákazníkovi.

Související témata:

Doporučované