Článek
Poslední tři roky byly smrtící pro obchody, které fungují jako bezobalové. Jsou založeny na tom, že zboží, jako některé potraviny, luštěniny, ale i drogistické zboží, mají v obchodech v co největším balení a lidé si ho odsypávají nebo odlévají do vlastních nádob, sáčků či tašek. Tím se radikálně šetří na neekologických obalech. Takové obchody navštěvují hlavně zákazníci s ekologickým cítěním, a prodejci se proto specializují na kvalitní biopotraviny.
Pandemie nejprve v části zákazníků vyvolala strach z přenosu koronaviru při bezobalovém nakupování. A další část zákazníků odpadla během inflační vlny, protože pro ně bylo neúnosné připlácet o tolik víc za zboží v biokvalitě.
Během předchozích 12 měsíců do srpna 2022 zavřela v Česku téměř pětina bezobalových prodejen, které neunesly ztrátu, napsal dříve SZ Byznys.
Rakouské síti dm drogerie se však v Česku se stejným sortimentem daří, řekla v rozhovoru jednatelka firmy Martina Horká. „Od ledna do srpna 2023 došlo v meziročním srovnání k nárůstu odprodejů o téměř 26 procent,“ uvedla. Například v červnu se prodalo 1749 litrů stáčené drogerie, což je o 29 procent víc než před rokem.
Společnost dm drogerie se do nového sortimentu pustila už v roce 2019. Do opakovaně plnitelných lahví, které si zákazníci zakoupí a poté opakovaně plní, aby ušetřili obal, si stáčejí například prací gel, máchadlo, gel a univerzální čistič nádobí. Obsah lahve plnicí stanice identifikuje pomocí čipu pod etiketou. Bezobalové systémy má dm drogerie na 26 z 255 prodejen.
Předzásobování opadlo, zákazníci se naopak vracejí do kamenných prodejen a nakupují častěji než v uplynulých letech.
Podle Horké se zákazníci při nákupu drogerie chovají jinak než při nákupu běžných potravin v obchodních řetězcích. „Obecně se nedá říct, že by šetřili, jen se změnila struktura nakupovaného sortimentu. Dlouhodobě nám rostou privátní značky a pokračuje to i v době vysoké inflace,“ uvedla. Celkový nákupní koš se nezmenšuje.
Dodala, že snaha šetřit se částečně může projevovat v přechodu na privátní značky, ale není to nic dramatického. Mezi zákazníky také roste zájem o výrobky šetrnější vůči životnímu prostředí.
Jedna změna v nákupním chování z poslední doby souvisí spíš s covidem. Během pandemie si lidé zvykli chodit do obchodů méně často a dělali výrazně větší nákupy. „Toto předzásobování opadlo, zákazníci se naopak vracejí do kamenných prodejen a nakupují častěji než v uplynulých letech,“ řekla jednatelka.
Síť dm drogerie za rok do září 2022 zdražila produkty v průměru o 0,67 procenta. „Do cen jsme nepromítali celé navýšení cen od dodavatelů, ale část jsme absorbovali do marže,“ dodala.
Trendem na drogistickém trhu jsou také samoobslužné pokladny, které běžně fungují v řetězcích prodejců potravin a v posledních měsících se objevily na prvních prodejnách dm drogerie. „Ukazuje se, že někteří zákazníci záměrně volí samoobslužnou pokladnu, i když zrovna u pokladny s obsluhou není žádná fronta zákazníků,“ říká jednatelka.
Obsloužím se sám
Aktuálně má síť dm drogerie samoobslužné pokladny ve čtyřech prodejnách, dvě se nachází v Brně, jedna v Praze a jedna v Českých Budějovicích. Připravuje se jejich rozšíření do dalších obchodů. Jejich nasazení však nebude plošné. V příštím roce plánuje firma zavést automatické pokladny jen do několika prodejen. Umístěny budou v prostornějších prodejnách, kde se předpokládá jejich vyšší využití.
Firma mluví o zprostředkování nového nákupního zážitku. Cílem je však také usnadnit práci personálu. „Samozřejmě tím současně uvolníme ruce spolupracovníkům, aby se mohli ve větší míře věnovat poradenství pro zákaznice a zákazníky, jejichž spokojenost je pro nás prioritou, a dalším úkonům,“ řekla Horká.
Mastercard Obchodník roku 2022
- Seznam Zprávy jsou mediálním partnerem soutěže Mastercard Obchodník roku 2022.
- Absolutním vítězem 20. ročníku soutěže se na jaře stala síť dm drogerie markt. Firma zároveň ovládla sortimentní kategorii – pro 63 procent lidí je první volbou při nákupu drogerie.
- Stříbrnou pozici v kategorii Absolutní vítěz obsadila síť lékáren Dr.Max, bronzovou nábytkář IKEA, který zabodoval i u generace do 27 let a odnesl si titul Obchodník roku generace Z.
- Cenu veřejnosti získal řetězec Lidl.
První samoobslužné pokladny se objevily v tuzemských drogeriích v roce 2020 v rámci několika poboček značky Rossmann. Firma to prezentovala jako projekt, který zkvalitní služby kvůli protipandemickým opatřením. Teď už má technologie na více než polovině prodejen.
„Implementace neustále probíhá a do konce příštího roku máme v plánu nabídnout tuto službu v rámci celé naší pobočkové sítě,“ uvedla mluvčí Olga Stanley a dodala: „Hlavní motivací zavedení této služby bylo snížení čekací doby u pokladen pro zákazníky a nabídka zcela odlišného nákupního zážitku s pocitem nezávislosti.“ Připustila však, že důvodem je i získání času pro personál, který se může věnovat zákazníkovi.