Článek
Rok 2021 měl McDonald's v Česku a na Slovensku rekordní. Obrat se za uplynulý rok vyšplhal na téměř sedm miliard korun, oproti předchozímu roku tak jde o nárůst v tržbách o 19 procent. Síť fastfoodu navštívilo v tuzemsku 55,5 milionu zákazníků.
I známá značka rychlého občerstvení se ale potýká s inflací. Pro potraviny mají nadnárodní dodavatele a snaží se vyjednávat i množstevní slevy. Jako mnoho dalších bude společnost znovu zvyšovat ceny.
Potřebujeme vědět, na co je trh připraven. Upravit ceny není jednoduchý proces, tomu předchází spousta příprav.
„Ale nechceme být lídrem trhu, co se týká zdražení. Děláme teď průzkum trhu. Potřebujeme vědět, na co je trh připraven. Upravit ceny není jednoduchý proces, tomu předchází spousta příprav,“ popisuje v Ženském byznysu Seznam Zpráv Ivana Prosecká, finanční ředitelka McDonald's pro český a slovenský trh.
Společnost je v Česku už dva roky plně franšízová. To znamená, že licenční partneři, kteří jednotlivé restaurace provozují, sice musí dodržovat jednotná firemní pravidla, ve spoustě věcí ale mají „volnou ruku“.
„Nemůžeme ceny našim partnerům diktovat. My jim můžeme říkat, jak to vypadá na trhu, ale konečné zdražení je na nich, jsou to samostatní podnikatelé. Máme 23 licenčních partnerů, kteří mají volnou cenotvorbu. Nečekám však dvouciferné zdražení,“ je přesvědčená žena, která ve společnosti „drží kasu“.
Stát se v tuzemsku plně franšízovou společností byl podle ní krok správným směrem.
„Licenční partneři působí v regionech, které znají, mají tam daleko blíž ke komunitě, k zákazníkům. Tím, že do toho vkládají své vlastní peníze, tak mají velkou motivaci, aby ty restaurace prosperovaly,“ říká Ivana Prosecká.
„Myslím si, že je to dobrý model pro lidi, kteří chtějí podnikat, ale nechtějí se starat úplně o všechno. My jim dodáváme potraviny, určujeme pracovní postupy a dohlížíme, aby v každé restauraci dostal zákazník stejný produkt ve stejné kvalitě,“ dodává.
Síť restaurací se rozšíří
Každý rok chce společnost otevřít v Česku 6 až 8 nových restaurací.
„Začali jsme expandovat do menších a středních měst, teď jsme otevřeli velice úspěšnou pobočku v Chebu. Samotné nás ten úspěch překvapil, protože tržby jsou tam velmi zajímavé. Dále jsme otevřeli pobočku u Nákla na Olomoucku,“ uvádí finanční ředitelka s tím, že po osmi letech se jim to podařilo na vlastním pozemku.
Koukáme po pozemcích, ale samozřejmě dnes některé ty požadavky jsou velmi přehnané. My musíme zaručit také návratnost jak společnosti, tak licenčnímu partnerovi.
To je trend, který chtějí držet i dál. Otevírat restaurace na vlastním, neplatit nájem. Vybrali si ale nejtěžší dobu.
„Koukáme po pozemcích, ale samozřejmě dnes některé ty požadavky jsou velmi přehnané. My musíme zaručit také návratnost jak společnosti, tak licenčnímu partnerovi. Takže hledáme vhodné lokality, ale je pro nás důležitá cena a dopravní dostupnost, řada faktorů má vliv na to, kde otevřeme, a kdy,“ říká finanční šéfka pro Ženský byznys.
Většinou jsou v nájmech, v nákupních centrech nebo budovách v centru Prahy. Otevírají vždy na místech, kde je velký pohyb lidí, ať už jsou tam sídliště, nebo dobrá dostupnost.
Méně plastů
Stahování se z obchodních center ale podle Ivany Prosecké nehrozí. U nových projektů spolupracují s architekty. Chtějí energeticky méně náročný provoz.
„Pracujeme na tom, aby i přístroje a vybavení restaurací byly méně energeticky náročné. Současně se zaměřujeme na to, abychom umístili solární panely, využíváme tepelná čerpadla, ohřev vody,“ vypráví s tím, že na udržitelnosti pracují – stejně jako řada dalších firem – už dlouho.
Zatím nahradili plastová brčka papírovými, víčka a lžičky u vybraných produktů. „Snažíme se eliminovat plasty tam, kde to jenom jde. Za minulý rok jsme ušetřili přes 100 tun plastů, které jsme nahradili jinými materiály. V tomto trendu chceme pokračovat dál,“ říká Prosecká.
Chystá se proto výměna krabiček na salát. Stejně tak zpracovávají kávovou sedlinu, z níž lze dalším zpracováním vyrábět například sušenky nebo hrnky na kávu.