Hlavní obsah

Musk odmítá ustoupit. Tesle hrozí, že se švédská stávka rozlije

Ilustrační foto.

Zaměstnanci švédských servisních stanic automobilky Tesla již měsíc a půl stávkují. Americký automobilový výrobce ale stále odmítá podepsat kolektivní smlouvu. Stávky by se mohly navíc brzy přelít do sousedního Norska a Finska.

Článek

Zhruba 130 mechaniků v 10 stanicích Tesly ve Švédsku odešlo na konci října z práce kvůli tomu, že společnost odmítla podepsat kolektivní smlouvu s odborovým svazem IF Metall. Přestože automobilka nemá ve Švédsku továrnu, provozuje zde řadu servisních středisek a skandinávská země je pátým největším trhem pro značku v Evropě.

Za stávkující se postavila i řada tamních přidružených podniků. Členové odborového svazu dopravy prohlásili, že již nebudou svážet odpad ze servisních středisek Tesly. Zaměstnanci společnosti Hydro Extrusions odmítají vyrábět díly pro vozy Tesla. Také další odborové svazy oznámily, že jejich členové odmítají lakovat, čistit nebo servisovat vozy. Poskytovatel poštovních služeb PostNordse přestal dodávat poznávací značky pro nové vozy Tesla. Automobilce navíc hrozí, že pokud situaci brzy neurovná, přidají se ke stávce také odborové svazy ve Finsku či Norsku.

Podle agentury Reuters probíhající stávku mechaniků v servisech Tesly kvůli právu na kolektivní smlouvu podporuje většina běžných Švédů. Alespoň to ukazuje průzkum veřejného mínění společnosti Novus. „Jasná většina – tedy 58 % Švédů – se domnívá, že odbory mají pravdu, když se pustily do boje s Teslou,“ uvedl deník Svenska Dagbladet, který si průzkum objednal. „Pouze 20 % z těch, kteří odpověděli, se domnívá, že protestní akce odborů jsou špatné.“

Tesla se kolektivním smlouvám se svými zhruba 127 000 zaměstnanci dlouhodobě vyhýbá a generální ředitel Elon Musk se vyjadřuje proti odborům. Není to přitom jediná americká automobilka, která stávkám čelí.

Odbory automobilových zaměstnanců UAW (americký odborový svaz, který zastupuje zaměstnance ve Spojených státech) koncem října zajistily rekordní zvýšení mezd ve třech hlavních detroitských automobilkách, Ford Motor, General Motors a Stellantis.

Firmy s růstem odměn souhlasily po šestitýdenní stávce, které se zúčastnily tisíce členů organizace. Agentura AP uvádí, že kvůli této stávce se letos Fordu snížil prodej o zhruba 100 000 vozů, a společnost tak přišla o 38 miliard dolarů.

Doporučované