Článek
Společnost Footshop, která se zaměřuje na prémiový streetwear, oznámila rekordní výsledky za třetí kvartál roku 2024. Tržby v tomto období dosáhly 363 milionů korun, což představuje meziroční růst o 33 procent. Celkové tržby za první tři kvartály roku překonaly hranici jedné miliardy korun, oproti předchozímu roku jde o růst o 35 procent.
Zisk EBITDA před započtením úroků, daní a odpisů činil ve třetím čtvrtletí 31 milionů korun, což ve srovnání s loňskem představovalo nárůst o 82 procent. Za první tři čtvrtletí tohoto roku dosáhla EBITDA 85 milionů korun.
Na základě těchto výsledků firma upravila svůj výhled na celý rok 2024 směrem vzhůru. Očekává celkové tržby ve výši 1,30 až 1,45 miliardy korun, což je vyšší než původní výhled z poloviny roku, který činil 1,25 až 1,35 miliardy korun.
Společnost také zvyšuje výhled pro EBITDA na rozmezí 100 až 120 milionů korun, zatímco původně počítala s 90 až 110 miliony korun. Podle vedení společnosti výsledky odrážejí nejen růst online prodejů, ale také přínos jejich omnichannel strategie – tedy propojení online a kamenných prodejen.
Podpora akcií
Díky pozitivním finančním výsledkům, které naznačují pokračující růst, se společnost Wood & Company rozhodla podpořit obchodování s akciemi Footshopu, které za poslední rok přidaly dvě procenta na 88 korun za kus.
Pomocí takzvaného market makingu bude udržovat stabilní rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou akcií ve výši šest procent (v současnosti přibližně pět korun) a zároveň zajistí dostatek akcií k obchodování v objemu 3500 kusů.
Wood & Company, která v minulém roce přivedla Footshop na pražskou burzu, vnímá tento krok jako potvrzení důvěry v dlouhodobý potenciál společnosti.
„Ve Footshop a jeho obchodní koncept jsme věřili od jeho uvedení na burzu formou SPAC. Společnost od té doby vykazuje nárůsty ve všech důležitých parametrech a považujeme ji za perspektivní investici. Věříme, že nabídka v rámci market makingu povzbudí potenciální zájemce k vyšší aktivitě na tomto titulu,“ říká šéf tradingového oddělení ve Wood & Company Josef Kohout.
SPAC
- SPAC (Special Purpose Acquisition Company) je investiční nástroj, který umožňuje rychlejší vstup společnosti na burzu.
- Jde o firmu bez vlastní činnosti, která získá peníze od investorů, a poté je použije k akvizici existující společnosti, jako byl například Footshop.
- Tímto způsobem se Footshop dostal na burzu, aniž by musel absolvovat tradiční a zdlouhavý proces veřejné nabídky akcií (IPO).
I když je Footshop známý především jako online prodejce, kamenné prodejny hrají stále důležitější roli. Dokazuje to mimo jiné nově otevřená pobočka ve Varšavě, pátá v pořadí.
„Prodejny jsou pro nás důležité nejen z hlediska prodeje, ale také jako místo, kde se můžeme přímo setkávat se zákazníky a představovat nové produkty,“ vysvětluje retailový manažer Footshopu Jan Salava.
Plány na další expanzi
Footshop má v plánu otevírat dvě nové prodejny ročně – jednu v regionu střední a východní Evropy a jednu na západních trzích.
„Naším strategickým záměrem je být v budoucnu fyzicky přítomni v každém hlavním městě střední a východní Evropy. V současné době se rozhlížíme v Athénách a Sofii, ve směru na západ jsou pro nás byznysově zajímavé metropole jako Paříž a Berlín. V těchto městech už máme vytipované první lokace, kam se chceme jet podívat a vyjednávat,“ vysvětluje Jan Salava.
Součástí plánů je také rozvoj značky Queens, kterou Footshop koupil v roce 2021. Ta se zaměřuje na mladé ženy a v příštím roce plánuje otevřít vlajkový obchod v centru Prahy, který by mohl sloužit jako vzor pro další pobočky této značky.
Společnost Footshop založil v roce 2012 Peter Hajduček. Firma distribuuje prémiové řady obuvi i oblečení značek Adidas, Nike, Converse či Vans. Loni v červnu firma WOOD SPAC One ze skupiny Wood & Company oznámila, že ve skupině Footshop za 445 milionů korun odkoupila podíl 48,5 procenta.
Od loňského srpna jsou také akcie Footshopu veřejně obchodovatelné na trhu Standard pražské burzy, kde je firma oceněna na 830 milionů korun.