Hlavní obsah

Miliardář Cendra pod nátlakem zaplatil v USA soudní vyrovnání

Foto: CDN 77

Zdeněk Cendra.

aktualizováno •

Byznysmen Zdeněk Cendra, který patří do třicítky nejbohatších Čechů, se dohodl na mimosoudním vyrovnání s americkou televizní firmou Dish, a zaplatil tři miliony dolarů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Před dvěma roky podala americká televizní společnost Dish žalobu proti britské firmě DataCamp, kterou vlastní český miliardář Zdeněk Cendra. Američanům vadilo údajné porušování autorských práv a požadovali kvůli tomu odškodné 32,5 milionu dolarů, tedy zhruba tři čtvrtě miliardy korun.

Cendra tvrdí, že šlo o agresivní nátlak ze strany firmy Dish. „Jsme pevně přesvědčeni, že údajné skutečnosti uvedené v žalobách společnosti Dish Network jsou nepravdivé.“

Nyní se obě strany dohodly na vyrovnání ve výši tři miliony dolarů (70 milionů korun), přičemž současně musí firma DataCamp do budoucna upozorňovat na své klienty, kteří mohou porušovat autorská práva – a to pod sankcí 250 tisíc dolarů měsíčně.

„Žaloba a následná dohoda o vyrovnání se společností DataCamp je přímým signálem i pro další skupinu osob porušujících autorská práva – firmy, které podporují pirátské služby, jako jsou CDN a hostingové společnosti – že jejich souhlas s poskytováním obsahu porušujícího autorská práva prostřednictvím jejich sítí nebude tolerován,“ uvedl Chris Kuelling, výkonný ředitel Mezinárodního sdružení proti pirátství IBCAP. Tato organizace žalobu koordinovala.

Podle původní žaloby DataCamp přes opakovaná upozornění neukončil činnost svých jedenácti zákazníků, kteří „opakovaně porušují autorská práva“ a které společnost Dish označila za provozovatele několika pirátských služeb digitální internetové televize (IPTV).

Společnost Dish si opakovaně stěžovala i u amerických úřadů v rámci zákona o ochraně autorských práv Digital Millenium Copyright Act (DMCA). V případu nicméně nepadlo žádné soudní rozhodnutí, které by naznačovalo vinu firmy DataCamp.

Zdeněk Cendra

  • Jeden z nejbohatších českých byznysmenů.
  • Od roku 2011 vybudoval společnost DataCamp, která vystupuje pod značkou CDN77.
  • Firma provozuje tisíce serverů po celém světě, tzv. Content Delivery Network, která slouží pro doručování dat, například videí na YouTube či TikToku.
  • Cendra je jediným vlastníkem firmy. Firma je vysoce zisková. V roce 2022 měla tržby 2,4 miliardy korun a čistý zisk 1,1 miliardy korun.
  • Cendra je i velkým investorem do nemovitostí
  • Společnost DataCamp se umístila v žebříčku stovky nejhodnotnějších firem Česka.

Celý spor se týkal období 2017 až 2021, přičemž firma Zdeňka Cendry s obviněními naprosto nesouhlasí.

„Zjednodušeně řečeno jde ve všech případech o analogii toho, že by někdo nařkl půjčovnu vozidel z toho, že jejich autem někdo překračoval rychlost. Tímto způsobem v podstatě tlačí na přísnou regulaci internetu – cenzuru – skrze třetí strany místo toho, aby bojovali se skutečnými šiřiteli obsahu,“ řekla pro SZ Byznys Veronika Šišková, finanční ředitelka CND77, tedy značky, pod kterou DataCamp působí.

Podle ní během dvou let trvání sporu nedošlo ze strany amerického soudu k potvrzení žádných nároků vznesených ze strany firmy Dish. „Naopak jsme proti firmě Dish vznesli několik protižalob, ve kterých jsme poukazovali na jejich nekalé praktiky,“ dodala Šišková.

V protižalobách DataCamp uvádí, že jí bylo nabídnuto, aby souhlasila s veřejnou dohodou, v níž přizná vinu, a zaváže se zaplatit odškodnění v hodnotě desítek milionů dolarů ve prospěch žalobce Dish. Avšak v rámci privátní dohody mezi oběma firmami nebude platit nic.

Firma Dish se takto pokoušela získat argumenty, které by mohla použít při žalobách na další potenciální cíle, tj. že když společnost DataCamp zaplatila, budou muset zaplatit i ony, až je Dish zažaluje.

V rámci urovnání sporu však DataCamp své protižaloby stáhl.

DataCamp vlastní a provozuje po celém světě infrastrukturu, která pro své zákazníky zajišťuje plynulý tok dat, například aby si lidé mohli přehrávat videa na sociálních sítích. Mezi jeho zákazníky patří největší firmy světa včetně například pojišťovny Allianz, Google či čínského TikToku.

Související témata:

Doporučované