Článek
Kanadský zákon nutí digitální giganty a jejich platformy, aby platili za zpravodajský obsah zveřejněný na jejich stránkách. Facebook a Instagram v Kanadě budou blokovat sledování místních zpráv.
Nový zákon vyžaduje, aby digitální giganti uzavírali spravedlivé obchodní dohody s kanadskými vydavateli, jejichž zprávy jsou sdíleny na platformách. Pokud smlouvy neuzavřou, mají čelit arbitrážím.
Kanada vychází z australského mediálního kodexu, který jako první na světě přiměl společnosti Google a Meta, aby platily za zpravodajský obsah na svých platformách.
„Rozhodnutí společnosti Meta blokovat zpravodajský obsah je politováníhodné, ale zastanu se Kanaďanů proti technologickým gigantům,“ napsal na svém Twitteru ministr kanadského dědictví Pablo Rodriguez. Jeho kancelář uvedla, že vládní úředníci se tento týden setkali s Facebookem i Googlem a očekávají ještě další společné diskuze.
Očekává se, že zákon o online zpravodajství vstoupí v Kanadě v platnost za šest měsíců. Společnost Meta označila zákon za zásadně chybný a ignorující realitu toho, jak jejich platformy fungují.
„Legislativní rámec, který nás nutí platit za odkazy nebo obsah, jenž ani nezveřejňujeme a není důvodem, proč drtivá většina lidí používá naše platformy, nepovažujeme za udržitelný ani funkční,“ řekl agentuře Reuters mluvčí společnosti Meta.
Meta a Google testovaly podobné omezení přístupu ke zprávám již dříve. V roce 2021 bylo australským uživatelům v reakci na podobný zákon zablokováno sdílení nebo prohlížení zpráv na Facebooku. Společnost Meta v květnu zkušebně blokovala obsah, za který by museli platit. Minulý měsíc za to kanadský premiér Justin Trudeau firmu veřejně kritizoval.
Meta navrhla k zákonu pozměňovací návrhy, nicméně ty budou pravděpodobně otázkou dalších diskuzí.
Analýza návrhu zákona od nezávislého parlamentního orgánu, který má dohled nad státním rozpočtem, odhaduje, že zpravodajské společnosti by mohly ročně dostávat z digitálních platforem přibližně 329 milionů kanadských dolarů, píše britská BBC.
Skupiny mediálního průmyslu naopak přivítaly přijetí zákona. Vnímají ho jako krok k tržní spravedlnosti. „Skutečnou žurnalistiku, kterou vytvořili skuteční novináři, Kanaďané nadále požadují a je životně důležitá pro naši demokracii, ale stojí skutečné peníze,“ míní generální ředitel News Media Canada Paul Deegan.