Článek
„Byla to právě města, která na sebe vzala většinu nákladů za dopravu během zimní energetické krize,“ říká Tomáš Pelikán, předseda Sdružení dopravních podniků a šéf toho pardubického. Před dopravci je další kolo vyjednávání. Finanční oddělení dopravních podniků právě teď chystají podklady na nová klíčová jednání s městy.
Hlavní otázky jsou dvě: za kolik nakoupí energie na příští rok a jakou částku jim města coby akcionáři pošlou do rozpočtů.
„Situace s energiemi je teď významně lepší než na přelomu roku,“ hodnotí situaci Pelikán. Svědčí o tom podle něj i to, že se do ulic Ostravy, Brna nebo Karlových Varů opět vrátily vozy poháněné stlačeným zemním plynem.
„Tehdy byly ceny energií extrémní, je samozřejmě otázkou, jakým způsobem jednotlivé dopravní podniky elektrickou energii nakupují, ale uvažujeme o tom, že zafixujeme ceny na celý rok 2024, někteří uvažují i o roce 2025,“ popisuje Pelikán v rozhovoru pro SZ Byznys.
Redakce proto oslovila dopravní podniky napříč Českem – část už zvýšila ceny v průběhu loňska, část až letos. Největší města jako Praha, Brno či Ostrava zatím plánují ceny pro cestující držet, i proto, že politici vědí, jak je zdražování nepopulární.
„V Pardubicích jsme zdražovali v letošním první čtvrtletí, navyšování tarifu už máme za sebou,“ uvedl Pelikán. Poměrně zásadní změny tarifu včetně zdražení některých jízdenek zavedl na jaře Středočeský kraj pro dopravu v prstencích okolo hlavního města.
Jinde se ale cestující musí připravit na to, že zaplatí víc až teď od podzimu. Zdražovat v září nebo nejpozději v říjnu budou v Olomouci, Zlíně a Otrokovicích nebo Mostě a Litvínově.
Například v Olomouci tak od září podraží základní jízdenka z 18 na 20 korun, roční kupón bude nově stát 3200 místo současných 2950 korun, informoval tamní dopravní podnik s tím, že ke změně v podobném rozsahu sáhli po 12 letech.
„Od září 2023 zvyšujeme ceny všech typů jízdních dokladů, většinou po 11leté stagnaci. Jde o nutnou reakci na dlouhodobě narůstající náklady na provoz, vliv na rozhodnutí upravit ceník měla také zvýšená inflace,“ vysvětluje také Dopravní společnost Zlín–Otrokovice.
A například v Liberci sice zatím drží ceny, změnu ale nevylučují. „Statutární město Liberec drží ceny dlouhodobě stejné. O cenách jízdného se vede politická debata s možnou úpravou až od ledna 2024,“ uvedla mluvčí libereckého magistrátu Jana Kodymová.
„Výpočet jízdného je poměrně složitá matematika, druhů jízdenek je spousta a u každého typu jízdenky je ta úprava ceny jiná. Většinou se dopravní podniky snaží dlouhodobé jízdenky, tedy například roční nebo půlroční, nezdražovat, aby ty své stálé klienty neodrazovaly,“ uvedl Tomáš Pelikán s tím, že průměrně v celém Česku během posledního roku a půl zdražilo jízdné o 10 až 15 procent.
Celý rozhovor s Tomášem Pelikánem najdete ve videu nahoře.