Článek
„Vyrobit perfektní výrobek nestačí – je nutné předvídat, plánovat a dělat si domácí úkoly,“ říká nový šéf poradenské společnosti Deloitte Česká republika Miroslav Svoboda. A v současné době to podle něj platí absolutně. Základem pro to, aby firma přežila energetickou a surovinovou krizi, je podle něj plánovat, mít scénáře a hlavně umět reagovat. „Spoléhat na intuici může svést firmy i jednotlivce na scestí,“ říká Svoboda s tím, že už nepůjde říct, že má zafixovaný pětiletý plán a s ním nic nehne.
Současná doba tak podle něj doslova přemaluje mapu úspěšných českých firem. Lídři mohou mnoho ztratit a naopak málo známé firmy vystřelit k velkým úspěchům. „Firmy, které se dostaly do toho, že už technologicky i inovativně vyřešily svou budoucnost, a dnes se chovají tak, aby byly schopny udržitelného rozvoje, teď budou mít mnohem víc šancí se zviditelnit. Spousta firem dosud pracovala intenzivně na této části a podceňovala svoji image. Bez toho to nejde. Předpokládám, že se teď zviditelní nová řada středních firem, které mají potenciál zasáhnout do světového technologického dění,“ dodává.
Deloitte
Deloitte Touche Tohmatsu Limited je nadnárodní poradenská společnost. V České republice poskytuje služby v oblastech auditu, daní, právního, finančního a podnikového poradenství a v oblasti řízení rizik. Deloitte Česká republika zaměstnává v kancelářích v Praze, Brně, Ostravě, Plzni a Hradci Králové více než 1 300 odborníků. Celosvětově Deloitte zaměstnává více než 312 000 odborníků.
Krachy? Do deseti procent
Svoboda také upozorňuje, že stávající období rozhodně všechny firmy nepřežijí. „Zamíchají se a znovu rozdají karty a já předpokládám, že kromě excesů v energetice nebo na maloobchodním trhu, kde se určitě změní chování spotřebitelů, pojede základ ekonomiky dál,“ dodává Svoboda.
SZ v ukrajinštině
Podle něj současnou dobu nepřežije maximálně deset procent firem. „Nebude to ale úplně o tom nepřežití ve smyslu ukončení, ale spíš o konsolidaci trhu a přebírání těch menších většími,“ dodává s tím, že ohroženy jsou zejména podniky navázané na energeticky náročné výrobky.
Cena prodávaných firem klesá
A zatímco inflace žene ceny téměř všeho nahoru, hodnota firem ve vynucených fúzích a akvizicích podle něj naopak klesne. „Půjčení stojí víc peněz, takže ochota kupovat za vysoké částky klesá. Spíš si myslím, že dojde ke korekci očekávání u prodávajících,“ říká.
„Můj názor je, že teď bude minimálně rok menší počet fúzí a akvizic a firmy budou levnější. Ty, které mají vysokou hodnotu, budou transakce odkládat. Tam, kde je ale velká závislost na elektřině, na plynu, na ropě, tak pokud se ta firma necítí dostatečně silná a neumí se dostat ke změně zdrojů, měla by velmi rychle uvažovat o tom, že dokud nějakou hodnotu má, měla by ten podíl na trhu prodat,“ dodává.
Nové příležitosti na lokálním trhu
Svoboda zároveň upozorňuje na velké příležitosti, jež i současná doba nabízí. „S tím globálním řetězcem, který se rozpojuje, tak i teď vznikají příležitosti na lokálním trhu a ty umí naši podnikatelé využít. Je to výroba, potravinářství, služby, které nejsou tak navázány na globální řetězce a kde se dá vystačit s lokálními zdroji. Určitě půjde nahoru vše, co je spojeno s tou zelenou politikou. V této oblasti bude velký boom.“