Hlavní obsah

Majitel Lidlu našel novou zlatou žílu. K potravinám přidal IT

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto

Řetězce Lidl a Kaufland si lidé spojují hlavně s prodejem potravin a dalšího zboží. Kromě nich však v německé skupině slibně roste její IT divize Schwarz Digits.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Prodej potravin udělal z Dietera Schwarze, 84letého zakladatele řetězce Lidl, jednoho z nejbohatších mužů Evropy. Jeho jmění odhaduje časopis Forbes na 38 miliard dolarů, tedy zhruba 850 miliard korun.

Schwarz celé roky ukazuje, že umí vydělat velké peníze, a další zdroj ucítil v IT oblasti, do které se rozhodl investovat. Podle listu Financial Times postupně budoval služby kybernetické bezpečnosticloudu, které loni mateřská Schwarz Gruppe, pod kterou spadá kromě Lidlu také řetězec Kaufland, vyčlenila do samostatné divize Schwarz Digits.

Zaměření nové společnosti na cloud computing, kybernetickou bezpečnost a AI bylo „dobře promyšlené“, chválil Axel Oppermann, majitel německé poradenské společnosti Avispador. Oppermann si myslí, že by mohla Schwarz Digits sehrát klíčovou roli jakožto „partner, který do dvou let nezmizí“.

Podle Christiana Müllera, šéfa Schwarz Digits, vznikla tato divize kvůli tomu, že chtěl Lidl „řešit vlastní potřeby“, až později nabral projekt větších měřítek. Schwarz Gruppe nechtěla být podle něj „závislá na třetích stranách“. Jeho dalším argumentem je, že v Německu a Rakousku platí přísné zákony na ochranu soukromí a osobních údajů. „Jsme na strmé cestě růstu,“ dodal pro FT.

Společnost podepsala smlouvy s různými klienty, například s německou softwarovou skupinou SAP, fotbalovým klubem Bayern Mnichov nebo přístavem Hamburk. „Klíčovým důvodem pro nás byla digitální suverenita nabídky,“ uvedl fotbalový klub ve svém vyjádření pro FT. Schwarz Digits dosáhla loni tržeb ve výši 1,9 miliardy eur a zaměstnává 7500 lidí.

„Je nesmírně důležité, aby Evropa byla na špičce nejmodernějších informačních technologií a byla schopna takové služby poskytovat,“ uvedl pro FT Johannes Helbig, profesor pro digitální suverenitu na univerzitě v Erlangenu-Norimberku.

Že Schwarz Gruppe bere IT sektor vážně, dokládá také její výroční zpráva. „Každý rok investujeme zhruba osm miliard eur do strategických projektů a oblastí podnikání orientovaných na budoucnost, včetně digitalizace a IT,“ stojí v ní.

Podle Müllera mají zájem o cloudové služby i další německé společnosti, které uvažují nad používáním největších cloudových služeb sídlících v USA a Číně. Investice společnosti Schwarz do umělé inteligence byla „dalším logickým krokem“ v rozšiřování jejích technologických znalostí, dodal Müller.

Doporučované