Článek
Obavy z nedostatku plynu loni donutily Čechy hledat alternativu za tuto komoditu. Pokud doposud vařili na plynu, nebo jej používali k vytápění, pořídili si domů záložní možnost na elektřinu právě v podobě přímotopu či vařiče.
Dokládá to loňský extrémní zájem o tyto produkty. Prodejci elektroniky zaznamenali zvýšený zájem o různé druhy topidel již na jaře loňského roku, kdy Rusko hrozilo přerušením dodávek plynu na západ, jak se nakonec stalo.
Prvního enormního růstu dosáhly prodeje loni v dubnu. „Zákazníci v důsledku obav z nedostatku plynu začali ve vysoké míře nakupovat elektrická a olejová topidla. Skladové zásoby byly zcela vyprodány,“ říká mluvčí prodejen s elektronikou Datart Olga Dolínková.
K dalším dodávkám od výrobců došlo v srpnu, kdy prodeje tohoto zboží byly opět vysoké. „Zájem byl trvalý až do konce roku. Nižší prodeje v období června a července byly způsobeny hlavně nedostatkem tohoto sortimentu,“ popisuje Dolínková.
V meziročním srovnání se zájem o přímotopy v Datartu zvýšil o 300 procent. „Zájem o sortiment vytápění odstartovala hrozba blížícího se zdražování energií. Útlum pak přišel ruku v ruce s informacemi o zastropování cen,“ vysvětluje Michal Buzek, šéf analytiků nákupního rádce Heureka.cz.
Lidé vyhledávali alternativy k plynovému vytápění také na nákupním rádci Zboží.cz. „Poptávková křivka rostla na začátku konfliktu, pak během letních prázdnin a tento stav trval až do října. Aktuálně se zájem snížil na úroveň začátku roku 2022,“ uvádí Kateřina Nejedlá, datová analytička ve společnosti Seznam.cz.
I když jsou letní měsíce období, kdy je zájem o možnosti vytápění domácností nejnižší, letos tomu bylo jinak.
Enormní zájem v letních měsících mohlo vyvolat také odstřižení dodávek ruského plynu do Evropy a skokový nárůst cen energií. V červenci pak znamenal meziroční skok v nákupech o 150 procent, což je vzhledem letním měsícům a teplému počasí neobvyklé. „I když jsou letní měsíce obdobím, kdy je zájem o možnosti vytápění domácností nejnižší, loni tomu bylo jinak,“ potvrzuje Buzek.
Další vrchol zaznamenaly přímotopy v září. „To byl zájem o 116 procent vyšší než v září roku 2021 a o 130 procent vyšší než ve stejném měsíci 2020,“ říká Buzek s tím, že se vše odvíjelo od geopolitických událostí.
Lidé počítali s možným opuštěním plynu i v případě vaření a začali nakupovat elektrické plotýnky. U vařičů Zboží.cz zaznamenalo nárůst poptávky hned na začátku invaze na Ukrajinu a také na jaře minulého roku. „Křivka následně rostla ještě během léta, to pravděpodobně souviselo i s chalupařením a pobytem lidí venku. Aktuálně je zájem na úrovni začátku roku 2022,“ říká Nejedlá.
Zákazníci však nezůstali jen u přímotopů a vařičů, ale ptali se také po dalších výrobcích, které zajišťují energetické úspory domácnostem. „Zákazníci se výrazně více zajímali o energeticky úsporné spotřebiče, chytré termostaty či úsporná svítidla,“ popisuje Dolínková. To je především důsledek zdražování energií.