Článek
V Německu mají dlouhodobě pasažéři ve vlacích přednost před nákladní dopravo, pokud však projde nový návrh, měly by se u sousedů pro následující zimu priority otočit. Podle listu Welt am Sonntag, na který upozornila agentura Bloomberg, bude zřejmě návrh přijat okamžitě, protože sílí tlak na urychlení přepravy paliva po železnici.
Agentura Reuters uvedla, že společnost DB Netz, která spadá pod národního dopravce Deutsche Bahn, upravila podmínky využívání železnice tak, aby měly přednost vlaky s minerálními oleji a černým uhlím určenými pro generátory elektřiny.
„Cílem je zajistit nepřetržitý provoz elektráren, rafinerií, elektrických sítí a další infrastruktury důležité pro systém,“ stojí v návrhu z dílny ministerstva dopravy a hospodářství. Vyjmenované zboží má přednost také před jinými průmyslovými náklady. Návrh, který by pravidla změnil dočasně na šest měsíců, musí schválit spolková vláda.
Ruské hrátky s plynem šponují ceny
Sousední země stojí na prahu recese a krušné zimy, kdy reálně hrozí nedostatek plynu k vytápění domácností. Prosadila proto už řadu opatření, která nařizují domácnostem i firmám úspory.
Už v červenci země ohlásila dočasný návrat k zatracované uhelné energetice, plán však může nabourávat pomalé zásobování tepláren a elektráren na zimu. Kvůli velkému suchu v celé Evropě totiž vysychá řeka Rýn a rejdaři z toho důvodu museli snížit zatížení nákladních lodí na 30 až 40 procent běžné kapacity.
Nahození uhelných elektráren je jedním z opatření ke snížení spotřeby plynu z Ruska, kterého bude málo. Od června Rusko snížilo dodávky plynu do Evropy plynovodem Nordstream 1 na 40 procent. V současnosti dodává jen pětinu kapacity a oznámilo na září další údržbu zařízení.
Německo sice splnilo cíl mít naplněné zásobníky plynu k 1. září ze 75 procent, ale vyskytují se spekulace, že další mety - naplnění zásobníků na 95 procent v listopadu - se zemi nepodaří dosáhnout do termínu.