Článek
Každá kilowatthodina (kWh) se počítá a k šetření energiemi proto v loňském roce, kdy nebylo plynu nazbyt a ceny raketově rostly, vyzvala nejen vláda, ale i sami dodavatelé. Například Pražská energetika (PRE) své zákazníky motivovala ke snížení spotřeby finančními prémiemi.
Zákazníci měli nafotit své hodiny nejdříve v rozmezí od 1. 11. 2022 do 15. 11. 2022 a podruhé mezi daty 31. 3. 2023 – 15. 4. 2023. Firma pak spotřebu srovnala s loňským rokem, a pokud člověk spotřeboval méně, dodavatel ho odměnil. Odměna závisela na velikosti úspory i na konkrétním tarifu, který měla domácnost smluvně dohodnutý.
„Na fotografiích musí být zřetelně viditelný údaj o naměřené spotřebě elektrické energie a číslo elektroměru (fotografie s nečitelnými nebo nejasnými údaji o naměřené spotřebě elektrické energie nemohou být zpracovány a zařazeny do Programu),“ popisovala konkrétní rady na focení společnost.
K 1. červenci 2023 už PRE měla všechna data porovnána a zákazníkům oznámila, zda ušetřili, kolik a jakou prémii dostanou. Případnou finanční odměnu by klienti měli pocítit na nejbližším ročním vyúčtování, což pro drtivou většinu znamená až v příštím roce. Podle společnosti celkem rozdá 65 milionů Kč ze zisků společnosti.
Zákazníci PRE ušetřili celkem 15 446 megawatthodin (MWh) elektřiny. „Výsledná data jsou po vyhodnocení poměrně překvapivá a potěšující, protože lidé byli úspěšní a spotřebu snížili ve většině případů. Zákazníci v přepočtu na odběrná místa snížili spotřebu v 81 procentech případů. Těch, kteří snížili svoji spotřebu do té míry, že dosáhli na připsání motivačního bonusu, bylo 73 procent,“ říká mluvčí PRE Karel Hanzelka.
Pokud běžná domácnost s jednotarifní sazbou ušetřila pět procent spotřeby, získá bonus 750 Kč. Takových bylo 4467. Jestliže byla její spotřeba nižší o deset procent, dostane prémii 1500 Kč. Těchto odběrných míst bylo 26 928.
Domácnost s dvoutarifní sazbou při snížení spotřeby elektřiny o deset procent dostala 1500 Kč a za 20procentní úsporu získala 3000 Kč. Nižších úspor dosáhlo 2256 odběratelů, většina zapojených odběrných míst s dvoutarifní sazbou (5844) dosáhla 20procentního snížení spotřeby.
„Zajímavé je, že zákazníci v obou skupinách dosáhli ve většině případů dokonce na vyšší úroveň slevy. Nečekané to může být především u domácností s jednotarifem, které elektřinou netopí, protože zde je obtížnější úspory dosáhnout,“ upozorňuje Hanzelka.
Dalších 4674 odběrných míst sice část spotřeby ušetřilo, ale výsledek se pohyboval pod pětiprocentní hranicí pro získání prémie. Celkem se do akce zapojilo 61 451 odběratelů.
Snížení spotřeby zákazníků vnímají i další dodavatelé, a to i přes mírnou zimu. Akci se stejnými pravidly nabídla svým odběratelům také společnost Yello.
„Považovali jsme za výrazně lepší nabídnout konkrétní motivaci namísto jen ‚tipů‘. Plně se zapojilo asi 15 procent našich zákazníků odebírajících elektřinu – tedy něco přes 3500 odběratelů elektřiny a přes 70 procent z nich skutečně uspořilo a dosáhlo na bonus,“ říká ředitel společnosti Yello Michal Kulig.
Pozitivně k úsporám přispěla také mírná zima, takže lidé nespotřebovali tolik energií na vytápění.
„V případě domácností jsme u spotřeby elektřiny registrovali až deset procent meziroční úspory. Z našich dat vyplývá, že úspory u spotřeby plynu jsou ještě výrazně vyšší. Pohybují se meziročně okolo 20 procent,“ popisuje mluvčí společnosti innogy Martin Chalupský.
Právně snížení spotřeby bylo nejjednodušším způsobem, jak srazit vysoké účty za energie. „Lidé takto logicky reagovali na skokový nárůst cen energií a na celoevropskou energetickou krizi. Dá se říci, že každá ušetřená kilowatthodina se počítá a má pro domácnosti hmatatelný finanční efekt,“ popisuje Chalupský.