Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ve skupině Letiště Praha, provozovateli Letiště Václava Havla, začaly odbory a vedení jednat o nové podobě kolektivní smlouvy. Jako vstřícný krok v rámci vyjednávání oznámila jedna z odborových organizací, která vyhlásila stávkovou pohotovost, že tento nátlakový režim po dobu vyjednávání přeruší.
Stávkovou pohotovost vyhlásila na letišti jedna ze čtyř odborových organizací v červenci. A to v situaci, kdy tam ještě doznívaly problémy s odbavováním zavazadel, které kvůli kombinaci vnějších a vnitřních vlivů nastaly na začátku letních prázdnin.
„Kolektivní vyjednávání začne v pondělí 23. září za účasti vedení Letiště Praha a všech čtyř odborových organizací, které na letišti působí. Předpokládáme, že v souladu s dosavadní praxí bude kolektivní vyjednávání trvat přibližně dva měsíce. Výsledky budeme standardně prezentovat po ukončení kolektivního vyjednávání. Situace se nijak nedotýká provozu letiště a nemá vliv na cestující,“ sdělil Jiří Hannich z tiskového oddělení Letiště Praha.
Stávkovou pohotovost vyhlásila základní organizace Odborového svazu pozemní a letecké dopravy. Další tři odborové organizace působící na letišti se k nátlakové akci nepřipojily. Důvodem pro vyhlášení stávkové pohotovosti byla nespokojenost s odměňováním a počtem lidí v provozu. Letiště se ještě v červenci pokusilo napětí zmírnit vyhlášením letní odměny pro zaměstnance mimo managementu.
„Letiště Praha si velice váží svých zaměstnanců, také proto jsme přistoupili k výplatě mimořádné zaměstnanecké odměny za zvládnutí náročného letního provozu. Tuto odměnu ve výši deset tisíc korun obdrželi řadoví zaměstnanci, nikoli širší management společnosti. Věříme v korektní průběh kolektivního vyjednávání a závěry, jež budou akceptovatelné pro všechny zúčastněné strany,“ doplnil zástupce Letiště Praha Hannich.
Výbor odborů stojících za stávkovou pohotovostí nyní rozeslal zaměstnancům zprávu, že „rozhodl o pozastavení stávkové pohotovosti po dobu kolektivního vyjednávání tak, aby se jeho účastníci mohli beznátlakově soustředit na dosažení co nejlepšího výsledku pro zaměstnance s přihlédnutím na situaci, ve které se společnost Letiště Praha nachází.“
„Konečné rozhodnutí o tom, zda stávkovou pohotovost odvolat, nebo v ní pokračovat, závisí na výsledcích kolektivního vyjednávání,“ uvedly dále odbory v oznámení pro zaměstnance, které má redakce SZ Byznys k dispozici.
Zvýšení mezd a příplatky
Základní organizace Odborového svazu pozemní a letecké dopravy požaduje zvýšení mezd o 13 procent a k tomu ještě o meziroční inflaci za rok 2024. Kromě dalších požadavků chtějí také vrátit všechny příplatky z doby před covidovou pandemií.
„Všechny požadavky, které byly vyřčeny, budou vyhodnoceny z pohledu dopadů jak na finanční výkonnost společnosti, tak na konečný počet zaměstnanců. Například u bezpečnostní kontroly a ostatních provozních pracovníků pracujeme s nerovnoměrně rozloženou pracovní dobou. Snaha toto narovnat je možná relevantní, ale může se stát, že více než polovina zaměstnanců to odmítne, protože jim to i díky přesčasům přináší v letních měsících vyšší průměrné příjmy,“ řekl v červencovém rozhovoru pro SZ Byznys předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.
Kromě odměňování si část zaměstnanců stěžuje také na organizaci práce při bezpečnostních kontrolách.
„Pracovníci sedí na tratích s rentgenovými skenery mnohokrát bez možnosti dojít si na záchod, než se vedoucí rozhodne dotyčného pracovníka vystřídat, což bývá i po několika hodinách. Do té doby pracovník nemá možnost než sedět na svém místě a čekat, až bude vystřídán. V opačném případě je totiž ohroženo odbavení cestujících na dané trati,“ uvedl pod podmínkou anonymity jeden z pracovníků z bezpečnostní kontroly.
Celá skupina Letiště Praha zaměstnávala v závěru minulého roku 3850 lidí. V sezónní špičce, tedy hlavně o letních prázdninách, si skupina pomáhá také najímáním brigádníků například na odbavování zavazadel.