Hlavní obsah

Letiště Praha se snaží odvrátit jednu ze svých největších krizí

Foto: Shutterstock.com/EQRoy

Letiště Václava Havla v Praze.

Stávková pohotovost vyhlášená jednou z odborových organizací na Letišti Praha nadále trvá. Odboráři a vedení se sejdou k jednání opět příští týden. Manažeři letiště ujišťují, že se na provozu stávková pohotovost neprojeví.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Letiště Praha čelí vlně problémů, jakou dosud nezažilo. Kombinace silného provozu a nedostatku personálu nejdříve na začátku července způsobila vážné potíže při odbavování zavazadel. Nyní se k tomu přidružila stávková pohotovost vyhlášená jednou z odborových organizací.

Stávkovou pohotovost vyhlásili odboráři z Odborového svazu pozemní a letecké dopravy. Další tři odborové organizace působící na letišti se k ní však nepřipojily.Vedení Letiště Praha se kvůli situaci sešlo se zástupci všech čtyř odborových organizací.

„Odborová organizace předložila konkretizované požadavky, tento týden se k nim sejdeme, přijmeme k nim nějaký závěr a příští týden budeme v jednáních pokračovat,“ řekl na tiskové konferenci po jednání s odbory Pavel Východský z představenstva Letiště Praha.

Odboráři tvrdí, že vedení letiště dlouhodobě podceňuje počet zaměstnanců a spoléhá se jen na přesčasy. Špatná situace se podle odborářů vystupňovala minulý týden, kdy dceřiná firma Letiště Praha Czech Airlines Handling neměla dostatek lidí na odbavování zavazadel během provozní špičky. Tyto problémy pak následně měly dopad na zaměstnance Letiště Praha, a proto se tento konkrétní odborový svaz rozhodl stávkovou pohotovost vyhlásit.

„Jsme ve stávkové pohotovosti a nadále budeme, dokud se nedohodneme,“ uvedl po úterním jednání místopředseda Odborového svaz pozemní a letecké dopravy Marek Sedlák.

„Na Letišti Praha se z hlediska provozu nic nemění, letiště dál funguje, lidé se nemusí obávat problémů,“ ujistil Východský.

Další jednání budou probíhat příští týden. Požadavky Odborového svazu pozemní a letecké dopravy do té doby Sedlák nechce dále komentovat. Uvedl pouze, že odborům vadí mzdové záležitosti a nedostatek personálu. Zaměstnanci se podle něj cítí přetížení. Jednání podle něj měla hlavu a patu, ale vedení musí požadavky nejprve probrat a rozhodnout se, čemu vyhoví a v jaké míře. Věří však, že se dohodnou.

Že debaty povedou k uspokojujícímu cíli, doufá také Východský, podle kterého by mělo být cílem blaho letiště a vyhnutí se dalšímu eskalování situace.

„My jsme jim vyjádřili svůj názor na to, co oni nám doručili. Předložili svoje požadavky, to jednání bylo pracovní a dohodli jsme se, že se sejdeme dál. Oni deklarují ve stávkové pohotovosti, že chtějí budovat sociální dialog. Ten my budujeme už od začátku a chceme na něm trvat, takže pro nás to není žádné překvapení,“ komentoval Východský průběh jednání.

Ostatní odborové organizace, které na letišti působí, se proti krokům Odborového svazu pozemní a letecké dopravy vymezily. Připadají jim neadekvátní. „Nechápu tento postoj, v našem zájmu i v zájmu jejich by mělo být uspokojit požadavky současných zaměstnanců, případně i těch budoucích,“ komentuje jejich pozici Sedlák.

Podobný souběh nepříjemných vlivů a v takové intenzitě největší letiště v Česku už dlouho nezažilo. O vážnosti situace vypovídá i fakt, že do čela dceřiné firmy Czech Airlines Handling, která se na letišti stará o odbavování zavazadel, nastoupí krizový manažer.

Přichází krizový šéf

Ten má nastoupit v srpnu. Podle České asociace interim managementu sdružující krizové manažery je však v podobných případech potřeba jednat rychleji.

„Nejde jen o to, s jakou rychlostí se krizový manažer pustí do práce, analyzuje situaci a začne dělat potřebná opatření. Zásadní roli hraje také rychlost výběru vhodného manažera a přijímací procedury tak, aby krizový manažer mohl nastoupit ihned, respektive co nejdříve, což by mělo být i jeho prioritou. Každým dnem se problém může prohlubovat a jeho vyřešení se pak ještě více vzdaluje a protahuje, často i prodražuje,“ uvedl šéf asociace Petr Karásek.

Východský však tvrdí, že současnou krizi se podařilo zažehnat nynějšímu vedení. Úkolem krizového manažera pak bude nastavit společnost takovým způsobem, aby se podobným situacím dalo předcházet.

„Každá krize má své vývojové etapy. Ta první etapa, kterou jsme zažehnali vlastními silami, je jedna věc. K tomu jsme krizového manažera nepotřebovali, protože bychom ho tak rychle nesehnali. Pak je druhá etapa, kdy krize doznívá a mohla by se opakovat nebo případně eskalovat. Na to je třeba mít standardní nově nastavené procesy a na to je dobré, když přijde nový manažer,“ dodal.

Situace v dopravním uzlu je nepříjemná také pro předsedu představenstva Letiště Praha Jiřího Pose. Svědčí o tom i fakt, že v rozmezí jednoho týdne svolal k situaci hned dvě tiskové konference.

Pos se do čela státní firmy vrátil po sedmi letech v roce 2021. Na letišti působí od roku 2006 a v jeho čele stál už v letech 2011 až 2014.

Letiště Praha je provozovatelem Letiště Václava Havla. Akcionářem Letiště Praha je prostřednictvím Ministerstva financí stát. Úřad bude po vedení letiště požadovat analýzu, zda aktuální situaci nebylo možné vyřešit lépe.

„S vedením Letiště Praha jsme v intenzivním kontaktu. Pro Ministerstvo financí jako akcionáře je nyní prioritou, aby současná situace byla co nejrychleji vyřešena a cestující převážně charterových letů nečekali na odbavená zavazadla jak v dovolenkových destinacích po odletu z Prahy, tak i po návratu z dovolené,“ uvedla minulý týden mluvčí resortu Michaela Lagronová.

Podobná situace jako v Praze není výjimečná ani na největších zahraničních letištích. Na konci června čelilo vážným problémům při odbavování zavazadel největší londýnské letiště Heathrow. Podobnou situaci zažilo loni také letiště Orly v Paříži.

Obdobné to je s protesty letištního personálu proti nevyhovujícím pracovním podmínkám. V první polovině letošního roku stávkovali opakovaně zaměstnanci na letištích v Německu a protestovali také pracovníci na letištích v Paříži.

Aktualizace: Do textu jsme doplnili podrobnosti z jednání.

Doporučované