Hlavní obsah

Letiště navrhne po údržbě letadel přibrat investora i do odbavovací firmy

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Firma Czech Airlines Handling na Letišti Václava Havla nejen odbavuje zavazadla, ale i doplňuje palivo.

Letiště Praha plánuje s Ministerstvem financí coby akcionářem vybrat na podzim investora do firmy Czech Airlines Technics zajišťující údržbu letadel. Letiště ale zvažuje přibrání investora i do společnosti Czech Airlines Handling.

Článek

Státní společnost Letiště Praha očekává v nejbližší době od zájemců závazné nabídky na vstup do její firmy Czech Airlines Technics zajišťující údržbu letadel. Kromě toho však Letiště Praha hodlá otevřít investorům také společnost Czech Airlines Handling. Ta se stará například o odbavování zavazadel nebo prodej paliva přepravcům.

„Na základě dohody s akcionářem (Ministerstvem financí - pozn. red.) probíhá v Czech Airlines Technics hledání strategického partnera, který by posílil konkurenceschopnost. To znamená pomohl by v obchodní činnosti a v hledání dlouhodobějších smluvních vztahů,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha.

Podobný proces jako v Czech Airlines Technics by Letiště rádo spustilo též ve firmě Czech Airlines Handling. Ta kromě odbavování kufrů na letišti prodává pohonné hmoty leteckým společnostem a zajišťuje jejich plnění do letadel. V zimě tato firma zabezpečuje odmrazování letounů. Stará se také o úklid letadel či prodej letenek.

„Budeme to v září diskutovat s akcionářem na dozorčí radě,“ poznamenal šéf Letiště Praha k možnému vstupu investora do Czech Airlines Handling.

Důvody pro případný vstup investora do odbavovací firmy jsou podle Pose podobné jako u Czech Airlines Technics. Tedy hlavně zajištění nového byznysu. Obě firmy původně sloužily hlavně jako servisní organizace pro České aerolinie. Z nich však po překonání insolvence zůstalo ve srovnání s dřívější velikostí jen torzo.

K tomu se navíc přidružily dopady covidové pandemie, během níž se létání silně omezilo. Czech Airlines Handling se od roku 2020 zatím nevymanila ze ztrát. Czech Airlines Technics se po třech letech prodělků dostala do plusu opět loni. Tedy v době, kdy Letiště Praha začalo technikům hledat investora.

Připravovaná transakce s Czech Airlines Technics je vymyšlená tak, že investor získá většinový podíl, ale Letišti Praha zůstane kontrola ohledně budoucích strategických kroků typu případné další změny vlastníka. Podobně má vypadat také případná transakce s Czech Airlines Handling.

„Není to určitě prodej. Je to partnerství,“ zdůraznil Pos.

Na konci července by Letiště mělo obdržet závazné nabídky. Mezi zájemce patří skupina Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada, která má v Ostravě-Mošnově podobně zaměřený podnik Job Air Technic, uvedly již dříve Hospodářské noviny. Investice do Czech Airlines Technics by podle listu dávala smysl rovněž letecké společnosti Smartwings, v současnosti sesterské firmě Českých aerolinií.

„Společnosti skupiny CSG zpravidla nezveřejňují svou účast v transakčních procesech, které nejsou uzavřeny. V případě Czech Airlines Technics obecně platí, že CSG Aerospace (divize skupiny CSG zaměřená na letectví) má zájem dál růst v oboru údržby a oprav civilních letadel, kde již působí prostřednictvím společnosti Job Air Technic, a to případně i cestou provozování dalších opravárenských kapacit na českém trhu,“ sdělil mluvčí Czechoslovak Group Andrej Čírtek.

„Vzhledem k charakteru soutěže je to předmětem obchodního tajemství,“ odpověděla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková na otázku, zda společnost podá závaznou nabídku.

Jedinou společností, která se k účasti v tendru na podíl v údržbářské firmě přihlásila, je kanadská firma Drayton Aerospace. Ta nedávno oznámila také plán na vybudování své evropské centrály právě v Praze.

„Jako nadnárodní společnost působící v leteckém průmyslu jsme nesmírně nadšeni, že můžeme expandovat na evropský trh, a věříme, že Česká republika je ideálním domovem pro naši evropskou centrálu,“ uvedl Hussein Lookmanjee, generální ředitel Drayton Aerospace.

Právě tato kanadská firma ale kromě nadšení ze vstupu do Evropy kritizovala podmínky tendru na vstup do Czech Airlines Technics.

„Soutěž má slabá místa. Kritéria pro výběr strategického partnera nejsou vůbec definovaná. Nerozumíme, podle čeho bude zadavatel vybírat. Logicky bych čekal, že kritériem bude nabídnutá cena,“ citovaly v první polovině července šéfa Drayton Aerospace Hospodářské noviny.

Podle šéfa Letiště Praha Pose se následně zástupci Letiště sešli s poradci Drayton Aerospace a všechno si vyříkali.

„Nabídky nebudeme vyhodnocovat jen podle toho, kdo dá víc peněz, ale kdo má kvalitní obchodní plán a přivede společnost trvale k zisku. Další podmínkou je, že společnost bude nadále působit na pražském letišti. Jinými slovy, že nebude vyvedena někam pryč. Zkrátka je to soubor tří až čtyř klíčových kritérií, podle kterých budeme vybírat,“ popsal šéf představenstva Letiště Praha Pos.

„Ve druhém kroku dostanou zájemci ještě šanci nabídky upravit a vylepšit tak, abychom je na podzim s naším akcionářem mohli vyhodnotit. Věříme, že do příštího roku už by Czech Airlines Technics mohla mít svého strategického partnera,“ dodal manažer.

Společnosti Czech Airline Technics a Czech Airline Handling byly původně součástí Českých aerolinií. V roce 2011 přešly pod nově založený Český Aeroholding vlastněný státem. Součástí této skupiny bylo i Letiště Praha. Po zániku Českého Aeroholdingu v roce 2018 přešly obě servisní firmy přímo pod Letiště Praha.

Doporučované