Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Dopravní letadlo se 175 cestujícími a šesti členy posádky v neděli havarovalo při přistání na mezinárodním letišti v jihokorejském Muanu. Počet potvrzených obětí je 179, přežili pouze dva členové posádky. Agentura AP označila nehodu za jednu z nejhorších leteckých katastrof v historii Jižní Koreje.
Prezident společnosti Jeju Air Kim E-bae se během tiskové konference omluvil pozůstalým rodinám a uvedl, že společnost při pravidelných kontrolách nezjistila žádné mechanické problémy letadla. Dodal, že počká na výsledky vládního vyšetřování příčiny nehody.
Podle člověka, který letěl stejným letadlem před několika dny, ale mělo letadlo problémy již tehdy. „Byl jsem tehdy na palubě stejného letadla a motor několikrát přestal fungovat. Řekl jsem to letuškám, ale ty mě ujistily, že je vše v pořádku,“ řekl agentuře Jonhap. Obavy podle něj měli i další pasažéři a let měl hodinové zpoždění, údajně kvůli problémům na letišti.
Letadlo Boeing 737-800, vyrobené v listopadu 2009, provozovala společnost Jeju Air od února 2017. Korejská aerolinka má ve své flotile celkem 41 letadel, z nichž dvě jsou modely Boeing 737 Max a zbývajících 39 tvoří právě Boeingy 737-800. V celé Jižní Koreji je v provozu aktuálně 101 těchto letadel, oblíbená jsou zejména u nízkonákladových aerolinií.
Pozůstalým půjde až miliarda dolarů
Společnost Jeju Air podle korejského serveru Korea JoongAng Daily oznámila, že na podporu a odškodnění obětí i pozůstalých rodin vynaloží veškeré potřebné peníze. „Havarované letadlo je kryto pojistkou, která může pokrýt až jednu miliardu dolarů. Na základě toho poskytneme veškerou potřebnou pomoc obětem a jejich rodinám,“ uvedl člen vedení dopravce na mimořádné tiskové konferenci.
„Slibujeme také, že vzhledem k poptávce zákazníků nabídneme všechny možnosti, jako je vrácení peněz nebo zrušení nadcházejících letů,“ dodal.
Letecká společnost Jeju Air byla založena v lednu 2005 a jedná se o první tragickou havárii v její historii. V roce 2007 sice došlo k nehodě během přistání jednoho z jejích letadel, avšak všichni pasažéři i členové posádky tehdy přežili a utrpěli pouze lehká zranění.
Podle deníku New York Times obdržela společnost Jeju Air v posledním výročním hodnocení domácích leteckých společností, které provedlo jihokorejské ministerstvo půdy, infrastruktury a dopravy, známku A, tedy velmi dobrou.
Společnost Boeing vyjádřila na sociální síti X soustrast rodinám obětí a uvedla, že je v kontaktu s leteckou společností.
— The Boeing Company (@Boeing) December 29, 2024
Další z nehod Boeingu
Zatím není jasné, co přesně nehodu Jeju Air způsobilo. Boeing ale zažívá špatný rok a jeho pošramocenou pověst nehoda v Jižní Koreji ještě zhorší. Od svého uvedení na trh v roce 1968 do ledna roku 2024 má model 737 (nejprodávanější dopravní letadlo v historii) na svědomí 529 událostí, které se v letecké dopravě definují jako „nehody a incidenty“. Zahynulo při nich 5779 lidí a ve 215 případech to byly incidenty tak vážné, že letadlo bylo úplně zničené a nešlo opravit.
O komplikacích se mluví především v souvislosti s letouny Max. Problémy tento model pronásledují hned od začátku, Boeing totiž při jeho uvedení výrazně bagatelizoval změny v jeho ovládání, především pak přidání stabilizačního systému MCAS, který nebyl vysvětlen pilotům.
Právě tento systém hrál významnou roli hned ve dvou tragických haváriích Boeingu. Nejprve u letu indonéské aerolinky Lion Air 610, který se v roce 2018 zřítil do Jávského moře a při kterém zahynulo všech 189 pasažérů. A následně u havárie letu Ethiopian Airlines 302. Ten se zřítil o pět měsíců později, zemřelo všech 157 osob na palubě. Jak se později ukázalo, systém předával letadlu chybné údaje a tlačil nos letadla dolů, s čímž neinformovaná posádka nemohla nic udělat.
Několikrát se u modelu Max také utrhl kus trupu, naposledy u letu Alaska Airlines v lednu 2024, naštěstí bez ztrát na životech. V roce 2018 během letu společnosti Southwest Airlines se z motoru letadla utrhla část krytu. Ta následně rozbila okno, vedle kterého seděla jedna z cestujících. Po ztrátě tlaku v kabině byla částečně vysáta z letadla, a než ji ostatní cestující dokázali dostat zpět, utrpěla zranění, na jejichž následky posléze zemřela. Během dalšího z letů stejné aerolinky se utrhl kus střechy letounu, kvůli čemuž několik cestujících omdlelo a jedna z letušek si zlomila nos.
Ve stejný den, jako havarovalo letadlo Jeju Air, měl problém další letoun 737-800, který musel krátce po vzletu přistát v Oslu. Posádka totiž slyšela hlasitou ránu, po nouzovém přistání ztratil pilot nad letadlem kontrolu a to sjelo z ranveje. Nikomu z pasažérů se nic nestalo. Později se ukázalo, že šlo o selhání hydrauliky.
Poškozená reputace
Problémy, které se v posledních letech týkají Boeingu, vedly u některých cestujících k výrazné nedůvěře v bezpečnost těchto letadel. Po sérii bezpečnostních incidentů, včetně prasknutí dveřního panelu u letadla Boeing 737 Max společnosti Alaska Airlines, se mezi pasažéry rozšířil strach z létání v těchto typech letadel. Podle serveru NBC News někteří cestující vědomě volí jiné typy letadel, a to i za cenu příplatku.
Komplikace si vybírají těžkou daň na jeho podnikání. Kromě problémů s bezpečností se potýkal se stávkou zaměstnanců a upadl do hluboké ztráty. Zatímco kdysi držel krok s evropským Airbusem, za posledních pět let dodal výrazně méně letadel. Letos od ledna do září dodal Boeing 291 strojů, zatímco Airbus 497, uvádí Forecast International. Situaci letos zhoršily i stávky zaměstnanců, které narušily výrobu. Zákazníci jsou zpožděními frustrováni – Ryanair snížil prognózy růstu pro příští rok a Southwest Airlines v USA dokonce přistoupily k propouštění.
Korejská aerolinka tak bude muset znovu získat důvěru svých zákazníků, což se již dříve některým společnostem po nehodě nepodařilo. Jednou z leteckých společností, která nedlouho po vážné nehodě ukončila svou činnost, byla například katalánská Spanair. Společnost měla podle leteckého serveru Simple Flying finanční problémy již před nehodou v Madridu v roce 2008, při které zemřelo 154 ze 172 lidí na palubě. Po incidentu se ale její potíže prohloubily a pověst společnosti se nikdy skutečně nezlepšila. Veškeré snahy o restrukturalizaci Spanairu by nakonec byly marné. Poté, co na poslední chvíli selhalo jednání o převzetí společností Qatar Airways, ukončila společnost Spanair 27. ledna 2012 svou činnost.
Nedlouho po tragické nehodě, při které zemřelo všech 121 lidí na palubě, ukončily svou činnost také Helios Airways. K nehodě letu z Larnaky do Prahy došlo v srpnu roku 2005, důvodem byla lidská chyba – mechanici kvůli kontrole přepnuli ovladač přetlakového systému na manuál a už ho zapomněli vrátit na automat. Nehoda významně poškodila reputaci aerolinky, která se dvakrát neúspěšně pokusila o rebranding. Úplný konec letecké společnosti nastal v listopadu 2006.
Výběr nejtragičtějších leteckých nehod ve světě od roku 2014
- 298 obětí:
- 17. července 2014 - U vesnice Hrabove na východě Ukrajiny se v oblasti ovládané proruskými separatisty zřítil malajsijský Boeing 777 z letu MH17 s 298 lidmi na palubě, nikdo nepřežil. Nizozemsko, odkud pocházela většina obětí, na základě vyšetřování viní ze sestřelu Rusko. Nizozemský soud v listopadu 2022 kvůli vraždě všech 298 lidí na palubě malajsijského letadla odsoudil v nepřítomnosti na doživotí dva Rusy a jednoho ukrajinského separatistu.
- 239 obětí:
- 8. března 2014 - Letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu se v noci na 8. března ztratilo z radarů. Předpokládá se, že se Boeing 777 zřítil v jižní části Indického oceánu západně od australského pobřeží, když se z neznámých důvodů odklonil od své trasy. První trosky letounu ale moře vyplavilo teprve v létě 2015 na francouzském ostrově Réunion na východ od Madagaskaru, vrak letadla dodnes nebyl nalezen.