Hlavní obsah

Krize nekrize, Češi nakupují jak diví, potvrzuje šéfka outletového centra

Hostem Agendy SZ Byznys byla Lenka Čapková, ředitelka Fashion Arena Prague Outlet.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Češi nakupují zboží téměř jako v rekordním roce 2019. I letošní akce Black Friday byla nejúspěšnější v historii. Říká to v pořadu a podcastu Agenda šéfka pražské Fashion Areny Lenka Čapková.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Velcí obchodníci v posledních dnech hlásí, že Češi navzdory energetické a inflační krizi nadprůměrně nakupují. „Za naše centrum to mohu potvrdit. V médiích se objevují spekulace, o tom, že lidé začínají utrácet méně. Za nás musím říci, že vidíme po dvou adventních víkendech, že lidé chodí a opravdu utrácejí,“ potvrzuje informace obchodníků Lenka Čapková, ředitelka pražské Fashion Areny.

„Naše čísla v současné době ukazují lepší tržby, než byly v loňském roce,“ dodává s tím, že outletovému (tj. zaměřenému na výprodeje a slevy – pozn. red.) nákupnímu centru se vždy daří i v horších časech – protože nabízí levnější zboží než běžný maloobchod.

Pomohla jim i rostoucí obliba tzv. Black Friday, k němuž se během posledních let přidává většina obchodníků jak v kamenných prodejnách, tak v e-shopech.

„Období Black Friday byl pro nás nejsilnější týden i víkend v roce,“ potvrzuje Čapková. A ukazuje to i rostoucí návštěvnost. „Během celého týdne, v němž probíhaly promoakce, přišlo do Fashion Areny více než 70 tisíc lidí. A co se týče obratu všech nájemců, tak jsme jak na čísle loňského roku, tak nad našimi předpoklady, které jsme měli,“ říká s tím, že běžná návštěvnost během podzimu činila zhruba 50 tisíc lidí denně.

Rekordního předcovidového roku 2019 zatím nedosáhli, ale nejsou od něho daleko.

„Covidové roky byly hodně turbulentní tím, že chvíli bylo zavřeno, pak najednou byly tržby i návštěvnost extrémně velké. Lidé se to snažili dohánět a byl velký hlad po nakupování. I my se díváme na rok 2019, který byl z našeho pohledu rekordní. K němu se začínáme blížit, nejsme tam,“ říká a odhaduje, že návštěvnost ještě během závěru adventu poroste.

„Od prvního extrémně silného (adventního) víkendu vidíme stále nárůst návštěvnosti. Během posledního víkendu před Vánoci očekáváme 15 až 16 tisíc zákazníků každý den,“ říká s tím, že v případě enormního zájmu jsou připraveni regulovat vjezd a výjezd aut do areálu a na parkoviště. Počítají také s posílenou ostrahou.

Lenka Čapková

Ředitelka outletového centra Fashion Arena Prague Outlet.

Začínala v něm v roce 2016 na pozici finanční ředitelky.

Předtím působila v manažerských pozicích v developerské společnosti TK Development a ve společnosti Sony.

Fashion Arena mívala před pandemií významný podíl zahraničních zákazníků. Částečně se je podařilo nahradit zákazníky tuzemskými. „Zahraničních zákazníků není tolik, ale nakupují víc. To znamená, že tržby od zahraničního zákazníka jsou úplně jiné než od českého. Co se týká podílu tržeb, dokázali jsme se dostat na číslo 8 % tržeb od zahraničních zákazníků, kdežto v roce 2019 to bylo asi 20 %,“ vysvětluje šéfka pražského outletového centra v rozhovoru pro SZ Byznys.

„Co se týče energií, tak každý nájemce má smlouvu s dodavatelem. My řešíme energie jen ve společných prostorách. V loňském roce jsme instalovali zelenou střechu, která nám pomáhá díky izolaci šetřit energii. Propočty odhadují úsporu v jednotkách až desítkách procent,“ říká k současné energetické krizi.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Obchodníci, kteří v nákupním centru působí, podle jejích slov sice vnímají nárůsty provozních nákladů, žádný odliv však nezaznamenali. Zvyšovat nájmy i kvůli energiím budou. „Budeme postupovat podle smlouvy, která zvýšení nájmů umožňuje,“ uzavírá Lenka Čapková.

Reklama

Doporučované