Hlavní obsah

Krize a válka zdražují i hračky. Hasbru propadl zisk, Mattel s Barbie šetří

Podívejte se, jak zdražily a ještě zdraží hračky. Po covidu na ně dopadla válka.Video: Jan Marek

Inflaci nastartovala už pandemie, teď ale její růst směle a ještě agresivněji pokračuje dál a nezastavuje se jen u čerpacích stanic, regálů s potravinami či staveb. Propsala se i do cen hraček, které se budou také opět zvyšovat.

Článek

Hračky stále víc zdražují a jejich ceny dál porostou. Trend mohutně posílila covidová pandemie. Jenom od konce roku 2019 do konce roku 2020 účtenky z hračkáren v USA, odkud jsou ti největší výrobci, podražily o 15 procent.

A o další tři procenta se ceny hraček zvýšily do konce loňska. Kvůli lockdownům a uzavření dětí doma totiž rostla poptávka. Zrovna tak ale také inflace u dodavatelů. A to stále pokračuje a ještě se zhoršuje kvůli ruské okupaci Ukrajiny.

Kvůli zastavení vývozu hraček do Ruska už například společnost Hasbro minulý týden varovala před poklesem svých letošních tržeb o 100 milionů dolarů. Hlavní problém pro firmu ale už předtím tvořily výpadky ve výrobě a dopravě. Kvůli těm také oznámila propad čistého zisku za letošní první kvartál o 47 procent na 61,2 milionu dolarů. V přepočtu tedy více než 1,4 miliardy korun. Tržby zvýšila jen o čtyři procenta na 1,16 miliardy.

Zdraží Hasbro s prasátkem Peppou i Mattel s Barbie

V návaznosti na to prý v polovině roku opět firma zvýší ceny svých hraček. Neuvedla o kolik, nejistý je ale i růst jejích nákladů. A to v návaznosti na zdražující ropu, nutnou pro dopravu jak hraček, tak materiálů od dodavatelů.

Kromě hry Monopoly stojí Hasbro i za populárním prasátkem Peppou, My Little Pony a řadou akčních komiksových figurek od Marvelu, přes Transformers až po figurky ze sci-fi Star Wars. K obratu firmě přispívá i řada vlastních animovaných filmů a seriálů pro děti.

Tuto středu pak oznámil své finanční výsledky za první čtvrtletí i konkurenční Mattel. Známý je hlavně svou panenkou Barbie, autíčky Hot Wheels či hrou Scrabble. Jeho zisk podle médií „překvapivě“ vzrostl. Zdražení svých hraček výrobce koneckonců oznámil už loni v srpnu. A to ze stejných důvodů a navíc s tím, že cílí hlavně na vánoční sezónu. To kvůli potížím s dodavateli nestíhal do obchodů dodat tolik zboží.

Vyšší poptávka ale pokračovala i po svátcích. Mattelu se podařilo obchody lépe zásobit a k tomu prý zájem posílila i propagace nových filmů Jurský svět: Nadvláda, Rakeťák a Mimoni. Na jejich hračky má totiž práva a v lednu navíc od Hasbra vyhrál zpět i licence na princezny od Disneyho a Frozen. Kvůli těm údajně ročně na prodejích přicházel asi o 440 milionů dolarů.

Za první kvartál tak výrobce Barbie vykázal čistý zisk 21,5 milionu dolarů. Tedy méně než konkurenční Hasbro. Prodeje Mattelu letos vzrostly o 19 procent na 1,04 miliardy dolarů. Kromě zdražení mu v překvapivém zisku ale nejvíc pomohlo snížení vlastních nákladů – uzavření továrny v Kanadě, přesměrování výroby a zlepšení jeho řetězce dodavatelů. Rostoucí inflace se do jeho cen letos prý ale také ještě bude promítat.

Tržby za pandemie vzrostly. Nejvíc se prodávaly panenky

Nebýt covidu, přerušení výroby, nedostatku kontejnerů, ale i ruské invaze na Ukrajinu, tak zisky obou firem zřejmě skončí v lepších číslech a ceny jejich hraček by se třeba nemusely tolik zvyšovat. To ostatně dokazuje i vývoj celosvětových tržeb.

Hasbro si v loňských prodejích polepšilo o 17,5 procenta na 6,42 miliardy dolarů, což dokládá vyšší poptávku v důsledku pandemie, lockdownů i dětí, které musely zůstat doma. A Mattel svůj obrat zvýšil bezmála o 19 procent na 5,45 miliardy dolarů.

Nejvíc se loni na tržbách výrobce Barbie jako už tradičně podílely panenky. Lidé za ně utratili více než 2,2 miliardy dolarů – meziročně o 22 procent víc. Větší zájem než předloni projevili ale i o akční figurky, plyšáky, stavebnice a hry. V tomto sektoru se totiž prodeje zvýšily o 32 procent na 1,3 miliardy. V těsném závěsu zůstala autíčka s růstem o 13 procent na 1,25 miliardy dolarů a hračky pro předškolní děti se zájmem vyšším o 6 procent a účtem u pokladen nižším jen o 30 milionů.

Foto: Mattel

Prodeje Mattela podle kategorií za celý rok 2021.

Pořadí v prodejích výrobků od Mattela zůstalo přibližně stejné i v letošním prvním čtvrtletí. Naposledy hračkářský gigant ve čtvrtek představil barbínu královny Alžběty II. na počest jejích 96. narozenin.

Foto: Mattel

Prodeje Mattela podle kategorií za 1. čtvrtletí roku 2022.

Související témata:

Doporučované