Hlavní obsah

Křetínský pokračuje v dobývání Makra, jeho muž povede dozorčí radu

Foto: Makro, Seznam Zprávy

Prodejna Makro, spadající pod německou firmu Metro.

Německý řetězec Metro pořádal valnou hromadu, v dozorčí radě už má čtyři lidi z Česka. Daniel Křetínský chce skoupit akcie a stáhnout firmu z burzy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Český podnikatel Daniel Křetínský pokročil v cestě k ovládnutí německé firmy Metro, pod kterou spadá značka Makro i s českými obchody. Do jejího vedení nastupuje čtvrtý člověk z jeho týmu, další povýšil do pozice šéfa dozorčí rady.

Personální posílení je součástí plánu oznámeného začátkem měsíce, a sice stáhnout firmu z burzy a kompletně ji ovládnout. Převzetí má proběhnout letos přes společnost EP Global Commerce. V ní Křetínský kontroluje 56 procent, zbytek patří jeho dlouholetému slovenskému obchodnímu partnerovi Patriku Tkáčovi a jeho skupině J&T.

Dozorčí radu Metra nově povede Roman Šilha, šéf fúzí a akvizic z hlavní Křetínského firmy EP Group a šéf týmu, zodpovědného za převzetí britské pošty, což je další probíhající akviziční projekt. Vedle něj se Šilha dlouhodobě angažuje právě v Metru a také v přebírání španělského maloobchodního řetězce Eroski.

Šilha už v dozorčí radě Metra působil jako řadový člen. Spolu s ním zůstávají další dva členové nominovaní z Prahy – Jana Cejpková a Marek Spurný. Novým, čtvrtým členem za Křetínského byl zvolen Martin Plavec. Valná hromada se konala virtuálně, bez shromažďování akcionářů na jednom místě. Dozorčí rada Metra má 20 členů, polovinu tvoří zástupci akcionářů a polovinu zástupci zaměstnanců.

V Metru jsou Křetínský s Tkáčem už dnes největšími akcionáři. Přes EP Global Commerce mají společně 49,9 procenta akcií. Začátkem února podali veřejnou nabídku na odkup zbylých podílů. Když se sečtou výdaje na už koupené akcie a nabídnutá cena za ty zbylé, jde dohromady o transakci za téměř 50 miliard korun.

Metro je v Německu jedním z největších maloobchodních řetězců. Má celkem 623 obchodů v 21 zemích, v dalších devíti působí na dálku přes svůj e-shop a partnerské firmy. V Česku má 13 prodejen Makro.

Firma přes svou velikost není ekonomicky v nejlepší kondici. V poslední době prodělává, proto pozastavila vyplácení dividend a její akcie na burze loni spadly o 37 procent. Letos po zveřejnění nabídky na odkup zase vyskočily, ale Křetínský už opakovaně mluvil o tom, že podnik potřebuje hlubší transformaci. Stažení z burzy odůvodnil začátkem února tím, že změny budou vyžadovat čas a neslučují se s honbou za krátkodobými zisky, jak je vyžaduje burza.

Křetínský má v maloobchodu velké plány, loni převzal kdysi největší francouzskou obchodní síť Casino, ve Francii má také podíl v obchodech Fnac Darty a v Itálii v síti Unieuro. S maloobchodem nepřímo souvisí i koupě Royal Mail.

Šilha loni pro SZ Byznys uvedl, že smyslem převzetí britské pošty je vstoupit ve velkém na evropský trh logistických služeb, které by se měly rozvíjet ruku v ruce s tím, jak u spotřebitelů roste zájem o nakupování online a dálkové doručování. Do toho zapadá i expanze v klasickém retailu, kde by Křetínský rád těžil z toho, že zavedené kamenné prodejny na éru dálkových nákupů připraví.

„Když se podíváte na dnešní nabídku a na to, jak trh dynamicky roste, tak logistické služby mají obrovský potenciál. A my teď máme možnost vytvořit jednoho ze tří největších hráčů v Evropě,“ uvedl loni k strategii Roman Šilha.

O souvislosti maloobchodu s logistikou mluvil loni v rozhovoru pro SZ Byznys i finanční ředitel EP Group Pavel Horský. „Doručování balíků a dopisů, což pošta umí, tvoří infrastrukturu pro fungování společnosti. Podobné je to s retailovými nebo velkoobchodními sítěmi, kde už jsme hodně aktivní,“ uvedl Horský s tím, že v obou případech – u retailu i logistiky – jde o firmy, které mají „infrastrukturní charakter“, podobně jako energetika, na které Křetínský vyrostl.

Doporučované