Článek
Výrazný růst tržeb, ale stejně tak i čím dál větší ztráta. Tak lze v kostce shrnout hospodářské výsledky internetového supermarketu s potravinami Košík.cz. Tuzemský e-shop, který byl v minulých letech na informace o svém hospodaření skoupý, nyní naráz zveřejnil výroční zprávy hned za dva roky (účetní roky 2019/2020 a 2020/2021).
Ve finančním roce končícím v březnu 2021 utržil Košík.cz 1,9 miliardy korun. To byl meziročně skok o 76 procent. Tento výsledek odpovídá silnému nárůstu poptávky po nákupu potravin přes internet v době prvních koronavirových uzavírek.
Jenže za stejné období Košík současně prodělal 359 milionů korun. Ztráta se obchodu ve srovnání s předchozím rokem prohloubila bezmála dvojnásobně. Kumulovaná ztráta firmy (ztráta, kterou firma nese i z minulých let) činila 941 milionů korun, vyplývá z dokumentů zveřejněných v obchodním rejstříku.
„Pokud ztrátu poměříme s počtem objednávek, byl pro nás v tomto ohledu rok 2020 úspěšný, neboť jsme při mírnému nárůstu ztráty dokázali vyrůst na dvojnásobek. Zároveň pro nás rok 2020 znamenal řadu zásadních investic, které přinesl skokový zájem zákazníků v rámci koronavirových opatření,“ komentoval výsledky pro SZ Byznys generální ředitel Košíku Ivan Utěšil.
Zvýšené investice vysvětluje například nutností překopat za pochodu uspořádání celého skladu a zcela změnit dosavadní procesy. To podle manažera otevřelo e-shopu cestu k dalšímu rozšíření byznysu.
„Přes počátek roku (2022), který se nesl v ochlazení pro celou e-commerce, jsme se vrátili na dvouciferné tempo růstu. Před námi je samozřejmě spousta nejistot, ale na naši misi ‚zpřístupnit online nakupování všem‘ to nemá vliv,“ uvedl Utěšil z Košíku. Konkrétní čísla za poslední účetní rok ani plán výsledku na aktuální finanční období nekomentoval.
Košík ovládá miliardářské duo Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Menšinový podíl patří skupině Rockaway Capital Jakuba Havrlanta. Do minulého roku měla v Košíku podíl rovněž skupina PPF. Její akcie ale převzal právě Křetínský s Tkáčem a zvětšili tak svůj podíl na 80 procent.
Změny v rozložení podílů v Košíku se odrazily také v řízení obchodu. Ivan Utěšil, který na pozici generálního ředitele přišel na přelomu letošního jara a léta, je totiž Křetínského a Tkáčův člověk z jejich holdingu EPH a investiční firmy Vesa Equity.
Jedničkou českého trhu s internetovým prodejem potravin je e-shop Rohlík.cz byznysmena Tomáše Čupra. V případě Rohlíku ukazují poslední zveřejněné výsledky za období končící v dubnu 2021 obdobný trend jako u konkurenčního Košíku.
Prodělal i Rohlík
Rohlík v daném období zvedl meziročně tržby o 79 procent na 7,5 miliardy korun. Ve stejném roce měl ztrátu 43 milionů korun. Kumulovaný prodělek Rohlíku dělá 233 milionů korun, vyplývá z publikovaných účtů společnosti Velká pecka, která je provozovatelem české části Rohlíku.
Rohlík výsledky své tuzemské části nekomentoval. Podle informací SZ Byznys ale ztrátu způsobily investice do evropské expanze firmy, které se ještě před vytvořením Rohlik Group promítly do účetnictví firmy Velká pecka. Samotný byznys e-shopu v České republice již má být ziskový.
Třetí nejvýznamnější e-shop s potravinami provozuje v Česku řetězec Tesco. V jeho případě se ale k výsledkům online prodeje prostřednictvím údajů ve výročních zprávách dobrat nelze. Tesco totiž nemá online prodej vyčleněný do samostatné firmy, takže v tomto případě ve výkazech zisků výsledky z kamenných prodejen a e-shopu splývají. Na otázky ohledně výkonu svého e-shopu Tesco v potřebném termínu nereagovalo.
Prodělky e-shopů zaměřených na potraviny a současný růst tržeb nejsou výjimečné ani v zahraničí. Například britská skupina Ocado patřící mezi nejvýraznější hráče v oboru za minulý rok vykázala hrubou ztrátu 177 milionů liber. Stejně jako Košík a Rohlík zdůvodnila prodělek velkými investicemi.