Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Čtvrt milionu kamionů, které brázdí dálnice Evropy, s sebou vozí krabičku české provenience. Speciální systém z dílny společnosti Eurowag monitoruje veškerý pohyb kamionů a snaží se ho zefektivnit. Třeba aby ani kilometr nejely prázdné. Zároveň jim nabízí jednotný platební systém za pohonné hmoty, mýtné či vracení DPH. Jako vedlejší efekt „krabička“ vidí, co se v ekonomice děje.
Loňská data ukázala, že na dálnicích bylo méně živo než obvykle. „Viděli jsme, že kamiony najely menší počet kilometrů. A kolik toho kamiony najezdí, je takový lakmusový papírek, jak se ekonomice daří. Protože cokoliv v této místnosti, u vás doma, u mě doma, nám v určité fázi přiveze kamion,“ vysvětluje Martin Vohánka, který WAG Payment Solutions neboli Eurowag skoro před 30 lety založil.
Cílem platformy z dílny dnes už nadnárodní firmy kotované na burzách v Londýně a Praze, je šetřit přepravním firmám čas a peníze.
„Propojí kamiony a jejich partnery, ať už to jsou dodavatelé pohonných hmot, operátoři mýtného, jejich zákazníci, případně regulátoři. Data dostane na jedno místo, vyhodnotí je a pomáhá v rozhodování prostřednictvím umělé inteligence. Když někdo někde natankuje nebo pro někoho odveze nějaké zboží, tak druhá část té platformy je platební,“ vysvětluje Vohánka.
Kolik kamionům ušetří?
Podle byznysmena umí systém srazit náklady klientů až o desetinu a vydělá jim až pětinu navíc.
„Ty klíčové produkty jsou následující: Zaprvé ušetření nákladů až o deset procent, zadruhé zvýšení příjmů až o 20 procent, pomáháme jim, aby lépe nacházely své zákazníky, aby se vyhnuly prázdným kilometrům, protože spousty kamionů po silnicích jezdí prázdných.“
Za klíčový přínos svého produktu považuje Vohánka snížení dopadů „špinavé“ kamionové dopravy na životní prostředí. „My jsme se zavázali, že do roku 2030 pomůžeme snížit zákazníkům intenzitu karbonu na přepravenou tunu o 20 procent. Několik procent už jsme dosáhli. U firem listovaných na britské burze to nejsou jenom nějaké povídačky, jsme hnáni k odpovědnosti investory.“
Na londýnské burze se firmě nicméně moc nedaří. Aktuálně se její akcie obchoduje za 85 pencí, hluboko pod upisovací cenou. A to přesto, že už několik let v řadě Eurowag ekonomicky roste. A výjimkou nebyl ani loňský rok.
Loni tržby skočily o třetinu
„Když se podíváme na tržby za loňský rok, tak podle předběžných čísel se očekávaly na úrovni 256 milionů eur, tedy meziroční nárůst o 34 procent. Hrubá marže jde do miliard eur čili desítek miliard korun,“ přibližuje Vohánka předběžné výsledky za rok 2023.
V roce 2022 utržila firma 190,9 milionu eur čistého s čistým ziskem 41,6 milionu eur. A rok předtím činily čisté tržby 153,1 milionu eur a čistý zisk 9,7 milionu eur.
Hodnoty vyskočily i díky tomu, že Eurowag skupuje svou konkurenci. V poslední době pohltil hned dvě firmy. Polské Inelo koupil v roce 2022 v přepočtu za 7,5 miliardy korun. Už předtím spolkl maďarský WebEye Telematics, za který zaplatil necelou miliardu.
Propouštění je zdravé. Teď si firmy musejí důvody vymýšlet
Martin Vohánka je zakladatelem iniciativy Druhá transformace, která se pokouší podnítit přeměnu Česka na ekonomiku s vyšší přidanou hodnotou. Totéž chce nový materiál ekonomů z Národní ekonomické rady vlády (NERV), který vládě nabídl 37 opatření, jak ekonomiku rozpohybovat.
Jedním z nápadů, který by mohl projít, je rozvolnění propouštění zaměstnanců. Podle Vohánky současná pravidla neodpovídají tomu, co se v realitě ve firmách děje.
„Lidé se propouštějí, to je zdravý proces, pokud jsou k tomu dobré důvody. V zákoně je psáno, že musí být stanoven nějaký důvod, ve skutečnosti si pak firmy důvody vymýšlejí. Funguje to i na státních úřadech a to je ten největší paradox. Ruší se pozice, přejmenovávají se, vymýšlí se jim trošičku jiný obsah, místo aby tam firmy mohly přivést někoho jiného.“
Jaké další kroky by Česku pomohly k lepšímu růstu? Poslechněte si celý rozhovor s Martinem Vohánkou nahoře ve videu.