Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Historie společnosti Karo Leather sahá až do 90. let, kdy její zakladatel Pavel Klvaňa začal obchodovat s kůžemi určenými pro nábytkářský průmysl. Zásadní změna přišla v roce 2015, kdy se firma rozhodla přejít od obchodování k vlastní výrobě. Tento krok proměnil Karo v komplexní výrobní a obchodní skupinu a stal se odrazovým můstkem pro další růst.
Prvním velkým milníkem bylo otevření závodu v Boršově u Jihlavy, kde firma zahájila vlastní produkci. V roce 2023 pak firma otevřela svůj druhý závod v Brtnici na Jihlavsku. Moderní výrobní areál, který vznikl na místě bývalého kožedělného družstva Snaha Brtnice, se rozkládá na ploše přes 6000 m². Zpracováním kůže se zabývá také například italská skupina Mastrotto, v Česku pak například firmy Vasky či Prabos.
Díky využití nejnovějších technologií zde Karo zpracovává kůže v ranějších fázích výroby, což zvyšuje efektivitu a zároveň rozšiřuje nabídku produktů pro širší okruh zákazníků.
Redakce SZ Byznys měla možnost navštívit oba výrobní závody. Díky tomu jsme mohli nahlédnout do celého procesu zpracování kůží, od prvotního třídění a štípání až po finální barvení a dokončovací práce. Moderní technologie a důraz na efektivitu výroby byly patrné na každém kroku, stejně jako inovativní přístup ke zpracování surovin.
„Díky novému zázemí jsme schopni zpracovávat kůže ve větším rozsahu než dříve, kdy jsme často nakupovali již částečně zpracované polotovary z koželužen. Tím zvyšujeme efektivitu výroby a zároveň rozšiřujeme nabídku produktů. Kromě tradičních odběratelů z nábytkářského průmyslu nyní dodáváme část naší produkce i výrobcům obuvi,“ nastínil při procházce závodem v Brtnici provozní ředitel skupiny Libor Gulykáš.
Přechod na hlavní trh a nové výzvy
Karo Leather za poslední roky zaznamenalo výrazný růst. Od vstupu na trh Start pražské burzy v roce 2019 vzrostla hodnota akcií z původních 40 na současných 142 korun, což znamená nárůst o více než 250 procent.
Prostřednictvím několika úspěšných kol úpisu akcií získala firma více než 274 milionů korun, které společně s dotacemi ve výši 140 milionů korun a dalším dluhovým financováním umožnily financovat strategické investice. Klíčovou z nich byla výstavba moderní barvírny kůží v Brtnici. Tento nový závod zvýší výrobní kapacitu společnosti z jednoho milionu na více než 1,7 milionu m² kůží ročně a také má přispět k výraznému nárůstu provozní ziskovosti.
Letos společnost očekává tržby kolem 260 milionů korun a EBITDA přibližně 100 milionů korun. V roce 2025 plánuje zvýšení EBITDA na 130 milionů korun, přičemž cílem je dosáhnout do konce roku 2028 EBITDA až 270 milionů korun díky rozšířené výrobní kapacitě.
Přechod na hlavní trh pražské burzy je další logický krok ve strategii společnosti.
„Naše dlouhodobá strategie směřuje k tomu, aby naše akcie byly lépe obchodovatelné a likvidní, což je důležité zejména pro naše institucionální investory. Jde o přirozený proces, jak firma zraje, a my chceme, aby tento růst byl patrný i na vývoji našich akcií, přičemž cílem je přejít na hlavní trh Prime,“ vysvětluje pro SZ Byznys finanční ředitel Jakub Hemerka.
Podle něj firma původně plánovala přechod na hlavní trh až na rok 2026, ale díky akceleraci strategických plánů se tento cíl možná naplní už v příštím roce. „Přesné datum zatím stanoveno není, ale budeme o tom intenzivně jednat v prvním čtvrtletí roku 2025,“ dodal Hemerka.
Součástí přechodu na hlavní trh bude zavedení mezinárodních účetních standardů IFRS, které zvýší transparentnost finančních výkazů společnosti. Karo rovněž začne zveřejňovat pravidelné čtvrtletní reporty. Tyto kroky mají za cíl zlepšit informovanost nejen institucionálních investorů, ale i drobných retailových akcionářů.
Zájem investorů
K růstu společnosti se vyjádřil také František Bostl, jehož finanční skupina Starteepo pomohla zpracovateli kůží před pěti lety vstoupit na burzu.
„Je třeba zmínit, že Karo je v současnosti nejobchodovanější akcií na trhu Start, a to dokonce obchodovanější než některé společnosti, které již přešly na hlavní trh, například Gevorkyan. Od roku 2019 jsme zaznamenali výrazný růst – z tržní kapitalizace 120 milionů korun nyní po probíhajícím úpisu na jednu miliardu korun. Objem obchodů se zvýšil z jednotek milionů korun ročně na pozici desáté nejobchodovanější akcie na burze,“ říká pro SZ Byznys.
Bostl také zdůraznil, že Karo zintenzivňuje komunikaci s investory. „Začali jsme spolupracovat s profesionální komunikační agenturou, chceme lépe představit příběh Karo a oslovit širší publikum. Cílem je výrazně zvýšit povědomí o naší společnosti a přilákat další investory,“ dodal.
Většinový 79procentní akciový podíl ve skupině drží tři největší akcionáři: zakladatel a generální ředitel Pavel Klvaňa, finanční ředitel Jakub Hemerka a investiční fond CZEGG VENTURES z finanční skupiny STARTEEPO. Dalších 21 procent akcií připadá na drobné investory, podílové a penzijní fondy.
Valná hromada skupiny projedná 16. prosince zvýšení základního kapitálu a vydání 1,9 milionu nových akcií. Cílem úpisu bude podle vyjádření společnosti splacení nebankovních závazků za 285 milionů korun, což jí mimo jiné pomůže snížit finanční náklady na dluh a zlepšit cash flow.