Hlavní obsah

Korejský zázrak na severu Čech stojí. Stávka mu kazí pověst

Foto: Profimedia.cz

Stávka v továrně korejské firmy Nexen Tire v průmyslové zóně Triangle na Žatecku.

Stávka ve výrobě pneumatik Nexen Tire může zkomplikovat nábory stovek zaměstnanců. Trh je stále přebraný.

Článek

Stávka stovek zaměstnanců druhým dnem otřásá výrobou pneumatik v rozsáhlém závodě jihokorejské Nexen Tire u Žatce. Otevřel v roce 2019 i díky štědré podpoře státu.

„Jediné, co nám působí obavy, je, že je v Česku poměrně nízká nezaměstnanost, což nám může dělat problémy ve snaze získat ty nejlepší pracovníky,“ uvedl při otevření výkonný ředitel jihokorejské společnosti Travis Kang.

Pár let předtím, v době, kdy se v žatecké průmyslové zóně Triangle poprvé koplo do země, se vedle něj s růžovou lopatou blýskli tehdejší premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nebo prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

Jediná evropská fabrika na pneumatiky jihokorejské firmy stále shání pracovníky. Podle odborů potřebuje kvůli nové výrobní lince a navýšení kapacity sehnat asi pět set lidí. V 65hektarové obří zóně, kde funguje i vývojové centrum, má pracovat zhruba 1500 lidí.

Současná stávka jihokorejskému zaměstnavateli moc na atraktivitě nepřidává. Síla odborů ukazuje, že výrobu dokáže paralyzovat pár stovek „neposlušných“ zaměstnanců. A ukáznit je, například pomocí soudního rozhodnutí o nezákonnosti stávky, se Korejcům nedaří.

Vedení nejedná, tvrdí odbory

„Za tři roky, které továrna stojí, vedení v podstatě nejedná s odbory. Mzdy navyšovali jen někomu a řádově pouze o jedno až tři procenta,“ říká Roman Ďurčo, předseda Odborového svazu KOVO z nejsilnější odborové organizace v zemi ČMKOS.

Odbory teď požadují navýšení mezd o 8,3 procenta, firma má však jiné představy a najít průsečík se podle Ďurča nedaří. V továrně tak od pondělka stávkují stovky zaměstnanců, kteří přijdou do práce, stojí u strojů, ale odmítají pracovat. Podle odboráře však korejské vedení za tři roky, co továrna stojí, s odbory nesedlo ke stolu.

Informace o situaci zaměstnanců vyznívají protichůdně. Nově přijatý pracovník na pozici operátor výroby si ve výpovědi pro agenturu ČTK pochvaloval nástupní mzdu 30 tisíc korun hrubého. Jenomže podle šéfa odborů KOVO to nevypovídá o skutečné situaci ve firmě.

„Do doby, než jsme začali stávkovat, byla nástupní mzda na tuto pozici 22 700 korun. S navyšováním u nováčků začali, teprve když začala stávka,“ říká. Reakci společnosti Nexen Tire redakce SZ Byznys shání.

Odbory hovoří obecně o špatných vztazích s vedením jihokorejských společností v Česku kvůli velmi odlišné pracovní mentalitě. „Máme problémy s vyjednáváním i v Hyundai a dalších jihokorejských firmách, kde je špatná pracovní atmosféra. Vyjednávání je tristní a měli by si uvědomit, že jsou v Evropě,“ říká Ďurčo.

Tak či tak, není to dobrá reklama pro firmu, která ještě nenajela na plnou kapacitu (11 milionů vyrobených pneumatik ročně) a vyškrabuje z přebraného pracovního trhu.

Třetí největší investice

Otevření továrny Nexen Tire v roce 2019 bylo událostí desetiletí. Psalo se o něm převážně v superlativech. Objevovaly se zprávy, že nejde o montovnu, zmiňoval se ekonomický přínos pro region severních Čech nebo benefit nové práce pro až 1500 lidí. Na tématu se zviditelnil také exministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Výstavba a provoz Nexen Tire se těšila štědrým podporám státu. Z investované částky zhruba 22 miliard korun kryly přibližně 3,8 miliardy Kč investiční pobídky.

Ale to nebylo všechno. Firma získala slevu na dani z příjmů právnických osob ve výši dvě miliardy korun a také 300 milionů korun na vytvoření pracovních míst (200 tisíc korun na každé pracovní místo a příspěvek na školení zaměstnanců).

Z pohledu CzechInvestu šlo o vůbec třetí největší zahraniční investici v Česku. Větší investiční pobídky získal nošovický závod Hyundai, v tehdejších cenách pět miliard korun. Miliardy korun získala také kolínská TPCA.

Závod u Žatce má pro jihokorejskou společnost strategickou roli. Zásobuje nejen český trh, ale také řadu automobilek, jejich subdodavatelů nebo zprostředkovaně dealerství a servisů v mnoha evropských zemích včetně Německa či Francie. Patří mezi nejmodernější továrny na pneumatiky na světě.

Doporučované