Hlavní obsah

Den úplně jinak. Jak AI ovlivní šéfy od rána až do večera

Foto: Vojtěch Kupka, Midjourney, AI vizualizace

Ilustrační foto.

Podle průzkumu od společnosti IBM se 72 procent nejlepších generálních ředitelů firem ze třiceti zemí domnívá, že konkurenceschopnost jejich firem závisí na tom, kdo má přístup k nejpokročilejším nástrojům umělé inteligence.

Článek

Plánování schůzek, analýza chování zákazníků, tvorba obsahu na sociální sítě, virtuální klony zaměstnanců. Do všech těchto odvětví promlouvá umělá inteligence a proměňuje pohled podnikatelů na efektivní fungování jejich byznysu.

„To, čemu říkáme AI, zásadně změnilo způsob, jakým šéfové řídí své organizace. Pracují s daty v rozsahu a citlivosti, které jsme dříve neviděli. Získávání poznatků a hodnot z informací, které byly dříve příliš rozptýlené nebo složité na to, aby je bylo možné využít, se stalo ústředním bodem jejich rozhodování,“ říká pro SZ Byznys šéf týmu vývojářů AI v nadnárodní IT společnosti IBM Tanmay Bakshi.

„Nové technologie vyžadují, aby generální ředitelé změnili způsob práce svých týmů. Řešení založená na umělé inteligenci zefektivňují rutinní úkoly a pomáhají řídit rozsáhlé procesy. Lidskou pracovní sílu lze přeorientovat na strategičtější a vysoce účinné činnosti. Tento přechod není automatický, vyžaduje promyšlené vedení,“ zdůraznil.

Studie ukazují, že šéfové společností z různých koutů světa vidí v AI příležitost k transformaci obchodní strategie a budování konkurenční výhody. Přes 80 procent z nich například zvýší v roce 2025 výdaje na technologie umělé inteligence, ukazuje studie od ServiceNow a Oxford Economics mezi 4 470 vedoucími představiteli podniků z různých světových zemí.

Data reportu C-suite Study, kterou dělala společnost IBM, ukazují, že 59 procent respondentů z řad generálních ředitelů a 72 procent nejlépe hodnocených generálních ředitelů souhlasí s tvrzením, podle nějž jejich konkurenční výhoda závisí na tom, kdo má přístup k nejpokročilejším technologiím generativní umělé inteligence.

Podle průzkumu od poradenské společnosti Deloitte mění revoluce ve světě umělé inteligence přístup také britských podnikatelů ke svému byznysu. Necelé tři čtvrtiny vedoucích pracovníků firem ve Velké Británii očekávají, že generativní AI do tří let změní fungování jejich organizace.

Technologický rozvoj v tomto ohledu proniká do každodenního fungování i českých byznysmenů. Podle zakladatele a generálního ředitele IT společnosti Y Soft Václava Muchny je umělá inteligence dobrý sluha, ale zlý pán.

„AI používáme ve firmě například pro automatizované testování pomocí počítačového vidění nebo při tvorbě reklamních kampaní. První pozice, které naši firmu opustily kvůli umělé inteligenci, byly lokalizační. Jinými slovy překládaly náš software do mnoha jazyků. Strojové učení využíváme i v programování. Musíme si uvědomit, že AI je jako oheň: dobrý sluha, ale zlý pán. Setkáváme se totiž i s jeho zneužitím, například u sofistikovaných phishingových emailů,“ říká Muchna pro SZ Byznys.

Vysokoškolský pedagog z ČVUT a podnikatel Pavel Kordík, jehož společnost Recombee firmám z 27 zemí doporučuje obsah na míru na základě analýzy dat, pro SZ Byznys říká, že už ve svých profesních úlohách těžko hledá úkoly, ve kterých umělou inteligenci nepoužívá.

„Pro mě je práce s umělou inteligencí v byznysu i přípravě na hodiny každodenní činností. Využívám například Claude.ai při programování interaktivních příkladů do přednášek nebo generování harmonogramů. To by mi dříve zabralo spoustu času, ale teď je to hotové během chvíle. Také různé reporty a žádosti díky generativní AI zvládnu mnohem rychleji. Snažím se AI využívat všude, kde to dává smysl, včetně kreativních činností, jako jsou vědecké články a edukativní obsah. Dokonce se s ní občas radím ohledně strategických rozhodnutí. Ve výsledku už těžko hledám úkoly, při kterých AI vůbec nepoužívám,“ zhodnocuje Kordík.

Podle výše zmíněného průzkumu IBM 43 procent dotazovaných generálních ředitelů také plánuje v roce 2024 „zvýšit tempo transformačních změn své organizace“.

Jak tyto transformační změny mohou vypadat? Redakce SZ Byznys popsala den Jany Svobodové, ředitelky fiktivní společnosti Online Obchod ve světě rozšiřující se umělé inteligence.

Den byznysmenky ve světě AI

Foto: AI vizualizace

Na recepci firmy Online Obchod uvítal ředitelku Janu Svobodovou z velké obrazovky digitální klon. Povahu, projev i přístup k práci naprogramovala společnost SenseTime z dat od živých předchůdců virtuálního recepčního. Ten pomocí obrazovky, kamery, mikrofonu a reproduktorů komunikuje s příchozími na recepci Online Obchod. Digitální člověk je tedy 3D modelem s vlastnostmi a vzhledem podobným skutečným lidem.

Foto: AI vizualizace

První schůzku měla ředitelka společně se šéfy oddělení společnosti, kteří jí prezentovali naplnění cílů a výsledky z minulého čtvrtletí. Dříve zápisky z těchto schůzek zajišťoval asistent paní Svobodové. Později však jeho služby nahradila umělá inteligence Fireflies.ai přepisující promluvy z firemní porady jednotlivých šéfů oddělení do poznámek. Ta informace společně se zápisem rovnou organizovala a ukládala do digitálního uložiště, do nějž měli všichni šéfové přístup.

Foto: AI vizualizace

V harmonogramu Svobodové následovala schůzka s oddělením zákaznického servisu. Šéf úseku s ředitelkou rozebíral, jak se uchytilo v jeho oddělení částečné nahrazení zaměstnanců vyřizujících požadavky zákazníků komunikačními roboty neboli chatboty. Virtuální asistenti postavení na AI ve firmě odpovídají na dotazy zákazníků. Zaměstnancům zákaznické podpory pomohla umělá inteligence urychlit řešení zákaznických problémů a snížila pracovní zátěž oddělení.

Foto: AI vizualizace

V poledne vyrazila Svobodová na oběd s šéfem oddělení lidských zdrojů. Firma chce v následujících měsících rozšířit marketingové oddělení a potřebuje najmout nové zaměstnance na pozice grafika a manažera sociálních sítí. Do výběrových řízení se přihlásilo dohromady deset uchazečů a společnost Online Obchod použila AI systém od Zoho Recruit k analýze životopisů, hodnocení kandidátů a plánování pohovorů.

Foto: AI vizualizace

Poslední schůzka Jany Novákové toho dne proběhla s finančním ředitelem společnosti. Ten na základě nástroje umělé inteligence Einstein 1 představil obchodní model, na nějž by se společnost Online Obchod měla v následujícím kvartálu soustředit. Zmíněný AI nástroj oddělení využilo pro analýzu zákaznických dat. Následně z nich sestavilo predikce chování zákazníků v následujícím čtvrtletí a navrhlo strategii vycházející z dosavadních dat firmy, díky níž společnost dokáže zefektivnit prodeje svých produktů a automatizovat pracovní postupy.

Foto: AI vizualizace

Online Obchod plánuje zaměstnancům od příštího roku nabídnout také možnost studovat na interní univerzitě. Ta bude skrze AI automaticky identifikovat vzdělávací příležitosti pro lidi z firmy a přiřazovat možnosti školení a vzdělávání v dovednostech, které podnik potřebuje zajistit. Vzhledem k tomu, v kolika segmentech firmy pomáhá AI oddělením společnosti, pokládá Jana Svobodová za nezbytné mezi manažery rozšiřovat nové znalosti nejen prostřednictvím umělé inteligence, ale také o ní.

Foto: AI vizualizace

Poslední hodinu pracovního dne brainstormovala své nápady na další rozvoj společnosti s generativním modelem GPT-4 od společnosti OpenAI. Jazykový model reagoval na její podněty a v případě, že Svobodová vyslala vlastní dotaz, hledala umělá inteligence v internetové databázi nejvhodnější odpověď na položenou otázku.

Foto: AI vizualizace

Cestou z kanceláře Jana Svobodová prošla svůj harmonogram na další den. AI aplikace zesynchronizovala její zítřejší schůzky s diářem ředitelky tak, aby se nekřížily. Na recepci pozdravila ředitelka firmy Online Obchod virtuálního recepčího a vyrazila domů.

Doporučované