Článek
Vinaři budou mít od příštího roku hubenější Vánoce. Naopak letos mohou mít někteří z nich rekordní prodeje. Zřejmě naposledy totiž bude možné, aby si u nich firmy objednaly vína pro reklamní účely, kterými si pak mohou snížit daňový základ.
Výjimku z daně z příjmu chce pětikoalice zrušit v rámci ozdravného balíčku. U žádného jiného alkoholu tato výhoda ve formě daňového odpočtu dnes není.
Krok vítají výrobci pálenek. „Je to napravení křivdy. Nedává smysl daňově uznávat alkohol, který se z velké části dováží ze zahraničí,“ reagoval tajemník Unie destilatérů Jakub Gottwald. Obává se však přílepků, které mohou vládní plány zkřížit.
Víno je dnes jedním z nejčastějších firemních darů. Až po stovkách je objednávají společnosti ze všech oborů (často reklamní agentury, banky, IT firmy, zemědělci, stavební firmy), aby na Vánoce potěšily své důležité obchodní partnery.
Daňová výjimka posílila symbiózu vinařů a firem, která se budovala roky. Zatímco vinaři těží z vyššího odbytu své produkce, firmy díky ní získaly možnost si levněji pořídit dárky. Do nákladů pro daň z příjmů mohou započítat tichá vína nakoupená pro propagační účely do hodnoty 500 Kč bez DPH za kus. Odečíst si mohou i DPH.
Až stovky vín na dárky
Vinaři se obávají, že o část korporátních objednávek od příštího roku přijdou, protože firmy budou objednávat méně.
„Zvláště pro menší vinaře to bylo vždycky zásadní. Důležitost této kategorie ještě narostla díky postcovidové transformaci trhu,“ říká vinař Josef Valihrach mladší. „Obecně jde o zhruba 30 až 40 procent tržeb a někteří kolegové mi říkali, že u nich šlo v posledním roce o ještě zásadně vyšší čísla,“ uvedl. „Někteří vinaři budou brečet, že zaniknou, ale já nejsem pro stávkování, “ dodal oceněný vinař.
Podle něj tyto nákupy jemu i kolegům umožnily přečkat slabé lednové a únorové měsíce, kdy je celý sektor v útlumu a nemohou se pořádat ani žádné venkovní akce.
Jsou firmy, které na Vánoce objednávaly stovky lahví. Určitě jejich zájem klesne.
Některá vinařství dodávají firmám před Vánocemi až 70 procent své produkce. Pro vinaře je korporátní sektor důležitý i proto, že se jen obtížně dostávají do nabídky obchodních řetězců, kde je válcují levná vína z dovozu.
„Úspěšné firmy se rády pojí s úspěšnými vinařstvími rodinného charakteru a jejich vína dávají jako dárky. Pokud nebude možné si darované víno započítat do nákladů, ubude tady 30 procent trhu,“ obává se Jiří Maděřič z Vinařství Maděřič.
„Jsou firmy, které na Vánoce objednávaly stovky lahví. Určitě jejich zájem klesne,“ hodnotí dopad změny Martin Škrobák z Vinařství Škrobák. Pokles očekává také Valihrach.
V poslední době se hodně mluvilo o rušení výjimky na nulovou spotřební daň pro vinaře. Inkaso této daně, která se u ostatního alkoholu odvádí, by do rozpočtu přineslo čtyři až pět miliard korun. Výjimku se však vinařům nakonec podařilo uhájit.
Lihoviny výrazně podraží
Kritizovali to někteří ekonomové a také Svaz obchodu a cestovního ruchu. Jeho prezident Tomáš Prouza označil za absurditu, že se na jedné straně nealkoholické nápoje včetně kojenecké vody nově zdaní vyšší sazbou DPH a na druhé straně přežije nulová spotřební daň na tichá vína. Není to přesné, protože u vína se dnes odvádí daň z přidané hodnoty ve výši 21 procent. Vinaři budou také možná pokráceni na zemědělských dotacích.
Zvýhodnění vína vadí i výrobcům tvrdého alkoholu, u něhož se v průběhu čtyř let zvýší spotřební daň o více než 27 procent. „Z lahve slivovice se dnes odvede spotřební daň 80 korun, po čtyřech letech to bude přes sto korun,“ přiblížil Gottwald. Myslí si, že proto ještě více pokvete černý trh s pálenkami, který je podle něj už dnes větší než oficiální trh.
Spolu se zdaněním čepovaného piva vyšší sazbou DPH mají úpravy daní u alkoholu přinést do státního rozpočtu 2,5 miliardy korun.