Článek
Ačkoliv umělá inteligence nemá smysly, aby mohla cítit vůni nebo chuť, přesto pomáhá lidem vybrat to nejlepší víno. Několik lidí využilo schopnosti umělé inteligence, aby po světě pomáhali lidem jednoduše vybrat pro ně chuťově perfektní víno.
Americká aplikace Sippd vznikla díky nápadu Blake Hersheyho. Inspirovala ho jeho manželka, když odjela na víkend s přáteli. Neustále mu během pobytu psala o rady, aby si vybrala to dobré víno.
Díky tomu si uvědomil, že pro lidi musí existovat jednodušší způsob, jak si vybrat láhev, která by jim chutnala, ať už v restauraci, supermarketu, nebo vinotéce. „Přes veškerý pokrok v technologii mi proces listování velkými vinnými lístky plnými obskurního vinařského žargonu, dokud to nevzdáte a požádáte obsluhu o doporučení, připadal zastaralý,“ říká Hershey.
Ve Spojených státech se tak nápad stal skutečností v roce 2021, kdy vznikla aplikace Sippd. Je založena na modelu umělé inteligence, což nyní není takovým překvapením, ale před dvěma lety to znělo mnohem exotičtěji. Noví uživatelé začínají vyplněním online kvízu o víně. Aplikace analyzuje jejich preference vína – jako jsou barva, tělo, kyselost, chuť, sladkost a cena.
„Začátečníci jsou běžně zahlceni množstvím možností, které mají při nákupu vína. Často nemají ponětí, kde začít poznávat své preference ohledně určitých chutí a vlastností,“ vysvětluje Hershey. Proto s týmem vytvořili jednoduchý kvíz, který jim následně pomůže vybrat to perfektní víno.
Software umělé inteligence pak vygeneruje tisíce osobních doporučení ohledně vína, která nazývá „shodami chutí“. Ty jsou hodnoceny v procentech, skóre 100 % má být ideální.
Poté můžete začít skenovat vinné lístky nebo etikety fotoaparátem svého mobilního telefonu a Sippd vám u každé láhve poskytne vaše skóre podle chuti. Aplikace si zapamatovává vaše hodnocení a tím se učí. Cílem je, aby byla doporučení stále přesnější.
Aplikace Sippd je zatím dostupná pouze ve Spojených státech. Má nyní už 100 tisíc uživatelů a lze ji používat zdarma.
Skandinávie předběhla Ameriku
V Norsku spustil technologický podnikatel Alexander Benz v roce 2020 první verzi své aplikace pro doporučení vína FinpåVin s umělou inteligencí. V současné době funguje pouze s víny na prodej v norských státních prodejnách alkoholu. Nicméně Benz vidí možnost expanze do zámoří. Jeho aplikace funguje na velice podobném principu jako Sippd.
„Vyvíjím také sociální síť, kde se víno dostává do centra pozornosti. S pomocí umělé inteligence bude mít každé víno přiřazený obsah sociálních médií, jako jsou obrázky a textové aktualizace. Uživatelé mohou dokonce chatovat s vínem, aby se o něm dozvěděli více – jako nyní lze chatovat s ChatGPT,“ popisuje Benz.
Ne všichni jsou z nápadu nadšení
Odborníci však mají z podobných aplikací spíše smíšené pocity. „Celkově si myslím, že mohou být opravdu dobré, pokud se používají správně,“ říká John Downes, který je takzvaným mistrem vína, držitelem nejvyšší kvalifikace ve vinařském průmyslu. Podle něj mají velký potenciál pomáhat lidem porozumět vínu velice snadnou cestou.
Recenzent vín Jamie Goode je však mnohem kritičtější. Říká, že aplikace pro výběr „toho správného vína“ často slibují víc, než dokážou splnit.
„Problém při snaze přiřadit vína spotřebitelům je v tom, jak rozložíte víno na jednotlivé části chuti. Jak pak pochopíte jejich povahu a kvalitu smysluplným způsobem,“ zdůrazňuje Goode.
Také se dál ptá, jak může aplikace vědět o desítkách tisíc různých vín vyrobených každý rok. „Chcete-li najít zajímavější láhev k pití, přejděte do skutečně dobrého nezávislého obchodu nebo webové stránky, kde najdete pečlivě vybraný sortiment vín,“ doporučuje recenzent.
Sandra Wachtherová, profesorka Oxfordské univerzity se specializací na právní a etické dopady umělé inteligence, míní, že zrovna výběr vína by měl zůstat „offline“. „Pokud jde o vůně a chutě, jídlo nebo pití, možná bychom si to měli spíš užít než se řídit doporučeními z aplikace,“ myslí si.