Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Tuzemská Škoda přitom odbyt zvýšila, uvedla skupina Volkswagen ve svém pátečním sdělení. Ratingová agentura Moody's krátce nato oznámila, že automobilce zhoršila výhled ratingu. Slabé už přitom bylo i druhé čtvrtletí, kdy pokles prodeje všech koncernových značek skupiny činil 3,8 procenta. V období od července do září se nedařilo především značce Audi a s problémy se Volkswagen potýkal i na čínském trhu.
Odbyt značky Audi se propadl o 16 procent. Kmenová značka Volkswagen dodala zákazníkům o 6,6 procenta méně vozů a divize Volkswagenu zaměřená na užitkové vozy utrpěla pokles odbytu o 11,8 procenta. Také u luxusních vozů Porsche, kterým se často vede i v čase, kdy se jiným značkám nedaří, odbyt klesl o sedm procent méně.
Nárůst odbytu zaznamenala Škoda, která celosvětově dodala na prodejní místa o šest procent více aut, dále výrobce luxusních aut Lamborghini a pak dceřiná společnost Traton, která se zabývá výrobou nákladních automobilů.
Klesající odbytová čísla už dříve vykázaly také značky jiných německých automobilek BMW a Mercedes. I ony doplácejí na slabší odbyt v Číně.
Agentura Moody's zhoršila výhled hodnocení úvěrové spolehlivosti Volkswagenu ze stabilního na negativní. Zdůvodnila to zhoršujícími se provozními výsledky automobilky a očekáváním, že bude obtížné situaci zlepšit. Připomněla slabý trh v Číně a v západní Evropě, rostoucí cenové tlaky, hrozící pokuty za emise CO2 v Evropské unii a také dodatečné náklady na restrukturalizaci.
Odbyt Volkswagenu v Číně se ve třetím čtvrtletí snížil o 15 procent. Kromě čínského trhu, který je pro automobily největší na světě, se ale nedařilo ani v ostatních asijských zemích, kde Volkswagen za uplynulé čtvrtletí dodal o 23,4 procenta méně vozů. V západní Evropě se odbyt snížil o sedm procent a tento pokles nedokázal vykompenzovat ani růst v Americe, Africe a na Blízkém východě.
Další pokles odbytu zaznamenaly také elektromobily. Ve třetím čtvrtletí dodal koncern Volkswagen celosvětově 189 400 elektrických aut, což je o 9,8 procenta méně než ve stejném období loni. Objem nevyřízených objednávek na elektromobily v západní Evropě zůstal beze změny přibližně na úrovni 170 000 vozů.
Skupina už na konci září snížila odhad odbytu na celý rok. Místo nárůstu až o tři procenta proti loňské hodnotě 9,2 milionu vozů nyní Volkswagen očekává odbyt pouze kolem devíti milionů vozů.