Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nápojářská skupina Kofola zažila v loňském roce výrazný růst. Její tržby se meziročně zvýšily o 30,1 procenta na 11,31 miliardy korun, zatímco provozní zisk před odpisy (EBITDA) vzrostl o 49,6 procenta na rekordních 1,87 miliardy korun.
Podle předběžných hospodářských výsledků jde o historicky nejlepší výkon společnosti. Firma v tiskové zprávě uvedla, že úspěch potvrzuje sílu celé skupiny a jejích značek i schopnost pružně reagovat na měnící se tržní podmínky.
Největší část byznysu, tedy nápojářská divize v Česku a na Slovensku, zvýšila ve čtvrtém čtvrtletí tržby o šest procent oproti roku 2023.
„Tento výsledek reflektuje naši odolnost vůči nečekaným výzvám, včetně výpadků výroby, ke kterým došlo v důsledku povodní a které ovlivnily zejména dodávky v České republice. Navzdory těmto komplikacím se podařilo český trh udržet na úrovni loňského roku,“ komentuje výsledky generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku Daniel Buryš.
Na Slovensku tržby ve čtvrtém kvartálu vzrostly dokonce o 120 procent oproti předchozímu roku, a to částečně díky předzásobení zákazníků před zavedením nové cukrové daně. „Ke skvělým číslům zde přispěly všechny formáty, především však značky Kofola, Rajec a Vinea,“ dodává Buryš.
Významné investice
V roce 2025 plánuje Kofola významné investice do rozvoje svého podnikání a zároveň bude řešit dopady slovenské cukrové daně i připravované zálohování PET lahví a plechovek v Česku.
„Management skupiny odhaduje, že letošní hrubý provozní zisk EBITDA dosáhne 1,9 až dvou miliard korun při přibližně tříprocentním růstu tržeb,“ nastínil finanční ředitel Kofoly Martin Pisklák, podle nějž rok 2025 bude rokem velkých investic.
„Chceme posílit efektivitu našich výrobních závodů, logistických cest a komerčních příležitostí. Proto očekáváme investice do rozvoje ve výši 60 procent celoroční EBITDA. Celkovou zadluženost skupiny ale udržíme na současném 2,1násobku EBITDA,“ doplňuje Pisklák.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 14 výrobních závodů na pěti evropských trzích. Zaměstnává téměř 2900 lidí.
Akcie Kofoly, s nimiž se obchoduje na pražské burze, v posledním půlroce výrazně posílily. Jejich hodnota vzrostla o 49 procent na aktuálních 455 korun za kus, což odráží důvěru investorů ve strategii společnosti.