Článek
Dodavatelé poslední instance (DPI), kteří převzali klienty končících obchodníků s energiemi, se potýkají s neplatiči záloh, ať už z řad těch, kteří už si našli náhradního dodavatele, nebo těch, kteří ve speciálním režimu stále jsou. Jejich počet vyčíslují dodavatelé na desetitisíce, ať už jde o zákazníky kontaktní, kteří zkrátka zaplatit nechtějí nebo nemohou, nebo o odběratele, kteří se společnostem od podzimu stále neozvali. U obchodníků mají dluhy celkem v řádu milionů korun, které budou dodavatelé vymáhat.
Dodavatelem poslední instance (DPI) je subjekt na trhu s elektřinou, který má povinnost dodávat elektřinu těm odběratelům, jejichž dodavatel například zkrachoval. To se právě stalo loni v případě Bohemia Energy a dalších menších společností.
Velmi pravděpodobně naplno rozjedeme odpojování od elektřiny u neplatičů na počátku března.
Pražská energetika v režimu DPI eviduje jednotky tisíc neplatičů záloh, se kterými se snaží situaci řešit. „Dosud jsme nepřistoupili k odpojování od elektřiny, ale už se chystáme k tomuto razantnímu řešení přistoupit,“ říká mluvčí PRE Petr Holubec.
Společnost zatím uvažuje o konkrétních podmínkách, které bude muset odběratel porušit, aby byl od dodávek odpojen. „Velmi pravděpodobně naplno rozjedeme odpojování od elektřiny u těchto neplatičů na počátku března,“ upřesnil Holubec.
Odběratel má právo setrvat v náhradním režimu šest měsíců. Pokud ale situace zneužívá a neplatí zálohy, dodavatel má právo ho od elektřiny nebo plynu odpojit. „Standardně k tomuto kroku přistupujeme dříve než téměř po čtyřech měsících, které nyní uplynou od vstupu zákazníků Bohemia Energy do režimu DPI, ale ohledem na složitou situaci jsme dosud dávali zákazníkům prostor ji řešit,“ vysvětluje mluvčí společnosti E.ON Energie Martina Slavíková.
V případě E.ON jde o stovky zákazníků, kterým odpojení reálně hrozí. „U části z nich pak nejspíš k odpojení velmi brzy i dojde,“ upozorňuje Slavíková.
Dodavatelé zatím ale dělají vše pro to, aby zákazníky odpojování ušetřili. „Klienty obvoláváme a kontaktujeme je i pomocí SMS, emailu nebo dopisu. Dokonce jsme už řadu konkrétních adres obešli, abychom zákazníky na toto upozornili a budeme v tom i nadále pokračovat,“ říká mluvčí společnosti ČEZ Roman Gazdík.
ČEZ aktuálně eviduje desetitisíce zákazníků, kteří neuhradili svou fakturu při odchodu z náhradního režimu. „Výše průměrné faktury při odchodu z DPI je u ČEZ na nejběžnějších sazbách cca 2 500 korun,“ dodává Gazdík. Zákazníci tak mohou dlužit více než 25 milionů korun.
„Také je několik tisíc zákazníků, kteří zůstávají v DPI a mají dvě neuhrazené zálohy po splatnosti. Všem, kteří problém řeší, dokážeme pomoct a snažíme se dohledat ty, kteří to neřeší,“ upozornil Gazdík. Společnost může problém řešit například zřízením splátkového kalendáře, který je bez úroků.
Nezaplacené zálohy u PRE se podle Holubce pohybují v milionech korun. „Musíme však objektivně říct, že se platební morálka zlepšuje, a například oproti počátku měsíce ledna je výrazně lepší a celkový dluh se snižuje,“ říká Holubec a předpokládá, že tento trend bude pokračovat.
Společnost Innogy neplatících odběratelů zatím registruje podstatně méně. „Nekontaktních zákazníků, kteří nijak nekomunikují, nezaplatili od konce října žádnou zálohu a nadále zůstávají v DPI, jsou nižší stovky,“ říká mluvčí Innogy Pavel Grochál.
Nyní znovu všechny kontaktujeme všemi dostupnými způsoby. Následně zvážíme další kroky včetně případného odpojení.
Cílem dodavatelů je počet nekontaktních zákazníků, a tedy i dlužníků minimalizovat. „V DPI nám celkově zůstává i nadále přes 6 000 zákazníků. Někteří svědomitě platí všechny zálohy, někteří zaplatili jednu nebo dvě a podobně,“ uvedl Grochál.
U Pražské plynárenské stále nereaguje a neplatí zálohy ještě 450 zákazníků v DPI. „Nyní znovu všechny kontaktujeme všemi dostupnými způsoby. Následně zvážíme další kroky včetně případného odpojení,“ říká mluvčí společnosti Miroslav Vránek. Odpojení je však až poslední varianta, jak se s neplatiči vypořádat.
Dodavatelé proto apelují na všechny odběratele, kteří se ještě neozvali, aby tak učinili. Pro většinu z nich končí šestiměsíční lhůta pro setrvání v náhradním režimu v polovině dubna.
Jelikož s obchodníky někteří zákazníci vůbec nekomunikují, mohou se firmy jen domnívat, co za jejich neaktivitou či neplacením záloh stojí. „Může jít o lidi, kteří vůbec netuší, že jim předchozí dodavatel přestal dodávat elektřinu a nevědí, co se děje,“ popisuje Holubec.
Je také možné, že si skupina klientů špatně vyložila zákonný postup o fungování režimu DPI. „Mají pocit, že elektřinu i úhradu za ni řeší stát. Někteří z těchto zákazníků argumentují tím, že s námi žádnou smlouvu neuzavřeli, a že tedy nic platit nemusí,“ vysvětluje Holubec. Podle něj došlo k nepochopení, že v případě DPI smlouvu s dodavatelem nahrazuje zákon.
ČEZ vidí v komunikaci s těmito zákazníky dokonce větší problém, než samotný fakt, že své závazky nesplácejí. „Typicky složitější situace jsou například pobyt zákazníka v zahraničí, nový nájemník, neoznačená nebo špatně označená schránka, zákazník špatně hovořící česky a podobně,“ popisuje Gazdík. Problém se objevuje i například v případě chat, chalup a dalších odběrných míst, kde se lidé často nezdržují.
Od podzimu v režimu DPI skončilo kvůli ukončení činnosti některých dodavatelů přes milion domácností. Šlo o klienty skupiny Bohemia Energy, firem Kolibřík energie, A-PLUS Energie, Ray Energy, Microenergy, Energie pro Tebe, Český Energetický Dodavatel, Františkovy energie, Lumius, Svinos a Czech Energy.