Článek
Sedmapadesátiletý Klaus Zellmer stojí v čele Škody od července 2022. Vedení společnosti s ním nyní uzavřelo novou smlouvu, která platí do poloviny roku 2028. Tento personální krok je významný i v rámci mateřského koncernu Volkswagen.
Na rozdíl od většiny dceřiných společností VW česká značka „boduje“ a dosáhla rekordního obratu 27,8 miliardy eur, přičemž provozní výsledek vzrostl o 30 procent na 2,3 miliardy eur. Škoda tak dosáhla zhruba osmiprocentní návratnosti tržeb, což je více než u prémiové dceřiné společnosti Volkswagenu Audi, připomínají německé noviny.
O Zellmerovi se opakovaně hovořilo jako o kandidátovi do představenstva Porsche. Naposledy deník Bild dokonce spekuloval, že by mohl v čele Porsche vystřídat generálního ředitele koncernu Olivera Blumeho.
Zellmera sám listu Handelsblatt uvedl, že má ve Škodě „skvělou práci“, a proto „rád prodloužil smlouvu“. Prodloužení smlouvy by mělo přinejmenším na čas ukončit diskuze o Zellmerovi jako potenciálním nástupci Blumeho, spekuluje deník.
Zellmer pracoval 23 let pro Porsche. Naposledy byl zodpovědný za severoamerické aktivity výrobce sportovních vozů, poté přešel do představenstva značky VW a nakonec převzal vedení Škody, připomíná Handelsblatt.
V loňském roce se evropský automotive včetně VW dostal do potíží, mladoboleslavská Škoda Auto však hlásí historické úspěchy, kdy kromě zisku vykázala rentabilitu tržeb ve výši 8,3 procenta. „Když to porovnám se západním světem, jsme nejlepší. Je to skvělé číslo, ale stále je prostor pro zlepšování. Na konci dekády cílíme na 10 procent,“ okomentoval čísla minulý týden sám Zellmer.
Zellmerovým cílem pro rok 2025 je udržení výnosu kolem osmi procent. Vzhledem k tomu, že EU poskytla výrobcům automobilů více času na splnění limitů CO2 pro vozový park, mělo by být dosažení tohoto cíle snazší.
Češi, podobně jako Audi, VW, Porsche či další značky, mají připravený program úspor. Škoda chce v příštích pěti letech ušetřit 5,6 miliardy eur na nákladech.
Aby toho automobilka dosáhla, snižuje také počet zaměstnanců, a to zejména v nepřímé oblasti, tedy v té části podniku, která se nachází mimo tradiční výrobu. V porovnání s rokem 2024 zde má být jen kvůli demografickému vývoji a fluktuaci zaměstnanců zrušeno přibližně 15 % všech pracovních míst.
Podobně jako ostatní značky koncernu VW i Škoda zkoumala, které modely se spalovacím motorem lze rozšířit a které ne vzhledem ke slábnoucí poptávce po elektromobilech. „Naše vozy A0 Fabia, Scala a Kamiq by se přestaly vyrábět v letech 2027 a 2028,“ říká Zellmer pro německý deník Handelsblatt. „Nyní jsme jejich životnost prodloužili do konce desetiletí.“ Oficiální datum ukončení výroby posledního spalovacího motoru Škoda zatím není známo.
I přes pomalejší tempo transformace chce Zellmer letos zdvojnásobit podíl elektromobilů z osmi a půl procenta. Pomoci by k tomu měl zejména nový kompaktní elektromobil Elroq, druhý plně elektrický model Škody. Po něm bude v roce 2026 následovat ještě menší Epiq za zhruba 25 000 eur a sedmimístný elektromobil. Škoda nedávno při prezentaci svých ročních čísel poskytla náhled na tento velký model.