Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Majitelé vstupenek na zrušený koncert Bruce Springsteena, který se měl konat v úterý 28. května v pražských Letňanech, mohou zahájit proces refundace od 3. června. Pořadatelská společnost Live Nation oznámila, že informace o vracení vstupného rozeslala prostřednictvím e-mailů a zveřejnila je také na sociálních sítích. A podobně postupovaly také ticketingové společnosti Ticketmaster a Ticketportal.
Zpěvák zrušil koncert kvůli problémům s hlasivkami. Podle jeho managementu lékaři dospěli na základě dalších vyšetření a konzultací k závěru, že Bruce Springsteen by neměl v následujících deseti dnech vystupovat, a kvůli této indispozici také zrušil koncerty v Marseille a Miláně.
Vedoucí marketingového oddělení Live Nation Ondřej Pojzl uvedl, že termín nového koncertu je stále v řešení. K finančním ztrátám se Pojzl vyjadřovat nechtěl, ale sdělil, že přípravy areálu a pódia finišovaly. „Všichni dodavatelé a spolupracovníci budou odměněni dle smluvních podmínek,“ dodal.
Vstupenky na koncert Bruce Springsteena v pražských Letňanech byly k dispozici prostřednictvím několika hlavních prodejních kanálů včetně Ticketmaster, Ticketportal a Live Nation.
Majitelé vstupenek mohou žádat své peníze zpět od 3. června. Zákazníci si mohou vybrat, zda si vstupenky nechají na nový termín, nebo je vrátí u prodejce. Pojzl řekl, že společnost očekává, že si většina lidí lístek nechá, takže žádostí o refundaci nečekají mnoho.
Co pokryje pojištění
Organizátoři velkých koncertů a kulturních akcí, jako jsou festivaly a živá vystoupení, obvykle uzavírají komplexní pojištění, aby se chránili proti široké škále rizik. Ta zahrnují špatné počasí, které by mohlo vést k odložení nebo zrušení akce, zrušení vystoupení umělce kvůli nemoci nebo jiným osobním důvodům a nehody nebo zranění, které by mohly postihnout účastníky nebo personál během akce.
Pojištění rovněž kryje právní odpovědnost spojenou se zabezpečením a prováděním akce a může zahrnovat ochranu proti náročným situacím, jako jsou pandemie a zdravotní krize, které mohou narušit nebo zrušit plánované události.
Kromě Live Nation existují další významné společnosti, které se podílejí na organizaci hudebních a kulturních akcí. AEG Presents je jedním z globálních lídrů v této oblasti, podobně jako C3 Presents, známý svými festivaly Lollapalooza a Austin City Limits.
Ticketmaster, přestože je primárně prodejcem vstupenek, se rovněž angažuje v organizaci událostí. Goldenvoice, organizátor festivalu Coachella, a evropská společnost Eventim, která se věnuje organizaci kulturních a sportovních akcí, jsou dalšími klíčovými hráči v tomto průmyslu. Tyto společnosti stejně jako Live Nation vyžadují komplexní pojištění kvůli rizikům spojeným s organizováním velkých akcí.
„Organizátoři si mohou pojistit svou odpovědnost za újmu na zdraví nebo majetku diváků, majetek použitý při akci, jako je zvuková aparatura a pódia, nebo vynaložené náklady a ušlý zisk při zrušení akce,“ uvedla tisková mluvčí pojišťovny Allianz Marie Petrovová.
Dodala, že pojistné se pohybuje od desítek tisíc do milionů korun v závislosti na velikosti akce a šíři pojistného krytí. Petrovová také uvedla, že ačkoliv pojištění není povinné, většina organizátorů má sjednáno pojištění odpovědnosti, zatímco pojištění zrušení akce se využívá jen u některých akcí.
Fanoušci zrušení koncertu chápou
Po oznámení zrušení koncertu většina fanoušku v diskuzích na sociálních sítích vyjádřila pochopení, ale i zklamání. Komentáře na platformách jako Twitter a Facebook ukazují, že fanoušci oceňují transparentní komunikaci ze strany organizátorů a doufají v brzké nové termíny koncertů.
Podle Pojzla většina zákazníků situaci chápe, čemuž možná pomohlo vyjádření samotného zpěváka na sociálních sítích. Ten fanoušky ujistil, že náhradní termíny za všechny zrušené koncerty budou.
Podobný případ zrušení koncertu se stal v roce 2017, kdy britská zpěvačka Adele musela zrušit své dva závěrečné koncerty v londýnském Wembley kvůli problémům s hlasivkami. Zrušení její tým oznámil dva dny před plánovanými vystoupeními. Fanoušci, kteří si zakoupili vstupenky, obdrželi informace o vracení peněz prostřednictvím e-mailů a na sociálních sítích. Refundace pak probíhaly přes prodejní kanály, kde si lidé vstupenky koupili.