Článek
Technologická společnost Apple se po více než dvaceti letech rozhodla ukončit výrobu kdysi revolučního iPodu. Jeho nejnovější verze, iPod Touch – která nebyla od roku 2019 aktualizována – bude v prodeji pouze do té doby, než se vyčerpají zásoby.
Apple uvedl iPod na trh v roce 2001 a šlo o první MP3 přehrávač, který uživatelům umožnil, aby si uložili tehdy neskutečných tisíc skladeb. Svou popularitu si kromě, na tehdejší poměry, velké kapacity získal i kompaktním vzhledem.
I přes poměrně vysokou prodejní cenu iPodu, která tehdy činila 399 dolarů, se Apple před dvaceti lety trefil do černého. Popularita přehrávače s každou další generací rostla, hranici jednoho milionu prodaných kusů iPod překonal už v červnu 2003.
Ve stejném roce Apple představil svoji placenou internetovou službu na stahování hudby iTunes, čímž ještě zvýšil popularitu iPodu. V roce 2011 měl Apple celosvětově sedmdesátiprocentní podíl na trhu MP3 přehrávačů a k dnešnímu dni se po celém světě prodalo více než 400 milionů iPodů, uvádí The Guardian.
Například Microsoft se v minulosti pokusil iPodu konkurovat a v roce 2006 představil vlastní přehrávač – Zune. Ten ale na trhu vydržel pouhých pět let. Kvůli rozvoji chytrých telefonů totiž samotný Microsoft v roce 2011 vyzval své zákazníky, aby raději přešli na Windows Phone.
V podobné situace je nyní i Apple, který v roce 2007 uvedl na trh hlavního konkurenta iPodu – chytrý telefon iPhone. Prodej iPodů postupně klesl natolik, že Apple přestal poskytovat přesné údaje o tržbách z prodeje těchto přístrojů ve svých finančních výkazech. Společnost navíc v roce 2017 ukončila výrobu iPodu Shuffle a Nano. Definitivní ukončení výroby tak bylo pouze otázkou času. V současné době si totiž většina uživatelů pouští hudbu přes chytré telefony a MP3 přehrávače jim už nemohou konkurovat.
„Duch iPodu žije dál. Integrovali jsme úžasný hudební zážitek do všech svých produktů. Hudba byla vždy součástí jádra společnosti Apple a její zpřístupnění stovkám milionů uživatelů stejně jako iPod ovlivnilo víc než jen hudební průmysl – také nově definovalo, jak se hudba objevuje, poslouchá a sdílí,“ řekl viceprezident Applu pro celosvětový marketing Greg Joswiak.