Hlavní obsah

Kde si otevřít hospodu. Nový web ukáže nejlepší místa pro podnikání

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Je lepší zakládat novou kavárnu v Karlíně, nebo Dejvicích? Nebo se spíš pustit do něčeho úplně jiného? Nová platforma pomůže posoudit podnikatelský potenciál jednotlivých míst pro různé obory.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Rozběhnout vlastní podnikání je vždycky riskantní cesta – tím nejdůležitějším rozhodnutím je správně zvolený obor a pak místo.

S tím druhým může pomoci nový portál společnosti Mastercard s názvem KdeZačítPodnikat.cz. Ten umí najít oblast s největším podnikatelským potenciálem a budoucímu podnikateli rovnou ukázat, jaké jsou v místě dostupné prostory k pronájmu.

Je to další z iniciativ, která směřuje k podpoře menších firem a podnikatelů. Ti v Česku vytvářejí téměř polovinu všech pracovních míst a 40 procent hrubého domácího produktu. Z každých 20 firem spadá podle Mastercardu do kategorie těch nejmenších 19. Až jedna třetina podnikatelů přitom nepřežije první rok.

Cílem projektu je podle generální ředitelky Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Jany Lvové především podpořit ty nejmenší a malé podnikatele.

„Díky našemu nástroji teď mají vůbec poprvé možnost posoudit potenciál úspěchu jejich podnikatelských nápadů v konkrétní lokalitě. Svá rozhodnutí tak již nemusejí zakládat pouze na intuici nebo vlastních pozorováních a do rukou se jim bezplatně dostává analytický nástroj, který stojí na propojení širokého spektra dat,“ vysvětluje.

Vznik platformy ocenila například generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Eva Svobodová. Podle ní malí podnikatelé v posledních letech čelili řadě překážek, například pandemii, energetické krizi nebo vysoké inflaci. Starší podnikatelé se pak potýkají například s digitalizací.

Nástroj podle ní může těm nejmenším podnikatelům skutečně pomoci, protože poprvé v historii dostanou přístup k uceleným datům a analýzám, které byly doposud výsadou velkých firem.

Mapa poradí, kde se ve větších městech uchytit

Nová platforma aktuálně funguje ve 24 českých městech. Patří mezi ně Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Hradec Králové, České Budějovice, Děčín, Frýdek-Místek, Havířov, Jablonec nad Nisou, Jihlava, Karlovy Vary, Kladno, Liberec, Most, Mladá Boleslav, Olomouc, Opava, Pardubice, Prostějov, Přerov, Teplice, Ústí nad Labem a Zlín.

Podnikatelům, ať už stávajícím nebo budoucím, dokáže pomoci najít jak vhodné místo, tak případně i vhodný obor. Hned na začátku se portál zeptá na čtyři základní dotazy:

  1. Co podnikatel hledá? Místo, podnikatelský záměr, oboje, nebo si pouze chce ověřit, že jeho plán založit si podnikání v konkrétním místě je správný?
  2. V jakém městě chce podnikat?
  3. V jakém odvětví chce podnikat? Bude to kavárna, kadeřnictví, drogerie nebo třeba obchod s oblečením?
  4. A konečně: jaký má podnikatel na pronájem či koupi rozpočet?

Nástroj pak na základě svých dat navrhne typ podniku a lokalitu, kde by mohl mít největší šanci uspět. Oblasti jsou analyzovány na základě anonymizovaných a agregovaných údajů o nákupech, hustoty obyvatelstva, infrastruktury a dalších proměnných. Portál funguje především na základě dat z platebních transakcí ve větších městech, čerpá také z dat partnerů, jako jsou například Sreality.cz nebo geografických systémů.

Foto: KdeZačítPodnikat.cz

V Olomouci by se novému obchodu s potravinami mohlo dařit například v okolí nádraží.

Kromě toho, kde by bylo ideální podnik založit, se zájemce dozví také například, jaká je v oblasti rychlost internetu, kvalita ovzduší, hlučnost, kolik je zde zelených ploch, jaká je v místě kriminalita nebo jak je dostupné městskou hromadnou dopravou.

Ukáže se také, koho se vyplatí mít za souseda. Z dat Mastercard totiž vyplývá, že určité druhy podniků si vedle sebe vzájemně zvyšují zisky. Dobře se daří například sousedům, jako jsou drogerie a obchod s oblečením nebo holičstvím a restauracím.

Kdo radí podnikatelům

Začínajícím i fungujícím podnikatelům radí s byznysem řada institucí, touto sférou se v posledních měsících viditelně zabývají mimo jiné banky.

Například Česká spořitelna propaguje svou Akademii podnikání a v reklamních spotech láká podnikatele na rady, které jim pomohou s přechodem k udržitelnému byznysu.

Průvodce podnikáním provozuje také ČSOB a poradenská centra nabízí také Komerční banka.

Nastartování byznysu nabízí například platforma Do Toho nebo česká odnož slovenského projektu Nastartuj to.

V místě se ukážou i dostupné prostory

Platforma mimo jiné spolupracuje také s realitním portálem Sreality, který stejně jako Seznam Zprávy patří do skupiny Seznam.cz. Díky tomu se na mapě zobrazí, jestli jsou v oblasti nějaké dostupné komerční prostory k pronájmu nebo prodeji.

„Víme, že podnikatelé u nás aktivně hledají prostory pro své provozovny, a tak jsme rádi, že jim můžeme ty nejvhodnější inzeráty zobrazit přímo prostřednictvím nástroje KdeZačítPodnikat.cz. V nabídce máme tisíce inzerátů od drobných obchůdků až po prostory určené pro velké supermarkety,“ komentuje spolupráci Pavel Kolář, ředitel divize Oborových služeb Seznam.cz.

Velkou výhodou podle něj je, že Sreality u každého nabízeného prostoru přesně vědí, jaké jsou dostupné služby v okolí, což jsou při výběru vhodného prostoru zásadní informace. Denně se na Srealitách podle Koláře objeví zhruba 20 tisíc inzerátů komerčních prostor, největší je nabídka skladů, kanceláří nebo obchodních prostor. Nejvíce prostorů se k pronájmu i prodeji průměrně nabízí v Praze, druhý je pak Jihomoravský kraj.

Podobná platforma funguje podle Martina Hlůžeho z Mastercard například v Polsku, v následujících dnech ji pak společnost chce spustit také na Slovensku.

Konkurenční karetní společnost Visa se na malé podnikatele soustředí tím, že je integruje do své sítě. „Tím propojuje podniky s širším okruhem zákazníků a zlepšuje celkovou zákaznickou zkušenost, která přispívá k růstu prodeje. Díky nabídce různých prodejních kanálů mohou malé podniky rozšířit svůj prodejní dosah z místní úrovně na celostátní nebo dokonce mezinárodní úroveň,“ říká country manažer Visa pro Českou republiku Petr Polák.

Visa také rozběhla několik iniciativ na podporu podnikatelů, letos poprvé v Česku zkouší projekt She’s Next zaměřený na podporu žen podnikatelek.

„Další důležitou iniciativou je projekt Česko platí kartou, jehož cílem je zvýšit používání digitálních plateb mezi malými a středními podniky. Podle aktuálních údajů už bylo díky této iniciativě poskytnuto obchodníkům přes 45 000 terminálů,“ dodal za Visu Polák.

Doporučované